Tjock islandshäst!

C

Cleira

Om ca 15 veckor kommer jag att få ett femgångs-sto . Hon behöver gå ner i vikt och träna upp musklerna ... Har ni nått tips på hur jag ska träna? Hon är 16 år.

Sv: Tjock islandshäst!

Hur mycket rids hon för tillfället? Är hon inte riden på länge får du ta det lugnt och skritta i början. Börja med kortare turer i varierad terräng och öka tiden succesivt. Jag skulle nog bara skritta de först två veckorna. Sedan kan du nog lägga in lite korta travpass och öka därefter konditionen kommer tillbaka.
När hon har ork så är klättring bra. Har du ingen tillgång till backar kan bommar vara ett komplement. Lägg ut några bommar huller om buller på ridbanan och låt henne gå över och hitta ut ur svårigheterna själv. Låt henne lyfta ordentligt på benen. Detta bör du göra avsuttet. Sen kan du löslongera henne över lite högre cavallettibommar. Max 20 cm. Tömkörning är bra också. Det här är lite olika övningar som jag gör med min häst. Hon tycker det är roligt och det bygger muskler både på ryggen och lyfter magen. Även benen får sitt.
Men det viktigaste är att du tar det lugnt i början. Det tar tid att banta. Du får ju även se över hennes foderstat också.

Sv: Tjock islandshäst!

Börja försiktigt och rid så varierat som möjligt. Olika terräng, olika underlag osv.

Tänk långsiktigt och öka succesivt beroende på hur den är tränad idag. Är den riden och i grundkonditiona kan du börja med korta intervaller!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Drömmen om att få rida islandshäst sporrar mig att tygla den galopperande vikten. Med bantningsmedicin har jag nått delmålet på tre...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30