Tjock Haflinger, behöver lite tips!

M

Miccis

Vi har haft våran älskade lilla Stefanie i flera år nu. Hon är cirka 137 cm hög och enligt veterinären 50 kg överviktig?

Jag har inte tid att rida henne varje dag eftersom jag inte haft möjlighet att åka ut till stallet varje dag när det har varit halt och alldeles för mörkt för att rida ut ensam. Just nu har jag mycket läxor i skolan, och min mamma kan inte heller rida vissa dagar i veckan.

Jag vet inte hur vi ska göra. Just när veterinären sade detta, att hon väger 50 kg för mycket, var hon som mest vältränad. Hon har alltså aldrig varit så 'smal' som då.

Dör hästar tidigare av övervikt som vissa andra djur? Jag är inte så insatt i fetma hos hästar och skulle därför gärna vilja veta. Den kommande tiden ska jag försöka rida så ofta som det går, och därför skulle jag behöva lite tips på bra träning, hon har redan bra kondition, som gör att hon tränar 'magen' om man kan säga så.

Jag hoppas ni förstår. Tacksam för svar :) / Miccis

Sv: Tjock Haflinger, behöver lite tips!

Eftersom vi (min mamma och jag) äger henne tillsammans med en annan människa också, så är de främst hon som bestämmer vilket foder de ska ha. Hon är ägaren av stallet de står i också, och även den som borde vara hästkunnigast.

Just nu får hon havre, hö och mineraler.

Sen hostar hon och då måste vi vattna, och jag, larvig som jag är, har redan börjat leta efter bättre foder. Och om det finns några bra tilläggsfoder, som kompenserar det andra.

Jag är ingen expert på foder. Men frågan är ju om hon behöver havre när hon är för tjock. Min egen haflinger får inget kraftfoder och är ändå svår att få ner i rätt viltklass.... Men kolla ev i tråden jag länkade till eller foderforumet, där finns många trådar om ämnet och många kunniga som gärna hjälper!;)

jag vet nu inte om hästar dör tidigare av fetma.. men benen tar ju stryk.. vet inte dock hur mkt övervikt de måste vara.. men en som har ett kallblod som e ganska fet överallt på kroppen har en massa problem med benen nu :/ och det kommer troligen av fetman :(

skaffa en medryttare?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 369
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 666
Senast: Karamello30
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 561
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Som de flesta här vet så har jag haft ett gäng hjärnskakningar + utbrändhet, så min hjärna samarbetar inte alltid med mig. Just nu...
Svar
12
· Visningar
941
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka