Tjatigt men sant, hingsttips?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare izadora
  • Startdatum Startdatum
I

izadora

Hejsan alla!
Jag har äntligen bestämt mig för att försöka få mitt sto dräktigt i vår, pratat med seminstation idag och hon är kollad av vet för ca 2v sedan och allt är okej, hon är i god hälsa o.s.v
Stoet är efter Dragon ue. Caracas med en hel del fullblod längre bak (mödernet)
Hon är knappt 170cm, varken grov lr tunn, lite lågställd fram, långlinjerad(!!!) och lite grövre huvud, bättre att ni som är intresserade går in på hennes sida och kikar izadora.zoomin.se (hon är rundare i hull nu, bilderna tagna förra våren)
Så nu till frågan, jag har tittat en hel del på hingstar varav jag sett Flyinges hingstvisning och hingsttåget.
Jag vill ha en häst jag kan göra bådeock med, alltså multitalang och gärna mycket motor/blod. Bra simmare vore inte helt fel heller eftersom vi inte har åldern på vår sida riktigt ;)
Massa tips är välkommet vill inte avslöja mina favoriter utan vill höra vad ni tycker först :D

Mvh Sofie

Sv: Tjatigt men sant, hingsttips?

Åh vad fin hon var!
Stämmer det som stod vid bilderna, är hon 20 år?
Har hon haft föl förut, annars låter det lite gammalt att ta första fölet när hon är 20?
Men som sagt, hon kanske var yngre och det är jag som missuppfattade.

Annars lycka till med hingstval, jag är dock ingen hejare på hingstar så jag låter det vara osagt :)

Åhh tackar :bow:
Inte många som tror att hon är 20år, roligt! Hon hade föl sist när hon var 12år gammal, som sagt så har en vet kollat henne och gett klartecken att hon är i god hälsa sen om det går att få henne dräktig är en annan sak... sitter just nu och tittar på A-dur, han föll mig i smaken gillar lite massa men självklart inte för mkt.
Svårt det här ;)
Tack så mycket igen
mvh Sofie

Jag hade kollat lite på areline h om jag var du. Snygg hingst som både rör sig och hoppar bra.
Tycker jag har träffat trevliga avkommor efter honom.

Ahh just ja Aerline har väldigt gott rykte, såg honom på visning för många år sedan. Jag vet att jag inte borde men jag har så svårt för skimlar, vilken annan färg som helst men inte skimmel =)
Jag ska självklart kika runt lite videos m.m. och nej, jag avlar inte efter färg :)
tack tack!

Om du vill ha en multitalang hade jag tittat på tex dessa hingstarna:

Aerline H
Last Liberty
Nobel
New Balance
Lambourghini
Ludwigs Champion

Har kikat på de flesta av dem men inte Last Liberty så ska undersöka honom :D
Är jättesugen på Ludde men får inte videorna på deras sida att fungera, suck. Kollat youtube också utan resultat...
Någon som har en video på honom kanske?
tack :bow:

Glömde skriva att hon är e Dragon - Caracas en hel del fullblod på mödernet. Bilder finns på izadora.zoomin.se
Ingen som har fler tips??
Idag har jag tittat på massa hingstar, Rambo, Chess, Cyrano de B, Hellrik m.f
Rambo känns kanon men har ingen bra erfarenhet av Chapman...
Snälla jag behöver verkligen tips och erfarenheter! :crazy:

mvh Sofie

Med tanke på hennes ålder och som jag uppfattar det att hon inte haft föl, iallafall på några år. Så välj en hingst med bra sperma, inte fryst och framför allt en som har levandefölvgift. I hennes är så att säga bäst före datumet utgånget när det gäller dräktighet. Vid 16 år börja ett sto få åldersförändringar i livmodern som gör att det blir svårt för henne att bli dräktig och om hon blir det behålla fostret hela tiden ut. Så gör ett klok val av hingst efter dessa förutsättningar så drabbas inte din plånbok lika hårt.

Hon hade föl senast när hon var 12år gammal så det var ett tag sen. Ja precis det är det jag kikat extra mycket efter och hört mig för, Ludwigs Champion hade tydligen otroligt bra siffror förra året likaså King Louie(han är inte aktuell iofs) Tips?
Jag är lite vilse på det här med avgifterna, vad har jag för fördelar med levande föl avgift? Som sagt här är nybörjaren nr 1 =)
Jag vill iaf ge det ett försök att betäcka med tanke på hur superfräsch hon är både i kropp o själ men precis som du skriver kan inte jag veta hur väl "allt i kroppen" fungerar men som sagt, jag tänker ge det ett försök =)
Mvh och tack för svar!

Fördelar med dels dräktighetsavgift istället för språngavgift är att du inte behöver betala den om stoet inte blir dräktigt. Så skulle det värsta inträffa och hon inte blir dräktig så blir det "bara" kostnaderna för seminering/betäckning och veterinär som du ska betala. Har hingsten språngavgift så får du betala den även om hon inte blir dräktig. När det sedan gäller avgifter på 45 eller 90 dygn jämfört med levande föl avgift så brukar det visserligen vara en del billigare betala i förväg så att säga, än att vänta tills fölet fött. Men med ett så pass gammalt sto finns det så många risker på vägen dit att du kommer att tjäna på det ändå. Jämfört med att betala tidigt och teckna en föl och fosterförsäkring. De har höga premier och jag är inte ens säker på att alla bolag tar ett sto som så pass gammalt.

Så för att vara snällast mot plånboken så är det optimala för din del att välja en hingst med först och främst bra dräktighetsresultat (bra sperma), med dräktighetsavgift istället för språngavgift och levenade föl avgift istället för att betala allt på 45 eller 90 dygns dräktighet.
Nu är det väl inte så många hingstar som har så bra villkor men när du ska välja så ta den som har flest rätt för både dig och stoet.

Två multitalanger med bra villkor och hög dräktighet är Nobel och Lambourghini. Lite sämre villkor men bra multihingstar är Chirlon, Okeanos och Briar. Vad du däremot ska akta dig för med tanke på åldern är hingstar som bara finns på fryst som Cyrano de B.

Last Liberty har ju jag betäckt med iår, de kallade honom för "räddaren i nöden" då han lär ha mycket bra dräktighetsresultat. Några som försökt med andra hingstar gjorde omval i sluttet av säsongen och fick dräktigt med Last Liberty.
Jag som försökt få stoet dräktigt flera gånger utan resultat har en stor mage som sparkar nu :)

Dessutom betalar jag levande fölavgift vilket jag också tycker är bra!

Okej nu kommer några 10000kr frågor här, haha ;)
Jag behöver alltså inte betala både språng+dräktighets/levandeföl avgift? Utan det är liksom antingen eller mellan språng och dräktighets/levfölavgift? Jag har tänkt ta levande fölavgift, jag har förstått av det jag läst att det är bättre p.g.a just det du skriver =) Jättetack för en utförlig bra förklaring!
Så alltså, vid levande fölavgift så betalar jag för allt på seminstationen vid betäckningen och sen summan för levande föl när/om den lilla kommit till världen? Om mitt sto skulle kasta lr liknande, spelar det då roll att det är p.g.a stoet när det gäller betalningen av levföl avgift? Jag menar, lite tråkigt för hingstägare att inte få pengar för att det är "stoets" fel att det inte blev föl.
Precis som du skrev så insåg jag häromdagen att Cyrano(stod inget på askös hemsida) dött, jag som tyckte det passade så bra när jag bor bara några mil från där han stod att jag kunde åka o hälsa på och ev åka med sperman direkt till seminstationen så som jag läst att vissa gör för att få så färskt som möjligt men icke...
Jag har tittat mycket på just Lambo, hade så gott som spikat honom tills jag ringde seminstationen som tyckte "sådär" när vi pratade hingstar, han sa inget illa om honom så utan han tyckte han var bara okej. Svårt det där jag känner mig lite lost så lyssnar kanske för mycket på andra ibland, han är fortfarande intressant såklart men känns inte lika självklar.
Inga av Tullstorp hingstarna har fallit mig i smaken :(
Tack så hjärtligt Masse att du orkar och tar dig tid att svara det betyder mycket!
Mvh

Okej roligt att höra! Jag har tittat en del på honom men är inge förtjust i typen, har du hört något om vad han medärver? Självklart vet jag att det beror mycket på stoet, men en del hingstar säger de som kan och vet medärver olika egenskaper/gång/exteriör/temperament.
Hade du provat ngn annan hingst före LL lr tog du honom första?
Grattis =)
Tack för svar ! =)

Inte riktigt rätt för en och samma hingst kan ha både språngavgift, dräktighetsavgift på 16 dygn och avgift för antingen 45/90 dagar eller levande föl. Så läs reglerna noga innan för varje hingst så du hittar den som blir mest förmånlig för just dig.
På den här sida kan se vilka avgifter som gäller för de hingstar som är klara med alla provtagningar och har löst licens
http://faktablad.equipe.nu/factsheet/list.aspx

Okej, har varit in o kikat nu, är det de avgifter där det står en summa bredvid/under som ska betalas allihop?
t ex Ludwigs Champion står det "priser" på språng+90dygn+förpackning/transportavgift och resten av fälten är det tomt.
Mvh Sofie

Uppdatering av förvirringen, haha!
Tänkte skriva lite till eftersom så många läser men inte svarar så kanske jag får lägga till lite här.
Mitt sto är långlinjerat, varken tung lr lätt det är det enda jag kan säga om hennes exteriör, är långt ifrån expert.
Hon har en riktigt bra galopp men inge vidare skritt lr trav, mkt motor, väldigt uppmärksam på allt utan att vara spec tittig. Hon är väldigt hinderklok och snabb i benen. Supertrevligt temperament!
Just nu kikar jag mer på gångartshingstar, kanske vore smart med tanke på att det faktiskt finns fler hingstar som faller mig i smaken och med tanke på hur mkt hopp hon har i sig kanske det inte vore en dum idé? Har inget emot en häst med bra gång som kanske inte hoppar kalasbra, hellre det än tvärtom en kanonhopp häst med lite tråkiga gångarter.
Jag kikar på Damino, nån som vet nåt om fertiliteten?
Ravell överraskade mig, kikade på video på honom idag, wow!
Vad tror ni om mitt resonemang?
Kommentera!
Medvänlighälsning Sofie

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka