Tjock vs. tunn stång!?

zanzan

Trådstartare
Vad har ni för tjocklek på era stänger till kandaret? Och varför har ni just den?

Ngn som har/har provat
* Sprengers KK-C stång? Den är visst 21 mm
* Globus vipp - rörliga skänklar?
* Sprengers Franska raka stång? bara 14.5mm

Och vidare ngn som har eller har provat skumrem? Funderar på det då skänklarna på "min" stång gärna vill vinkla sig framåt då jag har satt kedjan som jag vill ha den!?

/Z.

Sv: Tjock vs. tunn stång!?

Jag har en rak stång ifrån Börjes. 12mm tjock, den smalaste raka vi hittat. Vi letade den smalaste möjligt då Frida inte tycker om att ha för mkt i munnen, så hon har nu 12mm stång och ett 10mm tredelat bridongbett från Hööks - och går super på det!
Har ingen skumrem men har funderat litegranna på att skaffa en då min stång också kan lägga sig för långt fram ibland,

Jag har nog samma problem som du har på din. Min går och gapar hela tiden med kandaret och jag tycker det har blivit värre! Jag har en ganska tjockstång som det är nu!

Vet du om den finns kvar på Börjes den stången? Ska kolla genast!
Hittade en sprenger som är 14.5 det är väl ganska tunnt!

Tycker sånt här är super jobbigt man kan ju inte direkt köpa hem massa bett och prova sig fram heller...!

Tänkte på en annan sak med din tunna stång (Victovie) upplever du den som skarpare än om du har ridit med tjockare ngngång? Är rädd för att byta till tunn av den anledningen - men det är ju inget alternativ att hon går och gapar så...

Hurdan tungfrihet har du? Och skänklarna? Lång/Korta?

Tacksam för svar:bow:

Första kandaret fick vi av en vän, stången var 17mm och bridongen 14 :angel: . Nej, det gick inte bra, inte bra alls faktiskt, hon var riktigt gräslig!:p Tung som en oxe i handen, ovillig att arbeta, gapade en massa och ännu svårare att sänka nacken på än vanligt(o det var svårt o vanliga fall). Stången var en gammal variant, märke vet jag ej, med tungfrihet. Båda var 13,5. - Kort sagt var verkligen ALLT helt fel!:rofl:

Idag går hon med 12,5 i stång o 11,5 i bridong (beställde 12,5 men fick fel. Men hon går bäst på 11,5 har vi upptäckt så idag är vi glada för det). Hade velat ha stång i 11,5 men det går bra såhär så... Vågar knappast ändra någonting nu.:D

Jag fick låna 3 olika stänger från Globus, ett 15mm rakt, ett 10mm smal tungfrihet och ett 14 (el.15)mm bred tungfrihet. På 10mm var hon helt stängd i munnen, men totalt avknäppt i nacken, fick inte henne igenom kroppen. Dessutom var skänklarna korta, märktes att effekten kom snabbare då än med längre skänklar (o hon avskyr tryck i nacken, därför fick vi även vara noga med att allting vägde så lite som möjligt! Och att inget är för mkt spängd, därav är bridongen väldigt låg, för att ge minsta veck i mungipan som möjligt. Den sitter i jämnhöjd med stången, endast några mm ovanför).
På bred tungfrihet funkade inget:p . På raka var hon mkt mer hamonisk, dock gapade till en viss del (tjockt). Letade sen efter smal rak stång, började ge upp när vi såg Börjes, beställde o hoppades på det bästa - o det höll! :D Stången är inte rak i sig, utan går i en jämn båge hela vägen.

Senast ändrad:

Hm, det låter precis som min, fast inte det där med trycket i nacken (men vad vet jag) Men hon blir ofta tung i handen och ganska ogenomsläpplig i nacken med kandar! Det låter ju som det du beskrev!

Din Börjes stång låter lite liknande den där franska sprenger stången fast lite tunnare?

Jag länkar så kan du kolla? Nu vill jag göra precis som du:p
http://www.hogstaridsport.com/shop/

Såg nu att den inte länkar direkt till bettet, men kolla in under kandarstänger och sen Herm. Sprenger fransk rakstång!

Så synd för hon går jättefint men domarna drar ju ner när hon går och gapar eller glapprar:crazy:

/Z.

Mitt liknar den ja, men smalare. Undrar om inte min har lite längre skänklar kanske också? Plus myyycket billigare :D , dock utan aurigan.

Så här ser det ut:
Frsommar07088.jpg

Frsommar07096.jpg

januari.jpg

Kandaret med de gamla tjocka betten:
060603-04001.jpg

10mm-stången från Globus
Kandarstngar002.jpg

Det blir en del mm trots att man tagit bland det minsta man kan få, mina 10mm plus 12mm stång blir ändå 22mm sammanlagt... Ett tränsbett i den storleken hade varit katastrof :D , men delat i 2 så går det bra :P

Senast ändrad:

Jag har en gammal stång som jag inte vet hur tjock den är, men kanske 12-15 mm gissar jag (ska mäta) Den kunde gärna vara smalare, hon behöver eg det, men har använt den eftersom den i alla fall fungerar och jag inte hittat smalare med rätt tungfrihet.

Har ej provat sprengers deras bett är så tjocka, tycker jag.

Lösa skänklar tyckte hon var avskyvärt, :eek: Jag blev lite paff, trodde det skulle vara bra:confused: Fick lämna tillbaka bettet direkt.
Gissar att det kändes instabilt, något hon hatar.

Skumrem har jag funderat på också, det är på gränsen till att den går för långt fram, ska nog prova.

Hästen kan gå och gapa men gör det inte när hon är nöjd, det har nog inte med betten att göra direkt, i vårt fall, utan irritation
och missnöje med något, kan vara ridningen (om ngn ny sätter sig på henne tex) brunst och överkänslighet för beröring (fuxsto)
eller annat. Är hon nöjd och avspänd gapar hon inte, även om betten är ngt för tjocka har jag märkt. Men skulle gärna vilja hitta en smalare stång.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt sto har vad som tydligen kallas "Mastermun" hon är orolig mer eller mindre hela tiden och tuggar aldrig riktigt fint skum! När jag tränar och när jaghar henne helt loss och avslappnad går hon med stängd mun! Men nu det sista är det nått hon är tydligt missnöjd med:crazy: varför kan dom inte prata!! Har precis raspat tänderna så det sitter inte där...

Ska iallafall pröva en tunnare stång och ett kortare bridongbett!

Delvis *kl*

Om man sätter på en skumrem för att skänklarna vill vinkla sig framåt (för det är väl därför man har skumrem?:confused:) hur verkar remmen då? Borde det inte göra att stången inverkar litegrann även på långtygel? Remmen vinklar väl tillbaka skänklarna? Vilket borde leda till en liten "effekt" av stången?

det borde finnas bett inpassare precis som det gör med sadlar! Tänk vad bra det hade varit med en expert att ringa!!

Ok. Ja om dom kunde prata. :crazy:

Ja, prova kortare bridong, det var faktiskt något jag fick göra, det gillade hon verkligen. Har nu smalt tredelat med fasta ringar. Har samma på tränsen också.

Det hon inte heller tycker om är om stångtygeln är för kort i förhållande till bridongtygeln. Man kan alltså inte låta den hänga alls. Därför har jag undrat om skumrem vore bra, kanske faller det fram för långt:confused: Men å andra sidan tänker jag likadant att det borde inverka hela tiden då:confused:.

Ja, man hade behövt en expert inom detta området också! En kandarutpassare hade suttit perfekt! :D

MIn kamel håller på med lite samma grejer som din häst verkar det som. Går gärna och gapar på kandar, blir stark (mest hemma dock, trevligare på tävling men gapar ändå bitvis).

Jag har testat:
Hööks stång med tungfrihet, gissningsvis ca 12 mm tjock
Hööks stång utan tungfrihet, ca 12 mm (ser ut som victovies raka)
Globus stång med tungfrihet korta skänklar, typ 21 mm tjock
Globus vippkandar

och är fortf inte klok på vad han fungerar bäst på :confused:
ibland fungerar det ena och ibland det andra, och ibland passar inget alls. eg tror jag att det har mer med den allmäna lösgjordheten än betten i sig i hans fall.
ofta försöker han pilla tungan över betten åxå, vilket gör att jag får ha betten ga högt upp och nära varann

använder skumrem, eftersom han förutom allt annat han grejar med gärna försöker äta upp skänklarna på bettet... vet inte om det är så för alla, men jag upplever iaf att de skumremmar jag sett har varit lite för långa för att ha ngn effekt.

Jag tror oxå precis som du säger att en heldel sitter i lösgjordheten. Detta är en dam som kräver mkt i form av lösgjordhet!

Man får spåna vidare! Ska iallafall byta till en tunnare stång och börja rida mkt mer på kandaret!

/Z.

Jag har oxå en trixig munhäst. Är dock som med övriga här i tråden, är hon riktigt lösgjord funkar det mesta. Vad jag dock märkt genom åren är att hon helst vill ha:
-smala bett
-gärna eggringar (ger stadga?)
-gillar materialet i Sprengerbetten
-vill ha massiva, tunga bett, hatar lätta skramliga bett
-ogillar alltför skapra bett

Har provat massor med olika och det hon trivs bäst på i kandarväg är Globus vippkandar samt tvådelad eggbridong från Globus. Båda betten är lika långa.

Sambons stora kille har vi Sprengerbett på. Det hade vi med hans gamla oxå, men då hade vi den anatomiska stången som är liksom framåtböjd. Funkade kanon på den hästen som var lite stark.

Jag har också trixat runt en del och provat mig fram den hårda vägen, genom att köpa......

Jag tycker lite generellt att hästarna ogillar stången, och när skänklarna åker fram så tror jag inte det är stången i sig, utan hästarna trycker fram/vinklar fram stången med tungan.

Håller med om att ju mera lösgjord, och ju stadigare, elastisk hand man har, så blir de bättre i munnen.

Min "spännkalle" skummar i princip aldrig i munnen. Det har hänt några gånger då han varit riktigt avslappnad.

Det senaste jag har fåt för mig är att ha ett tredelat med fasta ringar. Och jag vill ju helst ha en latexklädd stång, med lite tungfrihet. Men har inte hittat någon än.

Om du inte vill köpa dig en massa stänger, så har jag några du kan prova om det inte är för dyrt att skicka.

Gud vad snäll du är! Vart bor du? Vad har du för stänger och i vilken storlek?

Jag blev erbjuden att låna lite stänger från ridsportbutiken här och pröva förutsatt att det inte blir ngra märken då... Det kan man ju aldrig garantera!

Gud vad snäll du är! Vart bor du? Vad har du för stänger och i vilken storlek?

Jag blev erbjuden att låna lite stänger från ridsportbutiken här och pröva förutsatt att det inte blir ngra märken då... Det kan man ju aldrig garantera!

Det blir inga märken det kan jag nästan lova, jag har köpt och fått byta flera ggr, dvs prova, och det har aldrig blivit minsta märke. T o m gummibettet (sprenger) var utan minsta märke.

Det behöver du nog inte vara orolig för. Ett red jag med felra ggr utan att det syntes, för att vara säker.

Mimus: tror också att det kanske puttas på så att skumremmen behövs, jag får ha dem ganska högt eftersom hon annars grejar med tungan för mycket.

MEn som sagt, i första hand en lösgjordhetsgrej och det är samma med alla bett egentligen, när hästen är nöjd är munnen stilla. Men sen finns det bett hon avskyr helt enkelt, som jag får undvika, som tex de lösa skänklarna:crazy:.

HIttade precis en sån stång jag vill ha på h**ks! 14 var den så den är lite tjockare än Victovies. I nått sånt där material för hästar som inte gillar att tugga på bettet! Var så "billig" så jag köpte på studs! Hoppas hon gillar den nu - annars får jag tvinga ngn annan att gilla den:p

Om det inte fungerar så har jag en sprenger stång 21 mm, 13,5 cm.
En rak stång, den som viktovie visade, 12,5 tror den är 14mm.
Ett vippkandar 12,5 den är nog 11 eller 12 mm.

Sedan har jag det jag använder just nu, också köpt på h***s, det är ca 12 mm, med lite tungfrihet.

Tänk på det som axel sa när man köper billigare stänger, kindkedjekroken sitter åt fel håll. Jag tog mina sprenger krokar och satte på h***s stången, men såg på den hemsida du länkade till att man kan köpa krokar....

Jag bor norr om Stockholm, så vill du låna så får vi nog skicka.

Hm, hur menar du fel vända? är de vända mot mungipan? Ska kolla det! Usch, vad det ska vara svårt! Men som sagt är det nog mer att jag inte får henne 100 loss än att det är beten, men de är säkert en bidragande orsak! Hon tävlas ju ganska höga klasser oxå så gapar domlite är man ute ur leken på fem röda!

Tack för alla tips soo far!

Liknande trådar

Dressyr Hästen är väl etablerad i kandarklasserna men det känns som att hon skulle kunna gå ännu bättre. Funderar därför på de olika stängernas...
Svar
13
· Visningar
2 360
Senast: Centaur
·
Dressyr Nu blir jag snart gråhårig(are) så tänkte be om lite tips, tankar och idéer kring betsling för kandar. Jag rider i vanliga fall på...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 334
Senast: axel
·
Utrustning Vad tror ni om en kandarstång som är 2-2,2 cm tjock - är den ett snällt alternativ eller är den på tok för tjock för normalmunnen, om...
Svar
9
· Visningar
919
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka