Tjock unghäst!

E

Ello_knott

Haloj! Har en halvblod/kallblod korsning som är alldeles för tjock!
Hon fyller 3 sista mars, är ca 148 i manken och ska nu dessutom stå på en månads vila. Vi har väldigt bra hö och jag har gett henne krafft groov för att va säker på att hon skulle få i sig det unghästar behöver, men uppenbarligen blir det för mkt. Hon äter nu ca 7 kg hö om dagen... Jag har pratat med kraffts foderrådgivning och de föreslår att jag halverar givan av groov(som idag är 1,2 kg) och börja ge miner blå. Är det någon som har något annat bra tips? Hur kan jag få henne att hålla en hälsosam vikt samtidigt som jag vet att hon får i sig alla vitaminer och mineraler hon behöver?
Tacksam för svar!!! :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tjock unghäst!

Om jag vore du skulle jag nog följa rådet och minska lite på krafften om hon inte arbetar alls. Med kallblod i stammen kan det nog vara en lättfödd liten rackare du har:love:

Om hästen verkligen måste ha sin vila nu, se till att den rör på sig ordentligt i hagen. Släpp i en så stor hage som möjligt som bjuder till lek och rörelse. Hullet kommer nog att balansera sig senare, hästen är nog lite mellan växtperioder och blir lite rundare därför. Skär inte ner på fodret för mycket bara eftersom det är en växande unghäst.

Har du kolla på värdena på höet är det bara att lägga till det som behövs utöver det.

En 3-åring är i fodersammanhang i princip vuxen, så håll bara koll på hullet och hur hästen verkar utvecklas för tillfället så ska det inte vara något problem.

Har du ett bra hö så bör det räcka med mineraler till.:)

jo, ska absolut minska på kraften, funderade på om det bara skulle räcka med miner blå och inget kraftfoder alls... Men om jag ger miner blå och sen bara 0.4 kg groov om dagen borde det väl vara ganska ok? eller finns det nåt annat bra alternativ? Hon blir ju tjock så fort hon tittar på mat, men jag vill inte skärna ner på hö:t...
Hon är pigg och glad och mår super nu så hon har ju ingen brist på nåt iaf... Och jag vill att hon ska ha sin vila nu... Köpte henne i juni och sen dess har hon varit med om så mkt, hon va knappt hanterad när jag fick henne och nu är hon riden och har dessutom varit sjuk och inlagd på strömsholm i 2 veckor så jag vill att hon ska få vila hjärnan lite och bara vara häst ett tag! :rofl:
Fler tips??? :bump:

Men varför inte ta bort kraftfodret helt?

Visst, 400 gram är inte så mycket, men det kan ju likagärna vara droppen som får bägaren (hullet...:angel: ) att rinna över.

Frågade henne på krafft och hon sa att de inte va bra... Att man inte kunde va säker på att de fick i sig tillräckligt eftersom mitt hö inte är analyserat. men jag funderar ändå på att ta bort det helt... Hon kan ju få lite morötter också så blir hon lite glad :) det gör väl inte att hon blir tjock iallafall? Det kan ju va så att hon på krafft inte ville att jag skulle sluta med groov för att de skulle förlora pengar på mig då :P

får väl prova annars att ge 0.4 krafft också ger ju 1.2 kg nu så det är ju mindre än hälften... Så ser jag väl efter ett tag om jag måste ta bort det helt eller inte? :confused:

Frågade henne på krafft och hon sa att de inte va bra... Att man inte kunde va säker på att de fick i sig tillräckligt eftersom mitt hö inte är analyserat.

Men då är det ju såklart en helt annan sak!

Jag antog att höet var analyserat eftersom du skrev att det var "väldigt bra". Det finns liksom inget annat sätt att ta reda på om det är bra utan att analysera...:idea:

Ja, då är det inte så mycket annat att göra än att antingen ta bort kraftfodret och riskera proteinbrist (för energibrist är det ju knappast frågan om;) ) eller fortsätta att ge, och fortsätta att ha en fet häst.

Nej det är ju sant... Men det ser väldigt fint ut och det va hon på krafft som sa att hon utgick från att det va bra eftersom hästen la på sig så mkt... ska iallafall prova nu att halvera givan av groov och börja ge mineralfoder så får vi se hur det går... vill ju inte att hon ska brist på nåt :(
ps. Tack för alla bra svar Pinky!

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 578
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Inför installning hemma av tvååriga halvblodstjejen klurar jag över foderstat. Försöker googla, använda foderstatsprogram osv men har...
Svar
12
· Visningar
1 538
Senast: SaraMara
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 792
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka