Tjock vs. tunn stång!?

Sv: Tjock vs. tunn stång!?

Jag köpte en stång nere i Ullared för 69 kr!
Ren chansning då vi inte använder kandar så mkt, men hon gick jättebra med det och verkade trivas! :D
Det är ganska rakt och inte så tjockt.

IMG_4421.jpg

Tänk på det som axel sa när man köper billigare stänger, kindkedjekroken sitter åt fel håll. Jag tog mina sprenger krokar och satte på h***s stången, men såg på den hemsida du länkade till att man kan köpa krokar....

Precis! Ofta sitter kedjan fast i ena sidan i yttersta ringen åxå, så man måste bända upp kroken för att kunna sätta kedjan jämnt i sidled.
Jag tog en tång och vred till mina krokar så som jag vill ha dem :idea:

*knapplån*

Min valack är väldigt lugn i munnen och har aldrig några problem så länge det är tunna stänger man stoppar in i munnen på honom. De stortrivs han på.
Men om de är tjocka :eek:, de fullkommligt hatar han! Då springer han och gapar och skramlar och är orolig i munnen hela tiden.

Samtliga stänger på Hööks tycker han är på tok för tjocka! Det finns inte ett enda där som är tillräckligt smalt.

Det bästa bettet jag har är ett olympus men jag vet tyvärr inte tjockleken på det. Men det är tunnt, med tungfrihet och med normallånga skänklar (vilket också spelar in på trivseln).

Så, det jag egentligen ville ha sagt är, att den oroliga munnen säkert försvinner om du köper en lite tunnare stång.

Tack! Jo, jag hoppas på det!

*kl*

Jag är inte alls inne på betts exakta funktioner då jag inte är sån som exprimenterar så mkt, men eftersom liten tungfrihet är snällare än stor, borde inte en rak/halvmåne formad stång vara allra snällast då?

Det är så beroende från mun till mun vilket som blir snällast. De är ju tyvärr varierande i utformningen även i munnen så det beror lite på hur högt de har i gommen, tändernas placering, tungans storlek m.m

Tycker både bilden, hästen och kandaret är jättefint, men stör mig så på att stången sitter i bridongremmen och tvärtom!:D Plus att den ursprungliga bridongremmen har tygelhakar medan u. stångremmen har vanliga spännen :p . Annars jättefint

Det är så beroende från mun till mun vilket som blir snällast. De är ju tyvärr varierande i utformningen även i munnen så det beror lite på hur högt de har i gommen, tändernas placering, tungans storlek m.m

Jo, jag vet! Men jag menade mer att eftersom en tumregel är att lite tungfrihet är mildare så borde man kunna säga generellt att en halvmåneformad är ännu snällare, sen om det passar från individ till individ är ju trixigare tyvärr!

*knapplån*

Min valack är väldigt lugn i munnen och har aldrig några problem så länge det är tunna stänger man stoppar in i munnen på honom. De stortrivs han på.
Men om de är tjocka :eek:, de fullkommligt hatar han! Då springer han och gapar och skramlar och är orolig i munnen hela tiden.

Samtliga stänger på Hööks tycker han är på tok för tjocka! Det finns inte ett enda där som är tillräckligt smalt.

Det bästa bettet jag har är ett olympus men jag vet tyvärr inte tjockleken på det. Men det är tunnt, med tungfrihet och med normallånga skänklar (vilket också spelar in på trivseln).

Så, det jag egentligen ville ha sagt är, att den oroliga munnen säkert försvinner om du köper en lite tunnare stång.

Hur tjockt är det du har i mm? Har du bild möjligen?

Kan du mäta din stång?
Den tunnaste jag har hittat var på 11 mm. På hööks knappt 12 mm.

Håller med om att det är olika.

Min valack ogillade den raka , svängda stången, och då rider jag ofta på ett rakt tränsbett, tyckte att det borde vara rätt lika.

Bara för att jag verkligen vill framstå som ännu mera amatör så kommer en kanske riktigt dum fråga men hur räknar man ut diametern på stången? :o Men insåg idag att den verkligen är ganska tjock, men det har funkat bra framtills nu!

jag hade en tunnstång förut men det var så långa skänklar på den att den etnderade att "falla igenom" = att inte ge effekt alls, men funderar på att pröva den igen!

Men jag ska mäta min om ngn vänlig själ vill berätta hur man gör:D

Enklast är att mäta med ex. ett skjutmått :idea:

Vill man vara mera matematisk kan man mäta omkretsen och dela med pi.

Måste berätta att idag rotade jag fram min mammas "gamla" stång som var riktigt smal och har längre skänklar än min stång = hästen gick som en DRÖM!!!:love: Hon gapade inte en enda gång - så stängd mun har hon inte ens på tränset!!! Svävar typ på moln just nu (bara en häst människa kan förstå vad jag pratar om:p)

Okej, skujtmått varför tänkte jaginte på det:rofl:

Vad roligt!! :banana::banana: Det är ju bara underbart när man hittar en lösning på ett problem!!

Allmän fråga: Var ska man mäta på stången? På den tjockaste delen?

Jag infogar iaf en bild på min stång så länge. Faktum är att den nog inte är riktigt så smal som jag trodde (jämf med de mått ni presenterat).

Bild287.jpg

Den såg ganska tjock ut ja... Man mäter längst ut på själva bettet, innan den går över till skänklarna. Hoppas du förstår vad jag menar :p ! Så dålig på att beskriva sådant :D

Thank you!

Ja isf så är den 13,5 mm. Med andra ord, inte alls så tunn som de ni andra nämnde.

Jag ska för skojs skull mäta den tjocka stången som jag har kvar i morgon för att se hur tjock den är.

Jag har bara kört med ögonmåttet hittills.

Har inte läst igenom tråden...

Jag har vippstång på det ena kandaret (till fullblodet och tidigare även till "Vilden")

Jag tycker jättemycket om det! (och hästarna med såklart :P) Har inte så långa skänklar.

Haha ja, jag kanske skall ta och förklara mig varför det ser ut som det gör! ;)

Det är ett vanligt träns med en lös rem som kandaret sitter på, och jag kunde inte sätta det på något annat sätt utan att det blev jätteklumpigt eftersom den ena remmen är långre än andra! Så de hör inte ihop igentligen därför har de olika spännen.:angel:

Dessutom så har en annan häst dragit isönder mina bridongtyglar:devil: så jag fick låna ett par tyglar av min kompis, därför är det martingalstoppar på dem.:D

Liknande trådar

Dressyr Hästen är väl etablerad i kandarklasserna men det känns som att hon skulle kunna gå ännu bättre. Funderar därför på de olika stängernas...
Svar
13
· Visningar
2 360
Senast: Centaur
·
Dressyr Nu blir jag snart gråhårig(are) så tänkte be om lite tips, tankar och idéer kring betsling för kandar. Jag rider i vanliga fall på...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 334
Senast: axel
·
Utrustning Vad tror ni om en kandarstång som är 2-2,2 cm tjock - är den ett snällt alternativ eller är den på tok för tjock för normalmunnen, om...
Svar
9
· Visningar
919
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka