Tjock i benen

MoonFlight

Trådstartare
Min madame har under ett par dagar nu varit tjock i 2 ben, båda dom på vänster sidan... Hon är tjock från kotan och upp nästan hela vägen till hasen, inte riktigt men nästan. På frambenet är det ju till "framknät". Hon är lite varm men inte jätte och är inte halt eller något. Pigg och hoppar och studsar när man går med henne så.

Funderade lite på vad det kan bero på om det kan vara foder (började ge soja för ca 2 veckor sen och är nu uppe i ca 1.5 dl/dag delat på 3 fodringar) annars får hon bara ensilage, 2 dl havre, 2 dl korn och 5 dl betfor. Samt vitlök, lite olja, alger, mineraler men det har hon fått i våras utan att visa något (vitlök osv alltså).
Håller på att sätta igång henne nu och får därför inte så mycket kraftfoder innan vi kommit igång lite mer.

Någon som har något tips på vad det kan vara eftersom det bara är vänstersidan det sitter i?!?

Sv: Tjock i benen

Ingen som ens har någon idé överhuvud taget??
Dom flesta här inne verkar ju vara "experter" så...

Sätt in bild. Min pojkväns mammas häst är också tjock i bakbenen, spec. på vänster. Hon har alltid trott att det är gallor men det har inte gått bort utan varit ända sen i våras om inte längre ändå. När hovslagaren var ut sa han att han trodde det var nåt annat med lederna. Han rekommenderade att blöta paddar i arnika och linda hennes ben med det under natten. Nu har hon varit lindad ett tag men det har inte gått ner.

Såg bättre ut igår. När det var som värst så var hon nästan jämntjock från kotan och upp men igår såg man t o m "senan" så.

Liknande trådar

Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 348
Senast: Lavinia
·
Islandshäst Jag vill höra lite om vad "idealvikten" är på Islandshäst. Självklart är jag medveten om att det varierar beroende på storlek och...
2
Svar
27
· Visningar
7 039
Senast: FreSus
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka