tjock arab!

Sv: tjock arab!

Hittade värden på morötter på nätet:
Energi: 1,5
Protein: 7
Kalcium: 0,4
Fosfor: 0,3

Mest vatten... men lite protein också.
Vad jag vet ska man inte ge mer än ca. 1 kg (läste 2 kg någonstans) av morötter per dag för de innehåller mycket A-vitamin och det ska man inte överdosera eftersom det är fettlösligt. Jag har inte min foderlitteratur här så rätta mig gärna om jag har fel men jag är ganska säker på att det är så.

Hittade detta på nätet:

"Morötter är inte bara söta de är också packade med nyttigheter.
Morötter är inte bara söta, de är också packade med nyttigheter! De innehåller mycket beta-karoten, det gulröda färgämnet som omvandlas till vitamin A i kroppen. En enda morot täcker hela dagsbehovet av A-vitamin. A-vitamin är bra för vår syn, hudfärg och fortplantningsförmåga Det har också betydelse för hur cellerna i slemhinnor och hud fungerar. A-vitamin tillhör antioxidanterna, som deltar i kroppens naturliga försvar mot fria radikaler. Dessutom är moroten är rik på fibrer som håller magen i gång.
Energi och näringsvärde per 100g:

Energi 40 Kcal/167 KJ/. Vatten 87,5g. Kolhydrater 8,7g. Kostfiber 2,7g.Protein 0,6g. Fett 0,2g. "

Alltså - inte så mycket protein... inte värt att nämna ens en gång.
OCH mycket kolhydrater som sagt!

Därmed INTE sagt att det på nåt sätt skulle vara dåligt att ge morötter men jag bara undrar varför man ger så himlans MYCKET som 3kg? Det har jag aldrig hört/sett någon göra förut och ser inte syftet med det heller.

Jag är ingen expert men det låter ju vettigt! Max 1kg morötter/häst/dag.
Och nu när du nämner det så visst har man hört det förut - att man inte ska överdosera A-vitamin!

Oavsett hur det nu är så tycker iaf JAG att det verkar himla konstigt att ge en massa morötter och istället spara på GROVFODRET :confused: . Inte blir det väl billigare iaf?!

Wishes skrev:
Det är inte min häst! Vet att foderstaten är Galen, därför vill jag ha hjälp. Erbjöd mig att fixa foderstaten men har tappat bort alla mina utberäkningspapper!

Funderar på om man ska ge hö och halm för att kompensera grofodret. Har även rekomenderat henne lusern hack. Men som sagt ajg är intresserad av att veta hennes energibehov samt en ungefärlig foderstat? kan tänka mig att hon väger 100 g för mycket nästan.... Så jättesnällt om ni kunde göra en beräknad åt henne, med hö/halm, mineraler, salt, morötter och havre o.s.v. och ev. lusernhack.

tusen tack!

jag håller med de andra om att det är ALDELES för lite grovfoder... jag har lärt mig att när människor bantar äter de oftast för lite och går upp i vikt pga detta!!! kroppen ställer in sig på svält och går på sparlåga. jag tycker att MINST 5kg hö/dag.. höensilage kan du inte räkna likadant då det innehåller till viss del vatten.
förresten, varför måste hon banta???
jag menar 100g??? va är det och banta en häst för??

Tillägg till mitt eget inlägg:
Fler värden på morötter för HÄST....
Morötter 1 kg, 1,7 MJ, 9 g protein, 0,4 Ca, 0,3 P, 12 TS%

milly skrev:
Jag är ingen expert men det låter ju vettigt! Max 1kg morötter/häst/dag.
Och nu när du nämner det så visst har man hört det förut - att man inte ska överdosera A-vitamin!

Oavsett hur det nu är så tycker iaf JAG att det verkar himla konstigt att ge en massa morötter och istället spara på GROVFODRET :confused: . Inte blir det väl billigare iaf?!

Morötter innehåller karotin som vid behov omvandlas till a-vitamin. Det går alltså inte att överdosera ur vitaminsynpunkt.

Det som händer om du ger för mycket morötter är att dom kan bli lösa i magen för det har en laxerande effekt.

Om du ger 7kg färska morötter så motsvarar det ca 1kg havre i energi och proteinmängd.

SofiaP skrev:
Men det är är väl värden för människor...?

Ja men det säger ju iaf vad det innehåller på ett ungefär. :smirk:
Andra har ju hittat värden för hästar - toppen!

mirjada skrev:
Morötter innehåller karotin som vid behov omvandlas till a-vitamin. Det går alltså inte att överdosera ur vitaminsynpunkt.

Okej. Är du säker? För är det inte just A och D-vitamin som man ska vara försiktig med att överdosera? Har du nån källa till det där?
Jag är nyfiken eftersom jag aif hittills tänkt på morötter mer som nåt gott "godis" med vitaminer till hästarna... inte nåt som är BRA eller nödvändigt att ge. Och de ggr jag har gett morötter till min häst så har det handlat om några stcyken per dag. Inte flera KILO! :crazy: :confused:

Är det ingen annan som reagerar på mängden MORÖTTER?

jo, fast jag har hört att det ger samma effekt på hästar.
men jag tyckte 100g är väl inget att banta en häst för???
menade du (trådskaparen) 100g eller 100 KG??

lundborg skrev:
jo, fast jag har hört att det ger samma effekt på hästar.
men jag tyckte 100g är väl inget att banta en häst för???
menade du (trådskaparen) 100g eller 100 KG??

Jag skulle tro at hon menade KG ;)

milly skrev:
Okej. Är du säker? För är det inte just A och D-vitamin som man ska vara försiktig med att överdosera? Har du nån källa till det där?
Jag är nyfiken eftersom jag aif hittills tänkt på morötter mer som nåt gott "godis" med vitaminer till hästarna... inte nåt som är BRA eller nödvändigt att ge. Och de ggr jag har gett morötter till min häst så har det handlat om några stcyken per dag. Inte flera KILO! :crazy: :confused:

jo, det låte onödigt mycket... jag tror att ett kg morötter är nog. resten gör ingen nytta då man kissar ut överflödiga vitaminer. bättre att satsa på höet istället

Nej, värdena för människor säger absolut inget om värdena för hästar. Tyvärr har du helt missuppfattat det fundamentala om olika djurs metabolism.

Hästar kan bryta ned t.ex. cellulosa vilket människor inte kan. Hästar kan utvinna massor med energi och protein ur gräs, vilket människor INTE kan. Människor får ut massor med nyttigt proterin ur biffar, men hästar blir bara sjuka av kött. Ett annat exempel är att nästan all djur bildar C-vitamin själva medans människor måste få i sig det i kosten. Om man tar en morot så kan hästar få ut protein ur den t.ex. vilken människor i stort sett inte kan. En katt, som är extrem köttätare, får i princip inte ut någonting ur vegetabilier.

Detta beror på att det är olika kemiska processer i olika djurarter.

Näringsvärden för foder/mat handlar inte om små "partiklar" som man kan hitta i födret och räkna utan om hur mycket av olika saker en viss djurart kan utvinna ur fodret.

Ja, jag skulle också gärna få lite mer info om det där. Vilken mekanism är det som gör att karotinet inte omvandlas till A-vitamin i för hög grad?

Jag har som sagt lärt mig att man inte ska ge för mycket morötter p.g.a. A-vitaminerna men det kan ju mycket väl vara felaktigt, det inser jag. Det finns så mycket "säkra" utsagor om mat och foder som man hör som käpprätt åt h-e och och bara religion/tro istället för fakta.

Jag kollade i min utfodringsbok i morse och där stod inget speciellt om morötter mer än vad de innehåller.

Jag har försökt hitta om det finns en maxgiva för morötter till häst. I de nyare böckerna hittar jag ingenting men i en äldre ursprungligen utgiven 1961, tryckt 1993 så står det "mer än 2-3 kg morötter per dag brukar man inte rekommendera åt hästar".
// Linda

mahlmt skrev:
Jag har försökt hitta om det finns en maxgiva för morötter till häst. I de nyare böckerna hittar jag ingenting men i en äldre ursprungligen utgiven 1961, tryckt 1993 så står det "mer än 2-3 kg morötter per dag brukar man inte rekommendera åt hästar".
// Linda

Det här hittade jag:
"I gröna växter och i t.ex. morötter finns det gott om betakartoen, som hästen omvandlar till vitamin A i den takt den behöver. Hästar som går på bete eller får en foderstat med grönt hö eller lusernpellets täcker sitt behov av vitamin A och lägger dessutom upp ett lager i fettvävnaden./.../ Vissa resultat tyder också på att hästen har ett specifikt behov av betakaroten som sådant. Det inlagras i gulkroppen och kan ha betydelse för könsfunktionerna. Vitamin A är toxiskt i för stora mängder, medan någon riskt för förgiftning inte finns när hästen får betakaroten. " (Hästens Näringsbehov och utfodring, Christina Planck, Margareta Rundgren 2005)

Så något tillskott av morötter verkar hästen inte behöva om den inte har för lite grovfoder. Det är nog därför personen ifråga gett araben jättemycket morötter istället för grovfoder..

Tack för att du kollade upp det ordentligt! Nu har jag lärt mig något nytt :) Alltid roligt.

Man kanske kan anta att det där från den äldre boken om max 2-3 kilo har att göra med den laxerande effekten.

Okej vad bra att du upplyser mig om det - alltid kul och nyttigt att lära sig. Och påminnas om skillnaderna! För visst visste jag att det är skillnad på hur människor och hästar tar upp mat/näring men måste kanske påminnas om HUR och hur MYCKET.

Men iaf - även om nu hästar kan tillgodogöra sig mer ur morötterna så är det ändå inte lite onödigt att ge 3kg till en häst?? Eller ÄR det verkligen bra? Eller gör det varken till eler från (förutom att hästen blir glad att få äta "godiset")?

Är jag helt ute och cyklar om jag reagerar på mängden morötter i den hästens foderstat?! :confused:

Jag tycker det verkar lite i överkant med 3 kilo, precis som du. Om vi tittat på vad som hittats av fakta så så vet ni nu att morötter är lätt laxerande och i en foderbok står det att man inte ska ge mer än 2-3 kilo. Araben som diskuterar här har ganska mysko foderstat överhuvudtaget. Alldeles för lite grovfoder.

Det är förresten lätt att glömma bort hur olika olika arter är när det gäller näring. En kompis till mig kläckte ur sig, när jag sa att katter nästan enbart äter kött, "men hur får de då i sig alla vitaminer?". Varvid jag fick påpeka att de naturligtvis får i sig de vitaminer de behöver från köttet... :D

milly skrev:

Jag vet hästar som har fått morötter som foder. Dessa hästar var konvalecenter och ägaren hade diskuterat med SLU ang hur mycket hästarna skulle få för att av havre blev dom "stirriga" och stressade, hon ville inte ge fabriksfoder men hon kom fram till att av morötter blev det inte samma effekt som havre. Dessa hästar gick på hö och 4-5kg morötter/dag (uträknade foderstater).

Om du läser mitt inlägg ordentligt så står det att:
Om du ger 7kg färska morötter så motsvarar det ca 1kg havre i energi och proteinmängd.
Det står alltså inte att du ska ge 7kg morötter...

Det finns säkert hästar som kan äta 7kg morötter...
Det är individuellt som med allt annat. Min blir dålig i magen av 0,5kg så....

siffror på morötter...
ts 12%, 1,4 mj, 8g smb rp, 0,4g Ca, 0,3g P, 0,2g Mg /kg foder

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
O
Foder & Strö Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Natasja
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama