Tjock i halsen

det är lymfkörtlarna som svullnar upp pga av att de ätit ngt olämpligt och då sätter immunförsvaret från lymfkörtlarna igång och de kan svullna upp.
sen brukar skimmlar som är allergiska mot sol, få cancer i lymfkörtlarna och då är de svullna nästan hela tiden och jättetjocka.
en connemara i stallet bredvid oss har sådan cancer.

Sådär ser min häst ut jämt och har så sett ut sen jag fick honom. Min tränare sa att det berodde på att han är överviktig. :confused: Veterinären kommenterade dessa sist han var ute och jag sa att 'så där ser han alltid ut' (har haft honom i två år snart). Då tyckte vet inte att jag skulle oroa mig.

//Alice

Enligt vår distriktsveterinär så beror denna svullnad på att hästarna har ätit av en rot från en växt (som jag glömt namnet på) som är lite lätt "giftig" för hästar. Hästar kan vara lite olika känsliga för denna rot och det är därför vissa aldrig reagerar med svullnad bakom ganaschen, medans andra reagerar direkt. Det enda vi skulle tänka på var att inte kräva för mycket samling av hästen eftersom svullnaden är i vägen för hästen när den ska ha huvudet i lodplanet. När min pålla fick ovanstående svullnad så gick den ner på 2-3 dagar.

Hej.

Har läst de svar du fått och många svar kan vara lika rätt som fel.

Pracis bakom ganacherna sitter en större mängd lymfkörtlar, precis som på oss människor (under örat ner mot halsmandlarna). Att hästen svullnar kan som någon skrev bero på att de hamnar i kläm då hästen rids bakom hand eller "krullad".
Det kan också bero på bakterier från betet, damm i fodret, mycket små mängder mögel i fodret, någon liten infektion så här i förkylningstider, ätit olämplig föda (det var tal om bl.a. gräsrötter av speciell sort och ekollon tror jag?) osv.

Att hästen svullnar kan med andra ord bero på nästan vad som helst i foderväg och även vissa andra saker. Det viktiga att tänka på är att hästens kropp på någor vis bekämpar en större, men oftast mindre, infektion och man bör därför som ansvarig under några dagar var mer uppmärksam på hästens beteende.
En ytterligare orsak kan vara att hästen är spänd i sin nack-/halsmuskulatur vilket oftare än man tror ger hästen huvudvärk, som yttrar dig genom svullnad på det stället vi pratar om. Anledningen är att det är det ställe en svullnad får bäst plats. De spänningarna i halsen kan med några enkla övningar stretchas bort.

Lycka till, och blir det inte bättre är det alltid bra att fråga veterinären igen och igen och igen, nöj dig inte med "det kan vara..."

Mvh

Mitt ena sto är ständigt svullen i lymfkörtlarna under ganacherna och bakom men det beror på att hon har haft kvarka och detta har blivit ett restsymtom. :smirk: Ett skönhetsfel som hon kommer att få leva med.

Jag undrar varför en del hästar blir svullna på varsin sida av nosryggen :confused:

Vad jag vet så är det någon sorts körtel som sitter bakom ganacherna. Blev förvirrad efter att ha läst alla inläggen. Men jag har fått lära mig att den körteln kan variera i storlek från häst till häst förutsatt att den är frisk. Och om den är större än normalt så kan hästen få problem att gå i rätt form. Jag vet inte om detta är säkert, bara sånt jag hört.

Hlsn Elisabet :bump:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 268
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30