Tjock eller bukig?

Sv: Tjock eller bukig?

Är magen spänd? den ser nästan lite spänd ut, jag tänkte nästan mask eller dräktig när jag såg bilderna.. Men jag är långt ifrån expert :angel:

Hon ser snarare dräktig ut, har samma mage som ett av mina dräktiga ston som inte ska föla förrän i juli..

Hon vägdes på våg hos veterinären när hon besiktigades och vågen visade på 520 kg. Dock hade det ju varit intressant att se om hon ökar eller går ner i vikt men jag vet inte om jag tycker att måttbanden är så tillförlitliga...? Får testa :)

Jag sitter och pillar lite med foderstet nu och förbannar mig själv lite för att jag köpte Lusern istället för Krafft Muskel. Det sistnämna hade passat mycket bättre in i hennes foderstat märkte jag nu...

Viktmåttband är bra om du struntar i om den "väger" exakt rätt. Det väsentliga är om du mäter nu och sen om några veckor så ser du om hästen går upp eller ned :) Jag använder viktmåttband och har även vägt efter landsmärke- mankhöjd plus på våg.. och det skiljer inte mycket! Men jag vet ju hur mycket pållen går upp och ned i kg med viktmåttbandet. =D

Jag har VÄLDIGT svårt att tro att hon är dräktig. Men ni gör mig lite nervös här :angel: Ett föl är inte med i beräkningen, haha!

Ska nog kolla om hon har mask som någon nämnde. Ska bli skönt att släppa henne på bete så att hon kan äta massa protein i och med gräset.

Är det någon skillnad på bilderna?

IMG_5603.jpg

Chira017-1.jpg

Jag hade faktiskt också kollat så at hon inte är dräktig, för det ser inte ut som en vanlig "tjock/bukig" mage.

/Camilla

Speciellt inte om de bilderna ovan är tagna vid olika tillfällen. Magen på andra bilden är mycket mer "fyllig".

Åh, den där hästen känner jag! Det är väl Chira?

Hon har sett ut sådär länge. De i stallet trodde också att hon var dräktig men det var för ett år sedan och ännu har inget föl kommit ;) Så dräktig är hon inte i alla fall.

Tror på proteinbrist + otränad häst.

Större mage på den sista :angel: Kolla om hon är dräktig!

Lurad! ;) Sista bilden är tagen drygt en månad tidigare! Första bilden är tagen för bara någon vecka sedan. Magen har alltså gått ner.

Siren: Det stämmer :laugh: Jag tror som du, proteinbrist och otränad häst. Men nu vet jag i alla fall att jag inte ska fodra henne som fet utan som normalviktig i och med att hon "bara" är bukig :) Hon kanske är en elefant? :angel: De är väl dräktiga superlänge?

Kolla efter snabel och viftande öron!:D

Men vissa hästar har väldigt rund revbensbåge, så de blir aldrig lika slimmade om buken som andra. Bara att rida på, klättra, långsam galopp långa träckor, fattningar hjälper. Även trav på töm om du lyckas få den lite rund och låg, då brukar man se hur magmusklerna jobbar om du får igång den ordentligt i kroppen. :d Om du verkligen vill bygga på ny muskelmassa kan du anstränga musklerna ca 3 ggr i veckan, passen däremellan kan du skritta ut lite, promenera och rykta. Bara mjuka upp den lite. Det är i vilan däremellan som ny muskelmassa repareras och byggs på.

:rofl:

Lovar att jag tar ett kort om det kommer ut en elefant någon dag :D

Tror absolut att hon kan ha väldigt rund revbensbåge, har tänkt på det förut. Att man känner revbenet högt upp och långt ut om du förstår vad jag menar. Vi har haft lite otur med tappade skor och ett sår på ett ben men nu kan vi förhoppningsvis vara igång igen. Hon har sämst kondition så den lär byggas upp lite innan vi kan köra på ordentligt men jag ser fram emot det :)

Jag uppskattar allas åsikter. En häst som ser dräktig ut som inte är dräktig är ju något man måste jobba på!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka