Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men.. vad märkligt att det bara är senaste året som jag får den frågan överallt?Japp. http://www.pts.se/cookies
"Samtycke vid hämtning och lagring av information (kakor)
(6 kap. 18 §)Tidigare var man tvungen att informera om att man lagrade eller hämtade information från en konsuments dator. Framförallt har detta varit tillämpligt på webbplatser som använder sig av kakor (s.k. cookies). Det ändras nu så att inte bara information är tillräckligt, konsumenten måste också samtycka till det som sker. Syftet är att konsumenterna ska vara medvetna om vilken information som sparas eller lagras."
Fast den lagen ändrades redan 2011
Det var ett EU-direktiv som kom i maj 2011, gällande alla länder i unionen.Ja, jag har också fått det ungefär senaste året. Kanske bara gällde svenska sajter förut? Kan ha blivit EU-förordning senare.
Att få tillgång till en sida som kräver att man accepterar dessa cookies, kanske..?Vad finns för anledning att acceptera?
Vad finns det för anledning för en sida att kräva cookies?Att få tillgång till en sida som kräver att man accepterar dessa cookies, kanske..?
En fördel för användaren är att cookien kan komma ihåg inställningar eller val som denne gör för respektive sida, utan att behöva identifiera sig.Vad finns det för anledning för en sida att kräva cookies?
Vad finns för fördelar för sidan att göra det?
Är det någon som tycker cookies är bra?
Det är väl generellt bra att websidor tvingas säga till att de sparar data lokalt på din dator, istället för att de gör det ändå utan att knysta om det.Är det bara jag, eller är det någon mer som upplever att väldigt många webbsidor helt plötsligt frågar om man vill acceptera cookies? Är det någon ny lag, som säger att man måste det nu för tiden?
Är det någon som accepterar?
Vad finns för anledning att acceptera?
Det är väl generellt bra att websidor tvingas säga till att de sparar data lokalt på din dator, istället för att de gör det ändå.
Okey, då förstår jag, jag som alltid trott att cookies va några otäcka spionerUtan cookie hade du inte kunnat vara inloggad på buke, för då är du helt okänd så fort du byter sida och måste logga in för varje sida du vill läsa. Det skulle heller inte vara möjligt att genomföra köp online, bara för att nämna något.
Det bakvända i det hela är att cookies redan har lagrats på datorn när man får frågan om det är okej. Det här diskuterades ganska livligt på ett forum för hemsidor för ett antal år sedan och jag vill minnas att det rent tekniskt inte går att göra på annat sätt.
Här är ett exempel på när det används på ett väldigt icke-irriterande sätt:Det är mest irriterande tycker jag.
Här är ett exempel på när det används på ett väldigt icke-irriterande sätt:
http://www.habo.se/
Habo kommun och Håbo kommun delar på webadressen habo.se
Det är väldigt sannolikt att de som accessar denna sida enbart är intresserad av den ena av kommunerna.
Därför kan du skriva en cookie till din dator att du hädanefter bara ska koncentrera dig till denna kommun.
Ok. Så i mitt exemplifierade fall så vill du varje gång och i all oändlighet som du accessar sidan tala om att du just denna gång är är intresserad av Kommun A innan du gör det du tänkt att göra, istället för att en gång för alla göra klart för din dator att det är 100% Kommun A och 0% Kommun B du vill se?Det är just det där jag sett överallt och som jag stör mig på. Förvisso är det ingen stor grej att läsa texten och klicka på knappen men jag vill faktiskt slippa det helt och hållet.
Ok. Så i mitt exemplifierade fall så vill du varje gång och i all oändlighet som du accessar sidan tala om att du just denna gång är är intresserad av Kommun A innan du gör det du tänkt att göra, istället för att en gång för alla göra klart för din dator att det är 100% Kommun A och 0% Kommun B du vill se?
Vanligtvis vill användare ha färre klickanden, och mindre ställtid.
Är det bara jag, eller är det någon mer som upplever att väldigt många webbsidor helt plötsligt frågar om man vill acceptera cookies? Är det någon ny lag, som säger att man måste det nu för tiden?