Tjock i benen på morgonen...

M

Moheed

Min häst är alltid tjock i benen på morgonen och det går ned helt när jag rider eller om han gått i hagen under dagen. Det är lika mycket i alla fyra ben. Behöver jag oroa mig för det eller kan det vara fullt normalt? Han är inte stel eller halt och har inga skador på benen som kan orsaka det. Hästen är sju år och träningen är lätt än så länge.
Är det så att jag måste leva med detta? Jag har absolut ingen lust att börja linda honom vareviga natt! (För övrigt plockar han av sig alla lindor under natten även om jag tejpar dem som en galning)

Sv: Tjock i benen på morgonen...

Tjock i benen blir dom för dom får stå stilla för många timmar villket dom nu gör i stallet. Försök att ha hästen ute så mycket som möjligt och så lite inne i boxen du kan. Tjocka ben blir det ju för att blodcikulationen hämmas. Hur många timmar få hästen stå inne ?

:angel: Hade en travare för några år sedan, jag skolade om (travare i 9 år)....Hade stora gallor runt om, när man kom på morgonen och skulle släppa ut honom....men det var alltid värre på bakbenen...Sen sparkade han även i väggarna så man vaknade av det på nätterna...

Sparkarna på nätterna berodde på att han frös och fick ont i njurarna som sen satte sig i benen i form av svullnader...(typ gallor)
Blev mkt bättre när han fick gå med ett tjockt och gosigt täcke...(vintern) mkt utevistelse var oxå bra....och som på din häst så blev dennes ben bättre av ridning och utevistelse.....
Många av dessa hästar är tyvärr rätt slitna i sina leder/senor....

Nu vet ju inte jag vad du har för ponny/häst!:love:
men det kan ju oxå va för mkt kraftfoder....bara tankar...;)

Min häst va så när hon gick ute från typ 8.00 till sju på kväleen. Men när hon fick komma in vid två blev det bättre. Kan va gallor. Man behöver ju inte linda, man kan köpa stallbandage eller köpa back-ontrack- paddar och sedan "linda" men silver tejp:idea:

Chappe_ skrev:
Min häst va så när hon gick ute från typ 8.00 till sju på kväleen. Men när hon fick komma in vid två blev det bättre. Kan va gallor. Man behöver ju inte linda, man kan köpa stallbandage eller köpa back-ontrack- paddar och sedan "linda" men silver tejp:idea:[/QUOT
Hur menar du? Linda med silvertejp!?

svar på frågan: det har nog med blodcirkulationen att göra som någon tidigare svarat. Prova att använda nattbandage(använd INTE elastiska) så att den får lite stöd, om inte det hjälper så kan du ta lite utspädd liniment under bandagen, blanda svagt så att det inte bränner. Får den mkt mat? En del hästar blir tjocka i benen av för mkt protein.

Han har fri tillgång på hö eftersom han har lätt att tappa i vikt och kraftfodret hålls till ett minimum (ca 5 dl havre) eftersom jag inte anser att det behövs så mycket till vanlig lätt motionsridning, sen får han betfor en gång om dagen. Så för mycket protein får han inte. Höet är analyserat och nu har vi haft lite sämre värden än genomsnittet så därför har han fått fri tillgång.

Jag tror som du att det är cirkulationen som blir för dålig. Nu under vinterhalvåret har de gått ut vid nio och kommit in vid fem. Utevistelsen blir ju successivt längre nu när våren är i antågande.
Jag kan tillägga att det inte behövs en hel natt för att han skall bli lite tjock i benen. Det räcker i regel med några timmar.
Tidvis har jag provat att lind honom och då är han jättefin på morgonen, men eftersom det går åt metervis med tejp varje dag för att lindorna skall sitta kvar så blir det hela lite besvärligt. Jag har heller ingen lust att linda häst varje kväll i kanske 10 års tid. Det hjälper ju bara symptomatiskt dessutom.
Det jag mest undrar är om detta kan vara helt normalt och något man får leva med (och som inte skadar hästen) så länge man inte kan ha honom ute dygnet runt.

Senast ändrad av en moderator:

Oj! Nä, sparkar i väggarna gör han aldrig.

Min häst brukar också bli lite gallig ibland, utan orsaker. Dock lider han inte av det, utan går på som vanligt. Jag frågade veterinären ang. detta, och han sa att vissa hästar bara har gallor som ett s.k. "skönhetsfel" som man inte kan göra åt. Visst kan det hjälpa med nattbandage, men det hjälper bara för stunden, dvs. att gallorna kommer tillbaks igen utan någon anledning.

Fråga din veterinär van h*n tycker om din hästs gallor.

Chappe_ skrev:
man kan köpa stallbandage eller köpa back-ontrack- paddar och sedan "linda" men silver tejp:idea:

Linda med silvertejp??????? :confused: :crazy: :eek:

Lilla Lina skrev:
Linda med silvertejp??????? :confused: :crazy: :eek:

Jag reagerade på precis samma sätt! Jag har aldrig provat, men spontant så låter det - farligt!? Och på vilket sätt är det lättare än att linda? Man måste ju linda på tejpen väl på samma sätt som lindor? Och är den inte svår att få bort på morgonen? :confused: :confused: :eek:

Min d-ponny får väldigt lätt gallor under nätterna, så jag lindar han varje kväll med Back on Track med vanliga Fleece lindor uppe på, sitter jätte bra, och har aldrig varit med om att hästen fått upp lindoprna när jag kommer på morgonen, jag behöver aldrig ha lindorna på varje natt, utan det brukar räka med varannan, du kanske borde göra så för din häst också under en längre tid? och se om det hjälepr något, har man häst så har man, lindar gör man på max 5 minuter. :)

Min ponny var (och är förmodligen fortfarande) lika dan, hon blev tjock, inte gallig, i benen om hon stod inne länge, men det gick ner om hon fick komma ut i hagen i en halvtimme ca.
Hon led absolut inte av detta och det var aldrig något problem. Jag lindade henne bara de gånger vi skulle iväg tidigt på träning/tävling etc så hon inte hann komma ut och röra sig i hagen först, och då var hon torr och fin i benen.
Om du vet att hästen inte får för mycket kraftfoder eller något sådant som orsakar det, så är det helt enkelt så att du får leva med det. Du behöver inte linda på natten. Se bara till att svullnaden går ner när hästen kommer ut, gör den inte det så är något fel! Men att vissa hästar blir tjocka i benen av att stå stilla pga dålig blodcirkulation är normalt. Se till att hästen får gå ute så mycket som möjligt bara.

Apråpå det här med för mkt protein i fodret, vad är för mkt? Syns det endast på symptomen (typ tjocka ben eller dyl), eller finns de nån mer eller mindre klar gräns för vad som är för mkt? Är det genom foderanalys man ser om fodret är proteinrikt, eller finns det foder som är mer proteinrika än andra?

Haha många frågor på samma gång, men annars så lär man sig ju aldrig nåt så...

Det är så jag också gjort nu, för det är precis som du skriver, inga gallor bara jämnt lite tjockare i benet på morgnarna och det går ner när jag rider eller vid hagvistelse. Jag upplever inga problem med ridningen i samband med detta och jag vill som sagt inte linda varje natt mycket pga att han sliter av sig allt trots tejp. När han inte får bort det dras lindorna runt istället och jag kan ju inte linda så hårt att jag stasar honom för att det inte ska kunna röra sig.
Som sagt, jag får nog leva med detta och se till att han har möjlighet att röra sig så mycket som möjligt.

Ja, man får proteininnehåll i en foderanalys och använder sedan analysen som grund för att beräkna en foderstat. Jag tar hjälp av ett beräkningsprogram som finns tex hos fodertillverkare för att veta hur mycket just min häst behöver. Man fyller i exakt vilka fodermedel man använder och analysvärden på sitt hö, samt hur mycket hästen arbetas, hur mycket den väger, ras och även om den har lätt för att lägga på sig/gå ner i vikt och så görs en beräkning av foderstaten där man ser hur man ligger till jämfört med det rekommenderade. Då kan man gå in i programmet igen och justera tex mängden havre eller betfor och räkna igen om man hamnat för långt ifrån det ideala.

Ja, det kan vara nåt :idea: för då kan andra än jag lätt sätta på dem för alla är inte så vana att linda ben.

Ja, jag har fått hjälp med foderstat så det ska inte vara nåt problem med proteinet, det ligger snarare i underkant mot rekommenderat när han inte tränas så mycket och jag drar ner på kraftfodret. Jag har inte märkt någon skillnad vid olika proteinmängder.

Jag har också uppfattat det så att det mest är "kosmetika" att försöka få bukt med gallor/svullnad genom att linda. Det ser bättre ut men tar inte bort orsaken! Som en annan skrev här så brukar jag också linda om jag skall iväg på morgonen och han inte hinner gå i hagen innan. Jag kan liksom inte hitta något fel på hästen utan han verkar helt frisk och är ohalt, pigg och glad vid ridning så jag antar att jag oroar mig i onödan...:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: aramis
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 997
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 762
Senast: Efwa
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 409
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar