Tjock i benen på morgonen...

Sv: Tjock i benen på morgonen...

Gallor har alltid en orsak, även om man inte finner detta på en gång. Oftast är det överansträngning, men även foderbyte och stor parasitbörda kan framkalla gallor. Det är ju knappast *att en del bara har det*...ungefär som att det är naturligt.

Nej, det var ju SofiaOfSwedens veterinär som sagt att en del hade det som nån typ av "skönhetsfel" i ett tidigare inlägg. Som jag skrev i senaste inlägget anser jag också att det bara är för syns skull och inte tar bort orsaken till gallor. Men nu har ju inte min häst gallor...

Lilla Lina skrev:
Linda med silvertejp??????? :confused: :crazy: :eek:

jag tror att hon menade att man "tejpar" lindorna ett varv så att de inte går upp ;) brukar själv göra det ibland när jag tränar ifall kardborrebanden är lite dåliga.. (:

Jag har bara en fråga.. hur stor box har din häst?
Jag har haft lite gallor om mornarna på min dam vissa perioder, men när hon fick byta till en större box blev det bättre (alltid i min ägo gått ute 8-19/20tiden ungefär) men även när hon fick flytta ut till n utebox för dryga året sedan, som dock var mindre än ovan nämnda stora box. Jag är inte helt säker, men jag tror inte hennes ben varit så fina förr som nu när hon står ute... Hon är 18 år gammal.

Fodergallor brukar bara uppstå om hästen får väldigt mkt extra protein, inte om de har en kvot på 7 istället för 6 tex, inte enligt mina erfarenheter iaf (om de nu inte råkar vara överkänsliga). Min dam fick det lite grand ett tag men då hade vi ett jäkla kossa-hösilage med så höga värden att foderrådgivaren trodde vi ljög! :p Det var ingen hit... Kvoten låg på typ 9 har jag för mig. Men det var bara LITE, inte mkt gallor.

Det sägs ju att hästar kan bli lite galliga i benen när de blir gamla, gissar pga av sämre cirkulation? men å andra sidan finns det också många gamlingar med superfräscha ben. Kanske är det individuellt, kanske är det ett kvitto på hur de blivit fodrade, ridna och hur mkt och i vilken typ av hage de gått under sin livstid?

Vad har du för typ av hage?

Annars skulle det gå åt vääääldigt mycket silvertejp varje dag... Den är väl inte så tokbillig heller va?

Pjaa, en väldigt stor hage som används som sommarhage om sommaren, med både släta gräsytor och träd som sommarhagar brukar vara. Det fick bli så för i de vanliga "normalstora" rasthagarna tyckte min häst att det var tråkigt så han gick och lyfte av handtagen med tänderna och gick ut helt enkelt! :rofl:
Boxen är också stor, större än de boxar vi haft förut i andra stall, men jag vet inte hur mycket han vandrar runt i den. Spånet ligger prydligt på morgonen och bajsarna är hela så han motionerar nog inte nåt. ;) Han står väl och sover kan jag tro eller tittar ut genom fönstret på hjortarna utanför.
Han är kanske en sån häst som behöver mycket rörelse för att cirkulationen skall fungera optimalt. Det kanske är som med oss människor och kalla eller svullna fötter? En rask promenad gör susen!

Mynta2 skrev:
Gallor har alltid en orsak, även om man inte finner detta på en gång. Oftast är det överansträngning, men även foderbyte och stor parasitbörda kan framkalla gallor. Det är ju knappast *att en del bara har det*...ungefär som att det är naturligt.

Jovisst är det så att gallor för det mesta har en orsak, men vissa hästar har gallor naturligt, pga mycket ledvätska. Min häst har lite galliga ben, (som inte är varma) och klarade böjprovet utan anmärkning, medan en annan häst i stallet som inte hade gallor fick hälta. Med detta menar jag inte att alla hästar som inte har gallor inte går igenom böjproven, utan det jag vill komma fram till är att bara för att en häst har galliga ben så innebär det inte en fara för hästen.

Det som de flesta är rädda för är att gallorna ska stelna (som kan hända då hästen har enormt med gallor) och då kan hästens senor bli lite stelare än vanligt. På högpresterade hästar så är det ju verkligen inget man vill ha, eftersom hästen i dessa sammanhang måste ha en kropp som är mjuk, följsam och tålig, vilket den itne blir om hästen har stelnade gallor i benen. Men på "vanliga" hästar, som tränas normalt och tävlar då och då, är detta inget stort problem.

Dock tycker jag att man ska prata med sin veterinär i första hand, och låta veterinären kolla hästens ben, men så länge hästen inte uppvisar några problem som ovilja att gå framåt, varma ben m.m. så tycker jag inte att man ska haka upp sig så mycket på det.

asså... ska ja va riktigt ärlig så har jag aldrig lindat med silvertejp. men min massör (hästens alltså) sa att man skulle göra de för att de skulle hålla:angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: aramis
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 997
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 762
Senast: Efwa
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 409
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar