Sv: Tjock i benen på morgonen...
Jag har bara en fråga.. hur stor box har din häst?
Jag har haft lite gallor om mornarna på min dam vissa perioder, men när hon fick byta till en större box blev det bättre (alltid i min ägo gått ute 8-19/20tiden ungefär) men även när hon fick flytta ut till n utebox för dryga året sedan, som dock var mindre än ovan nämnda stora box. Jag är inte helt säker, men jag tror inte hennes ben varit så fina förr som nu när hon står ute... Hon är 18 år gammal.
Fodergallor brukar bara uppstå om hästen får väldigt mkt extra protein, inte om de har en kvot på 7 istället för 6 tex, inte enligt mina erfarenheter iaf (om de nu inte råkar vara överkänsliga). Min dam fick det lite grand ett tag men då hade vi ett jäkla kossa-hösilage med så höga värden att foderrådgivaren trodde vi ljög!
Det var ingen hit... Kvoten låg på typ 9 har jag för mig. Men det var bara LITE, inte mkt gallor.
Det sägs ju att hästar kan bli lite galliga i benen när de blir gamla, gissar pga av sämre cirkulation? men å andra sidan finns det också många gamlingar med superfräscha ben. Kanske är det individuellt, kanske är det ett kvitto på hur de blivit fodrade, ridna och hur mkt och i vilken typ av hage de gått under sin livstid?
Vad har du för typ av hage?