Tjock häst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Jonnah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 221
J

Jonnah

Hej, min lilla sköthäst är tjock och när jag frågade lite om hur man kan banta hästen på ett bra sätt, tipsade en om att hästen behövde mer protein och mindre energi, för att den kunde bli tjock av det. Så tipsade h*n om lucern. När jag läste om lucern verkade det mest vara till för smala hästar som behövde få upp hullet, men jag tyckte att fröklaringen jag fick om att för mycket energi blir till fett om man inte gör slut på det, lät väldigt vettig, för så är det ju med människor.
Jag kan absolut ingenting om foder så det vore snällt om någon kunde ge mig lite råd.
Är det någon som har bra erfarenhet av att ge lucern till en rätt tjock liten häst? Funkar det? Ska man ge bara det eller upptill hö? Vårat hö är väldigt bra enligt analysen. men mer vet jag inte, ägaren sa bara att det var bra.

Tacksam för svar!:bow:

Sv: Tjock häst

Du är helt rätt ute, men för att kunna svara mer precis på din fråga och främst hur mycket man ska ge/byta ut krävs analys av det grovfoder hästen äter av.

hästen äter bara gräs och hö. plus att den ungefär en gång i veckan har fått en näve havre som ägaren sa att jag skulle ge ibland när vi ridit. Men vad jag förstår så var det inte så bra för den blir tjock av det. :confused:

Jag svarade i din andra tråd på ridning. Men då trodde jag att den fick mer havre än en näve. Jag tror inte att den blir tjock av så lite. När det sedan gäller lusernet så beror det naturligtvis som Boj säger på vilka värden höet har.

Okej. Vad skönt, då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag har övergött honom.:angel:
Jag vet att ägaren brukar göra analys på höet och jag tror att hon har rätt bra koll på maten. Just nu går de ju gflear hästar i en hage och har hö i ett litet hus som de kan äta av, så det blir väl ingen ransonering precis. Men jag får försöka rida bort några kilon då. Brukar ju gå lättare nu på vintern, men sen på sommaren spelar det nästan ingen roll hur bra man stängslar av hagen, de blir feta ändå!:eek:

Allt överskott av energi (det som hästen inte förbrukar) blir till fett. Energi i sin tur får hästen både från kolhydrater, proteiner och fett.
När det står att en fodersort innehåller si och så mycket energi (MJ i hästars fall) så är all energi inräknat (även det som kommer från proteiner och fett).

Det du har fått tips om är korrekt men det gäller att uppfatta det rätt. Du ska givetvis inte bara lägga till lusern på det som hästen redan får - då blir det ju också sammanlagt ännu mera energi i foderstaten vilket knappast kan få hästen att gå ner i vikt (utan tvärtom).

Det man menar är att man ska öka kvoten (balansen) mellan energi och protein men inte öka den totala mängden av energi. Det når man genom att t ex byta ut nåt kilo av höet mot lika stor mängd lusern.

Men i det stora gäller det ju också att hästen får i sig mindre energi än den förbrukar om den ska gå ner i vikt. Så samtidigt behövs det förmodligen att minska på den totala mängden foder. (inte bara byta ut ett par kilo av höet mot lusern utan kanske också ta bort 1kg hö - men bara om det finns utrymme för det dvs hästen måste ju fortfarande få sitt fiber/tuggbehov täckt!)

Om den bara får en NÄVE havre efter ridturer så påverkar inte det hans vikt. Det är som om du själv sulle äta EN godisbit då och då i veckan...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 082
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 316
Senast: Habina
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 387
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka