Tjock man och tävlingar...

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Har en connemara ponny som har en otroligt tjock man som spretar åt alla holl. Längst ner är den vanlig, ganska tunn, Högre upp är den som två manar i ett och sedan ennu högre går manen över på andra sidan. Det är en fin man då den är svart med ljusare detaljer i gulbrun/fux färg, hästen är gulbrun. Manen är ca 10-15 cm lång.

Är det någon som har ett bra tips om hur man kan göra en sådan häst fin för tävling?? :confused:

Det går inte att göra gämna knoppar. om man inte gör dom hel olika storleka förstos, ser lite uda ut kanske en knop på ca 1 cm och en på 3 cm... :o :crazy:

Mvh/TheHutedOne

Sv: Tjock man och tävlingar...

kanske ardennerfläta skulle passa?

Hur gör man en sådan?? Har totalt fått hjärnsläpp.
Är det en såndär lång längst hela halsen, en fläta liksom??

Tunna ut den genom att rycka den för hand, tar ett tag och gör lite ont i fingrarna, men det är det värt!

japp det är en sån som går längs hela mankammen!

PathOfClovers : man kan rycka med en kam åxå (vira det som ska ryckas bort runt kammen och dra) då gör det inte ont i fingrarna....

Det har jag aldrig tänkt på! Har suttit och kvidit med blåsor på fingrarna otaliga gånger. haha Men det låter ganska omständigt? Gäller väl iofs bara att få in vanan...

Var det inte en connemara? De ska väl ha lång man (på utställning iaf) Låter ju inte som att du är så sugen på att kapa av den ;)

Jag hade kört på korvflätan, en lång fläta längs halsen :)

Senast ändrad:

gör små tofsar bara. ungefär som om du skulle dela in manen för att fläta och knoppa, men istället för att fläta gör du bara tofsar. jättesnyggt på lite tjockare manar :love: såg några bilder på det i nån tråd här senast igår.

Vill hälst inte tunna ut manen då den är väldigt fin bara lite opraktis....

Visst är det fint med tjocka manar!
Att rycka gör att det ser tunnt och perigt ut, det tycker inte jag är fint :D

Nu vet jag ju inte om det var hoppning eller dressyr. Men jag kan garantera att några tofsar knappast kommer uppskattas av dressyrdomare... :crazy:

Hahah, vi har exakt samma problem.

Jag har också en connemara med tjock man :p Jag låter den vara rycker lite på den då och då. Men hon passar i det :) Sen är det fint med tjock man;)

Jag har också en häst med ojämnt tjock man, den är tunn längst bak, tjock på mitten och lite tunnare fram. Ser sjukt ut att knoppa eftersom de mittersta måste sitta mycket tätare eller blir mycket större. MEN som sagt så är det jättefint med ardennerfläta :) Då börjar man fläta framifrån och tar lite mer tagel för varje "varv" du flätar så man kommer längre och längre bak och i slutet av mankammen kan man göra en fläta som går ner med en liten rosett i, det är jättesött :)

Vet ärligt talat inte hur man gör en riktig ardennerfläta om man egentligen gör på något annat sätt, men så gör iaf jag när jag och hästen vill känna oss fina.

Jag tycker att du ska knoppa. Det är skitsnyggt när manen är tjockare på mitten.

Du kan också dela in manen i två halvor, mittbena alltså. och göra knopper på båda sidorna. Det vet jag att vissa ponny hingstar har. De har ju så kraftig hals och sånt. Men det är svårt att dela in i två.

Vad du än gör så gör ingen ardennerfläta. Det passar bara på grova hästtyper. Om man ska tävla då. Annars kan det vara gulligt. Fast för att man ska kunna göra en fiin ardennerfläta måste manen vara ca 30 cm lång. Annars går den upp när hästen rör på halsen.

Jag hade ungefär samma problem som dig. För något år sedan hade min ponny hur mycket man som helst, väldigt tjock man och mitt bena och dessutom var den ca 30 cm lång om inte längre...(kan inte påstå att jag mät den så den kan mycket väl vara längre eftersom mitt ögonmått inte alltid är det bästa)

Hur som helst har jag haft den klippt i ca 2 år nu, men har sen en månad tillbaka rykt den riktigt kort och det är så fint! Men oj vad jobbigt det var. Jag föreslår att du rycker den, men förstår om man vill spara den också, det är ju samtidigt som det är väldigt opraktiskt med lång man, väldigt häftigt. Den längden din ponny har som jag förstått är det svårt att göra något med... ardennerfläta/ponnyfläta är ju ett förslag, men det är den för kort för (min ponnys man var i kortaste laget när den var som längst). Du kan trimma den lite, inte korta så jättemycket, men lite grann samt tunna ut den så kan man göra helt okej knoppar om man gör det i blött man...

Hjäälp. jag läste det som tjock man på tävlingar... och undrade rädd vad denna man gjort för hemskt eftersom du tog upp ämnet... :eek: :D

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 549
Senast: Miks
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 930
Senast: Seabaz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka