Tjat om Cookies?

_FiA_

Trådstartare
Är det bara jag, eller är det någon mer som upplever att väldigt många webbsidor helt plötsligt frågar om man vill acceptera cookies? Är det någon ny lag, som säger att man måste det nu för tiden?

Japp. http://www.pts.se/cookies

"Samtycke vid hämtning och lagring av information (kakor)
(6 kap. 18 §)Tidigare var man tvungen att informera om att man lagrade eller hämtade information från en konsuments dator. Framförallt har detta varit tillämpligt på webbplatser som använder sig av kakor (s.k. cookies). Det ändras nu så att inte bara information är tillräckligt, konsumenten måste också samtycka till det som sker. Syftet är att konsumenterna ska vara medvetna om vilken information som sparas eller lagras."

Fast den lagen ändrades redan 2011 :cautious:

Japp. http://www.pts.se/cookies

"Samtycke vid hämtning och lagring av information (kakor)
(6 kap. 18 §)Tidigare var man tvungen att informera om att man lagrade eller hämtade information från en konsuments dator. Framförallt har detta varit tillämpligt på webbplatser som använder sig av kakor (s.k. cookies). Det ändras nu så att inte bara information är tillräckligt, konsumenten måste också samtycka till det som sker. Syftet är att konsumenterna ska vara medvetna om vilken information som sparas eller lagras."

Fast den lagen ändrades redan 2011 :cautious:
men.. vad märkligt att det bara är senaste året som jag får den frågan överallt?

Är det någon som accepterar?
Vad finns för anledning att acceptera?

Utan cookie hade du inte kunnat vara inloggad på buke, för då är du helt okänd så fort du byter sida och måste logga in för varje sida du vill läsa. Det skulle heller inte vara möjligt att genomföra köp online, bara för att nämna något.

Det bakvända i det hela är att cookies redan har lagrats på datorn när man får frågan om det är okej. Det här diskuterades ganska livligt på ett forum för hemsidor för ett antal år sedan och jag vill minnas att det rent tekniskt inte går att göra på annat sätt.

Det är väl generellt bra att websidor tvingas säga till att de sparar data lokalt på din dator, istället för att de gör det ändå.

Det är mest irriterande tycker jag, både som användare och som hemsidesägare. Jag kan ju erkänna att jag faktiskt inte vet om mina egna hemsidor använder cookies för jag använder externa program som jag inte skrivit själv. Jag saknar också kunskap om hur man gör rent praktiskt när man ställer frågan till folk om de accepterar cookies. Hur många hemmapulare är det som är som jag och saknar de tekniska färdigheterna för det? Rätt många skulle jag tro.

Senast ändrad:
Utan cookie hade du inte kunnat vara inloggad på buke, för då är du helt okänd så fort du byter sida och måste logga in för varje sida du vill läsa. Det skulle heller inte vara möjligt att genomföra köp online, bara för att nämna något.

Det bakvända i det hela är att cookies redan har lagrats på datorn när man får frågan om det är okej. Det här diskuterades ganska livligt på ett forum för hemsidor för ett antal år sedan och jag vill minnas att det rent tekniskt inte går att göra på annat sätt.
Okey, då förstår jag, jag som alltid trott att cookies va några otäcka spioner
:)

Det är mest irriterande tycker jag.
Här är ett exempel på när det används på ett väldigt icke-irriterande sätt:
http://www.habo.se/

Habo kommun och Håbo kommun delar på webadressen habo.se
Det är väldigt sannolikt att de som accessar denna sida enbart är intresserad av den ena av kommunerna.
Därför kan du skriva en cookie till din dator att du hädanefter bara ska koncentrera dig till denna kommun.

Här är ett exempel på när det används på ett väldigt icke-irriterande sätt:
http://www.habo.se/

Habo kommun och Håbo kommun delar på webadressen habo.se
Det är väldigt sannolikt att de som accessar denna sida enbart är intresserad av den ena av kommunerna.
Därför kan du skriva en cookie till din dator att du hädanefter bara ska koncentrera dig till denna kommun.

Det är just det där jag sett överallt och som jag stör mig på. Förvisso är det ingen stor grej att läsa texten och klicka på knappen men jag vill faktiskt slippa det helt och hållet.

Det är just det där jag sett överallt och som jag stör mig på. Förvisso är det ingen stor grej att läsa texten och klicka på knappen men jag vill faktiskt slippa det helt och hållet.
Ok. Så i mitt exemplifierade fall så vill du varje gång och i all oändlighet som du accessar sidan tala om att du just denna gång är är intresserad av Kommun A innan du gör det du tänkt att göra, istället för att en gång för alla göra klart för din dator att det är 100% Kommun A och 0% Kommun B du vill se?

Vanligtvis vill användare ha färre klickanden, och mindre ställtid.

Ok. Så i mitt exemplifierade fall så vill du varje gång och i all oändlighet som du accessar sidan tala om att du just denna gång är är intresserad av Kommun A innan du gör det du tänkt att göra, istället för att en gång för alla göra klart för din dator att det är 100% Kommun A och 0% Kommun B du vill se?

Vanligtvis vill användare ha färre klickanden, och mindre ställtid.

Jag vill ha bort lagen = inget klickande alls.

Sen ska vi inte blanda äpplen och päron. Du pratar ju om att välja kommun vilket i sin tur kräver cookies, men det är inte alls samma sak som att på varje hemsida man besöker säga ja eller nej till cookies.

Visserligen finns det några enstaka fall där det är användaren som drar nytta av cookies.

Huvudsakligen är cookies dock verktyg för att spana in och spionera våra nätaktiviteter. Surfar man t.ex. till Bukefalos.com så meddelar sajten runt 30 st. olika tredje parts sajter, allt från sociala medier till olika analys- och annonsföretag.

Är det bara jag, eller är det någon mer som upplever att väldigt många webbsidor helt plötsligt frågar om man vill acceptera cookies? Är det någon ny lag, som säger att man måste det nu för tiden?

Haha.. Man är lite trött och framför allt hungrig när man inte fattar vad det är för tjat om kakor. "Recept eller vad?" var första tanken..

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 026
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 180
Senast: Masqueradee
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 560
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 058
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar