Tjock i halsen

S

sadelvan

Vad beror det på när hästen är svullen bakom ganacherna. Har hört två förklaringar:

-Hästen står i lerig hage och får i sig mycket bakterier (körtel-relaterat).

-Hästen biter grässtråna så hårt att musklerna blir spända.

Någon som vet något annat?

Min blir så när hon ätit något "konstigt", särskillt vår och höst. Min ponny och hans mamma var likadana. Särskillt när gräset började spira och de gick med huvudena i backen hela dagarna kom de in och såg ut som hamstrar!

Har hört att hästarna får det om dem står i en sand eller ler hage och får i sig mycket sand och jord. Då svullnar de upp. Sen kan dem svullna om de ätit något olämpligt. Min vätrinär sa att det var ofarligt men om hästen får svårt att andas kan det vara en allergisk reaktion.
Min vetrinär sa att jag skulle se till att hästen alltid hade något att äta i sin lerhage och då försvann det. Det var för övrigt inte min häst som detta hände med utan en kompis.
Lycka till!

"Naturen skapar föllungen - tränaren gör hästen" :banana:

Ett tips: använde DEM om du kan byta ut ordet i meningen som MIG, annars är det DE (som om du skulle skriva i JAG form). Kan du inte skilja på de två använd DOM.

Jag har också hört olika förklaringar:

1. Hästen får i sig luft eller gas som samlas runt ganascherna när den betar "girigt" (ex. första gräset)

2. Sköldkörtelinflammation (dvs. påssjuka)

Båda svaren kom från veterinärer: Vad ska man tro är sant?

En equiterapeut sa till mig att det kan bli så om hästen rids för mycket bakom lodlinjen (vanligt på ponnysar som rids av okunniga små..) då kommer nämligen slemkörtlarna bakom ganschen i kläm och kan inte tömmas som de ska... Hon rek. en häst vi såg att rida i lite lägre och mer avslappnad form så skulle det reda ut sig själv. Har inte sett hästen sedan så jag vet inte, men det lät klokt när hon sa det...

Jag har också hört det här med luft och jag tror faktiskt att det är så. Aldrig har jag märkt att någon häst har lidit något av det.

Gnäll inte! Du vet ju inte om jag har dyslexi eller hur??

Jag tror knappast att det är det enda du skulle skriva fel på om du hade dyslexi. Och varför bli så förbannad över ett tips?

Men det stämmer ju inte på mina eftersom de fått det när de inte rids alls.

Jag har inte dyslexi, men jag har kanske svårt att skriva rätt! Kanske skulle låta bli att ge folk du inte känner massa "tips"
:devil:

Varför är det så svårt att lära sig en enkel grammatisk regel? Det är OHYGGLIGT irriterande när man inte orkar lära sig sitt eget språk ordentligt!

Har du ingen respekt för andra? Verkar inte så... Låt folk skriva som de vill, det är fruktansvärt löjligt att anmärka på några felstavningar! Det här är väl ingen svenskalektion heller!

det kan vara lymfamgit, absolut inte säker, men lymfkörtlarna sitter bakom ganacherna och de blir svullna idom då.
Jag vet ju inte exakt var h*n är svullen, men jag tycker du borde kolla med någon så det inte är det!!
Kramiz

Jag tänkte inte på någon specifik häst. Har sett fenomenet lite då och då på olika hästar. Teorin att de får i sig mycket sand eller lera verkar stämma. Just den här årstiden innan snön kommer blir det så lerigt i hagarna.

Mitt sto ser allid ut så den första veckan under sommarbetet trodde att det hade med gräset att göra, men upptäckte att det nog inte var så för hon såg likadan ut när vi släppte ut henne i den vanlige hagen efter 4 månaders boxvila.
Tror att det på henne beror på att hon konstant står med huvudet nere (totalt grästokig) :d

Jag har förstått att det ska ha med spottkörtlarna att göra, men det är kanske ett lite diffust svar!?

Förresten så stavas särskilt med ett l, kanske något att lära innan man predikar grammatik och dyslexi?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 268
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30