Tjock i benen pga av hösilge?

M

Melgibson

Någon som varit med om detta?
Alltså att den ibland blivit svullen i benen när hösilaget ex först varit ganska torrt i en bal, för att kanske i nästa vara ganska blött?
Har det med vätskehalten i hösilaget att göra?

Sv: Tjock i benen pga av hösilge?

I vårt stall är det 30 privathästar. Ganska stor åtgång på hösilage alltså. Även om det är från samma leverantör är det stor skillnad på storbalarna. Det är många, många som haft svullna ben på hästarna denna vinter, oftast då bakbenen. Liksidig svullnad. Vi har funderat på om det är något virus eller om det helt enkelt är hösilaget. Kraftfoder varierar på de olika hästarna. Vi har varit inne på om det är för proteinvärdet - vi har relativt högt värde i år.

Sv: Tjock i benen pga av hösilge?

Samma här, 30 tal hästar i stallet = en bal om dagen minst..
Ja, dom varierar mycket..
Min var lite småmossig i benen idag, mest fram dock. Funderar på om det är det.. Har hänt någon gång innan.. Konstigt.. :P

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 182
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 696
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur