Tjock i båda frambenen efter att ha provat nytt liniment

Vitavi

Trådstartare
igår kväll när jag tog in hästen från hagen var han tjock i båda frambenen. Jämntjock från framknän och ner. Ingen värme eller ömhet och ingen hälta. Longerade i Alla gångarter. Dagen innan hade jag s-smörjt båda fram med ett nytt liniment och det hade varit sol under dagen. Kan det vara någon sorts reaktion på linimentet?

igår kväll när jag tog in hästen från hagen var han tjock i båda frambenen. Jämntjock från framknän och ner. Ingen värme eller ömhet och ingen hälta. Longerade i Alla gångarter. Dagen innan hade jag s-smörjt båda fram med ett nytt liniment och det hade varit sol under dagen. Kan det vara någon sorts reaktion på linimentet?
Verkar troligt. Vad skulle linimentet vara bra för?

Tillägg: Kände nu att det var skorvigt och att pälsen nästan lossnar från ställen på frambenen också
Det var Biltemas liniment (29 kr) massageliniment som kan tas innan och efter träning.

Vissa hästar tål inte liniment. Hade en skimmel som fick rejäla reaktioner, såg nästan ut som om han fått benen avsparkade, så svullna var dom.
Använd inte liniment mer på den hästen, den är troligen överkänslig.

Vissa hästar tål inte liniment. Hade en skimmel som fick rejäla reaktioner, såg nästan ut som om han fått benen avsparkade, så svullna var dom.
Använd inte liniment mer på den hästen, den är troligen överkänslig.

Andra liniment har aldrig gett några reaktioner!

Tack för alla svar! Har tvättat benen ordentligt så linimentet ska försvinna. Ngt mer man kan göra eller bara avvakta?

Aldrig liniment+lindor/skydd eller annan värme. Dvs. aldrig ta liniment på en häst som ska gå ut i solen heller. Behöver hästen liniment får man ta det på kvällen innan och tvätta bort det innan hästen går ut i solen igen nästa dag.

Du kan prova att kyla med vattenslang/benen i hinkar. Annars är det inte så mycket att göra mer än att hålla koll så att det inte blir infekterat.

Både svullnad, det skorviga och att hästen tappar pälsen är symptom på att hästen har blivit blistrad.

Tilläggsfråga: hur länge brukar blistringseffekten sitta i? Har gått 4 dagar och tappar fortfarande lös hud, skorvig och lite svullen. :-( känns även ömmare nu vid beröring av benen.

Tilläggsfråga: hur länge brukar blistringseffekten sitta i? Har gått 4 dagar och tappar fortfarande lös hud, skorvig och lite svullen. :-( känns även ömmare nu vid beröring av benen.

Nu hade jag nog tyckt att en veterinär vore på sin plats. De kanske kan ge någon form av lindring - alternativt tala om vad du kan göra, om det bara är att vänta eller om man kan hjälpa till.

Hoppas ni får ordning på det snabbt!

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 673
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 678
Senast: Soffan74
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat