Tjärfärg vs slamfärg

Om det är varmt och torrt måste man använda en tunnare slamfärg. Därför är det dumt att det på en del står att färgen är klar att målas med för man skall alltid anpassa färgen efter hur underlaget och torkningen är och späda efter behov.
 
Mycket möjligt. Och så får det inte regna, och inte vara för kallt. Inte vara för fuktigt. Att måla i Sverige är verkligen en utmaning.... :crazy: :nailbiting: :D
Ja, det kan vara lite knepigt, men i april eller maj går det säkert bra. Vi brukar måla södersidan jättesent på kvällen, östsidan tidigt på morgonen och västsidan, också den på kvällen. Träet behöver ju också ha svalnat innan man målar. Ta det lugnt och måla lite i taget s ska det bli fint ska du se 🙂
 
Ja, det kan vara lite knepigt, men i april eller maj går det säkert bra. Vi brukar måla södersidan jättesent på kvällen, östsidan tidigt på morgonen och västsidan, också den på kvällen. Träet behöver ju också ha svalnat innan man målar. Ta det lugnt och måla lite i taget s ska det bli fint ska du se 🙂
Det är bara det att vi har försökt - och misslyckats - i nästan 5 år nu..... O_o
 
Ibland kan det funka bättre att sprutmåla. Är ni säkra på att man hela tiden har målat med slamfärg på den sidan för resten?
Hundra säker kan man ju aldrig vara om man inte har målat från början så, nej, helt säkra är vi inte. Men troligtvis med tanke på vad det är för typ av hus.
 
Hundra säker kan man ju aldrig vara om man inte har målat från början så, nej, helt säkra är vi inte. Men troligtvis med tanke på vad det är för typ av hus.
Säker kan man nog inte vara bara utifrån husets typ och ålder, om det någon gång målats med något annat än slamfärg kan det helt klart vara orsaken.
 
Falu vapen tillverkar både falu fasad, som vi övergått till, och falu rödfärg. När jag pratade med dem menade de på att det finns en anledning till att de tagit fram ett alternativ till falu rödfärg, det är helt enkelt svårt att få det bra och det kommer inte hålla lika länge som annan färg.

Som sagt rekommenderar att testa falu fasad ist😊
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 930
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 385
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp