tjock i benen

V

vickan

varför blir en del hästar det? min till exempel är ofta det på morgonen. jättetjocka blir de, men varken varma eller ömma... oftast i båda bak, men kan även vara runtom. någon som vet vad det beror på? dålig cirkulation, fel i foderstaten eller något kanske? jag kanske helt är ute och cyklar....?

Sv: tjock i benen

Oftast är det dålig cirkulation för att hästen har stått still under
natten, försvinner det när den rör sig så är det därför.
Sen kan det ju vara andra saker oxå, min kan bli det när vi byter till ett annat hö.

okej. jo, det går bort för det mesta. ingen större fara då eller???

Min blir också det under natten och just nu har jag tagit bort i princip allt krafftfoder för att se om det blir bättre... I morse tyckte jag faktiskt att han var lite mindre tjock men jag är inte helt säker så vi får se hur det utvecklar sig!

Min pålle blir gallig på båda bakbenen när han står inne under natten, men sen 1,5 vecka tillbaka ger jag honom en näve torkade nässlor /dag, och han har blivit MYCKET bättre i benen! :) Nässlor ska ju verka vätskedrivande, och uppenbarligen så fungerar d på min pålles ben! Kanske nåt du skulle testa?

vickan skrev:
ingen större fara då eller???

Ja, och nej. Inget som hästen dör av, men dålig cirkulation är aldrig något posetivt. Det leder i slutändan till att hästen blir "knackig" i förtid och kanske inte håller lika länge som du skulle kunna ha gjort.
Många hästar är mer svullna när de har stått på stall över natten. Men blir det mycket (som jag tyckte du beskrev det) kan det ha orsaker som t.ex. fel vinklar i hovarna, för mycket kraftfoder, muskelspänningar eller helt enkelt för mycket innetid. Se över dina rutiner och hästens fysiska status i övrigt så kanske du kan få en gladare häst.

Mvh/Marie

Det kan även bero på att foderstaten innehåller för mycket protein. Våran häst brukade också bli gallig, men då köpte vi back on track benpaddar och lindar honom varje kväll. Dom ökar ju blodcirkulationen i benen och det funkar i alla fall kanonbra på våran häst.

Min häst blir likadan, ska börja att ge det mesta av kraftfodret på morronen nu ska kolla om det kanske hjälper lite.
Vet att min häst blir så om han står still för länge och han har dålig blodcirkulation, så när han rört på sig ett tag blir det bra igen. Har dock ingen möjlighet att släppa han på lösdrift annars hade jag gjort det.
Ska ta av skorna till våren för att se om blodcirkulationen kommer igång igen pga det.

tack så mycket för alla svar! jo, han blir jättesvullen... har oxå funderat lite på det med fodret, så jag har dragit ner lite på det, och jag tycker ärligt talat att det har minskat! speciellt mycket innetid tycker jag väl inta att han är ute runt tolv timmar per dag. han har dåligt vinklade bakben, haserna är vinklade inåt... (kobent?)hur stor betydelse har detta tror du? tack igen för svaren!

Bandege som håller värmen, kanske något att testas? :)

Min är aningen x-bent fram vet inte om det har betydelse. Tror inte det eftersom, han blir lika tjock bak om inte värre och där är han korrekt.
Det går inte att din häst ute mer tid? En timme kan ha betydelse..(har jag märkt...)
Fodret har gjort skillnad på min så det kan ju va kombination av olika saker också inte bara antingen eller.
Hoppas dte ordnar sig.

jo, jag har lindat under en period, och det blev lite bättre. men nu är det ju lerigt och blött överallt, så han kan ju inte gå med dem ute tills jag kommer och tar av dem tyvärr.. brukar linda när jag själv har utsläpp och kan linda av, de andra är nog inte sådär jättesugen på att behöva linda av min häst... men när det är fruset eller torrt är det ju inga problem!

det är ju så olika med utevistelsen, då det beror på vem som släpper ut och tar in.. alla hästarna går in och ut samtidigt. så ibland är de ute mer än tolv timmar, men jag har inte märkt någon skillnad då.. däremot som jag skrev gällande fodret så har jag märkt skillnad, svullnaden har blivit mindre och "mjukare". väntar på analysen på grovfodret, så får jag en uträknad foderstat så kanske det blir ordning på det ..??!!

Men då!!
Komma med ett kanontips, och sen får man vänta ända till sommaren, innan man kan göre någe åt att...
hehe :rofl:
Jag har också en häst som har svullna bakben,alltid efter natten i boxen.
Ska verkligen prova det här med att minska kraftfodret..
Men hade varit bra att prova nässlor med.
Finns det mer som är vätskeutdrivande?
kan man inte smörja benen med något som är det?
ska man lägga på värme, eller kyla. Få igång blodcirkulation eller få ner svullnaden?

Det brukar bero på att hästen har trög lymfa och har svårt att rensa ut slaggprodukter själv. Detta underlättas ju när hästen rör på sig och får igång cirkulationen, då går svullnaden ner. Min ena häst blev sådan efter en borrelia-infektion och har säkert gifter kvar i kroppen efter detta (7 år sedan). Jag kör kurer med brännässla/gulmåra med jämna mellanrum och då är han mycket bättre :) Kolla så att det inte är för mkt protein i foderstaten, då är ju problemet lätt att lösa!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 531
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Mat Vill höra om bukefalistenas julbord ! Extra kul om det varit med någon tvist eller något annorlunda tema. Eller om det bara varit ett...
2
Svar
35
· Visningar
1 728
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
980
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka