Tjock nacke?

T

Tind

Upptäckte igår att min häst hade blivit väldigt tjock i nacken, utmed mankammen, mest strax ovanför manken. Även idag var han tjock, om inte tjockare. Han var hård men inte öm.

Jag fick såklart känslan av att det kan vara fångvarningar och satte han på lite mindre mat. För 4 dagar sedan körde vi in en ensilagebal i hagen för att de skulle ha fri tillgång i hagen. Han har sen innan fått fri tillgång av ensilage i boxen men har nu fått det ute i stället och mindre inne. Så matmängden är egentligen inte förändrad särskilt mkt. Han äter snö i hagen. Annars är det inget som är förändrat. Ingen av de andra hästarna har blivit tjocka i nacken, bara han som sen innan har fått mest mat av de.

Någon som har varit med om något liknande?

Sv: Tjock nacke?

Kan erkänna att även jag kände fångvarning ,tror du gör rätt som motar olle i grind.

Var ensilaget från samma parti (vall) som innan ?

Mia

Samma vall som de fått ett tag, även om vi byter parti några gånger per vinter har han aldrig reagerat såhär. Ger han mindre mängd och hoppas att det har gått ner lite/mjuknat till imon. Får gå på mindre mängd mat imorgon oxå.

Kom på att vi även bytt halmbal som vi strör med. Samma sort som det fått innan men tänkte om de kan reagera såhär om det finns mögelsporer i den? Kan ju finnas inne i kärnan som vi inte har sett ännu...

Har han gått upp eller i övrigt eller lagt på sig ngn mer stans? Är han överviktig från 'början'?

Enda liknande jag har är ju från sommartid. Fast där blev hästen 'plötsligt' tjock på samma sparsamma bete som innan, och jag byte till magrare och magrare men han blev tjockare och tjockare och fick även fångnacke och andra fettdepåer (de begrep jag inte att se då dock). Nu är det ju lite mer begripligt med gräs, det kan ändras.

Men det som hände, har jag nu i efterhand förstått, var att han blev insulinresistent, och det var det som gjorde att vikten exploderade. Han fick fång 3 v senare. Och sålänge han fick hö, trots att han bara fick 4 kg sent slaget fjolårshö, gick han inte ner och depåerna minskade inte. Visade sig höet var rena sockerbomben, inte förrän jag bytte till grovfoder med lägre socker blev fånget bättre - och han gick ner. Läskigt snabbt, depåerna och fångnacken bara 'rann av' honom, nästan läskigt. (Han är dock inte smal än och har en depå vid länden kvar som är envis som synden).

Så skulle också ta oron på allvar. Min tanke är att han ätit mer silage ute iom balen och det är det? Eller, men dock vet jag inte om det funkar helt så, någon annan kanske vet bättre? Men om det är mycket socker i silaget, och han ätit mycket socker 'hela vintern' och nu har det blivit alldeles för mycket sammantaget så nu kommer en sån där 'otäck' reaktion som jag fick med min? (Som var överviktig från början, men inga depåer eller fettnacke, och höll samma vikt på det begränsade betet, till den där viktuppgångsexplosionen och depåerna, 'helt utan anledning' som jag kunde se då)

Ajdå, låter inte roligt. Han är ganska lättfödd, korsning med fjord. Framtills i sommras har han blivit tjock bara av att se på gräset på andra sidan stacketet ungefär. Men i somras ändrades plötsligt hans ämnesomsättning (undersöktes på klinik utan resultat). Efter det har han kunnat äta som en "normalfödd". Så denna höst har han fodrats med mer ensilage än tidigare höstrar. Men detta har han behövt men kan det vara så att sockret har fyllts på mer än vad det gjort innan? Fång är min värsta mardröm och jag har alltid haft det i bakhuvudet på denna häst just för han skulle vara en sån typisk fånghäst.

Är det bästa jag kan göra att minska ner hösilaget och se om det hjälper? Eller ska jag göra något mer drastiskt?

Jag vill inte ha ett fånganfall om några veckor:(.

Han får inget kraftfoder. Kan mycket väl ha ätit mer än han brukar nu när dom hade balen i hagen. Jag ska ringa vet men förmodar att de inte gör nått förrens han får ett anfall? Mer än att säga att jag ska minska fodermängden?

Helt rätt, finns inget ngn kan göra just nu mer än att dra ner på fodret igen, och så snabbt som möjligt (men innan rimliga gränser) försöka få bort det igen. Du kan ju förebyggande ge ngt magtarmstabiliserande också, det skadar ju aldrig, i 'värsta' fall gör det ingen skillnad.

Men iom att det kom fort och du märkte det fort, och inte smugit sig på så tror och hoppas jag det rättar till sig lika fort om du stryper mattillgången.

Jag tycker det låter som början på fång, har sett flera hästar som börjar med att nacken blir större innan det visar sig på fötterna. Min granne hade en häst som blev som din som du förklarar, 2 veckor efter så var hästen tvär halt och då hade fången slagit ut. ':(
Vore jag dig så skulle jag genast ta bort hösilaget och ge vanligt torrhö helst fjolårs hö.
Hoppas verkligen inte att det är fång som är på väg till din kuse.

Om ämnesomsättningen plötsligt ändrats och hästen fått "fångnacke" skulle jag fundera på cushings... det låter precis som en häst i vårt stall.
Ring en veterinär och fråga, de kan bli jättebra med medicin, men jag kan tro att man kanske bör snabba sig så han inte får fång.

Det finns andra orsaker också som kan ge detta. Om hästen har täcke som sitter illa så går de och spänner sig och kan då även få denna svullnad. Kan även vara så enkelt att denna bal och fri tillgång även i hagen gett ett proteinöverskott som ger denna nacke även andra muskler kan bli påverkade, likaså om den innehåller något som framkallat en allergireaktion.

Min egna reagerar med svullnad på denna plats så fort han får minsta överskott av protein så sommartid måste jag se till att ge han extra energi för att hålla kvoten nere och svullnaden borta så mycket det går. Ger även extra magnesium och selen/E för att hjälpa musklerna att släppa sitt kramptillstånd när det uppstår. Han kan även reagera i andra muskler vid överskott, han har reagerat så länge jag ägt honom men ingen fång hittils som bieffekt ur detta. Bara en massa foderpyssel och evigt avvägande.

Cushing kan ju ge avmagring och svullnader som en del av symtombilden också. Togs sådant prov i somras?

Hans täcke ligger bra, halvhals och trycker inte vad jag har kunnat känna. Jag Funderade även på detta med proteinöverskott. Det skulle kunna vara så också...

Ämnesomsättningen ändrades i somras, menads detta uppkom först nu. Jag har fått känslan av att cushingshästar har en tätare gång mellan ämnesomsättningsändring och uppkomna fångsymtom? Eller hur brukar det vara?:) Han har bra hovar och har hittills fällt pälsen jämt och bra innan.

Jag har ingen möjlighet att byta till hö så snart, men har minskat ensilagegivan och blandat ut det med mer halm.

Idag var nacken mindre "svullen". Svullnaden hade gått ner vid manken, dock fortfarande tjock mitt på mankammen. Men det går åt rätt håll. Han har smalnat av nu när han får mindre mat men hellre att han blir lite tunn än att han får fång.

Är inte säker, men jag fick för mig att de kunde få i skov... Bäst att ringa veterinär som är bra på cushing iaf, för att vara säker.

Cushinghästar kan ju ha olika symtom, vet en som fick fånganfall en gång och sen levde vidare odiagnostiserad i flera år innan nästa symtom kom. Det hon hade var att hon var mager och hade fettansamlingar samt blev svett vintertid av att bara stå still och hon hade absolut inget flås vid rörelse. Andra får ju fång, andra får den långa pälsen som inte släpper osv. Så vid minsta misstanke så skulle jag ta prov då det kan vara diffust.

På vilket sätt 'ändrades ämnesomsättningen' och hur konstaterades det? *nyfiken* Just det att han plötsligt blev normalfödd, och att de inte hittade annat 'fel' sas?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 230
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 284
Senast: Bison
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka