Tjock eller bukig?

Guldaskig

Trådstartare
Skulle ni säga att den här hästen är tjock eller bukig?

Ska den gå ner i vikt eller ej?

Jag vet att hon är ordentligt omusklad och förmodligen haft proteinbrist, vi jobbar på det så kommentarer om det undanbedes :) Har bara haft henne i en månad och Rom byggdes ju inte på en dag som det så vackert heter :p

Chira029.jpg

Chira017.jpg

Sv: Tjock eller bukig?

Jag tycker att de känns men att de inte syns.

Bifogar två bilder till, men det är nog svårt att se.

Chira015.jpg

Chira011.jpg

Är det tjickt med fett över revbenen är hon både lite tjock och bukig. :p Men det är bara att hugga i med omväxlande motion och lite mindre mat. :laugh:

Men om hon inte är tjock (revbenen känns som sagt) så ska man väl inte banta henne?

Om jag vore dig så skulle jag räkna ut en foderstat och sätta igång hästen. Tror det där fettet är bra att ha när hon börjar jobba på och ska sätta muskler, sen får tiden utvisa om den är lättfödd eller normal så att säga och anpassa maten efter det :)
Inte kul att ha en slimmad häst och försöka sätta muskler :)

Lite rund om magen är den nog allt, men som sagt, den ser inte ut att lida av farlig fettma direkt :p

Sen tror jag att magen är som den är också just för att den inte har så mkt magmuskler heller för dagen (mage och rygg avspeglar ju varandra)
Skulle vara intressant att se en ridbild när hästen håller upp magen lite :)

lycka till med nya hästen!

Hon har en uträknad foderstat och går på ett litet överskott på protein för att verkligen kunna bygga upp sig. Vi rider väldigt varierat och mest i skritt men har börjat trava lite och även tagit någon galopp.

Jag har tyckt att hon varit lite tjock och räknat ut en foderstad med det i beräkningen men har väl tänkt, som du, att hon såklart har en liten mage men att det inte är någon fara direkt så jag kanske borde räkna ut en ny foderstat beräknat på normalt hull?

Precis som du säger så har hon ju inga ryggmuskler att skryta med och således inga magmuskler heller. Ska se om jag kan få till en ridbild någon dag :)

Tack för ditt svar!

Nu har jag aldrig använt mig av det själv, men måttband kan vara bra :)
Fodra på normalviktig du!!

Hon vägdes på våg hos veterinären när hon besiktigades och vågen visade på 520 kg. Dock hade det ju varit intressant att se om hon ökar eller går ner i vikt men jag vet inte om jag tycker att måttbanden är så tillförlitliga...? Får testa :)

Jag sitter och pillar lite med foderstet nu och förbannar mig själv lite för att jag köpte Lusern istället för Krafft Muskel. Det sistnämna hade passat mycket bättre in i hennes foderstat märkte jag nu...

Men om hon inte är tjock (revbenen känns som sagt) så ska man väl inte banta henne?

Nä, jag skrev det innan jag sett inlägget ovanför. :) Då är det träning som gäller för att slimma till buklinjen lite, det är ju bara en estetisk sak i så fall. Galopparbete och lite studs brukar få till magmusklerna bra om man tycker de ser lite bukiga ut. :d

Sen får man ju justera foderstaten efter just den hästen. Blir den lite tjock eller smal så är den ju lite mer lättfödd/svårfödd än medelhästen, som foderrekommendationerna är baserade på. :)

Men å andra sidan är lucern grovfoder medan krafft muskel är kraftfoder. Så lilla hästen nöjer sig kanske med en tuss mindre hö jämfört med om den fått koncentratet? Så jämnar energiintaget ut sig och den får ändå i sig tillräckligt med protein.

När vi kommit igång ordentligt ska det galopperas och om jag vågar ska vi även hoppa massa studs :D Vi klättrar en del och går off road (bredvid stigen) och det tycker hon är kul!

För att hon ska få ett överskott av protein, som jag vill eftersom hon måste bygga muskler, så är det bättre med krafft muskel. Det innehåller inte så mycket energi som lusern gör och man behöver inte ge det i så stora mängder. Hade hon inte gått på överskott av protein hade lusern fungerat perfekt men det är ju lätt att vara efterklok :p Och självklart kan jag köpa en krafft muskel istället men då står jag med en nästan full säck lusern iställetsom inte används...

Låter bra det:)

Förstår hur du menar, hade samma problem i år. :o Men när det gäller lucern kan du ju byta hö mot lucern. Dvs istället för till exempel 9 kg hö plus 300 g krafft muskel kan du ju ge 8 kg hö plus 1 kg lucern (8,5 Mj , 110 g smrp)och få ungefär samma värden (t.o.m. mindre MJ). Uppblötta pellets/hack ger ju en hel del tugg det med, 86%ts tror jag det brukar vara.

Men det är ju inte så roligt att minska på höet kanske.

Hon ligger på 9 kg hösilage och 0,7 kg lucern. Ska höja till 1 kg lucern nu när jag se henne som nomalviktig :) Hon ligger då på ett litet överskott på protein men också på MJ och det sistnämnda är väl inte helt önskvärt även om det inte är högt över.

Hade jag istället gett henne krafft muskel hade hon kunnat få 9 kg hösilage och 0,3 kg (om jag inte minns fel) krafft muskel och legat väldigt bra på MJ men med ett ännu högre proteinöverskott än hon får med lusernet.

Det är just överskottet av protein som ställer till det. Annars hade det nog fungerat att ge henne mindre hö och mer lusern för att kompensera upp precis som du säger :)

Och du är helt säker på att den inte är dräktig?
Det verkar inte vara helt ovanligt att man köpt en ny häst som man tycker blir väldigt tjock försöker banta den och sen ramlar det plötsligt ut ett föl eller så börjar magen sparka mot skänkeln när man rider :angel:.

Av de bilder du skickat in att döma så ser hon inte ut att vara fet, men väl lite bukig, tycker jag. Kan ju vara så att hon har väldigt runda revben också. Skulle gärna velat se rumpan bakifrån och halsen från sidan, det är ju inte bara magen som avgör om en häst är tjock eller inte :laugh:

Ja, det skulle det ju kunna vara faktiskt. Tänker inte riktigt i "fölbanor" - vi har bara valacker :p

Bukig eller dräktig, inte tjock alls, snarare för tunn. Det finns mycket att bygga på upptill.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka