Tjärfärg vs slamfärg

bettysmatte

Trådstartare
Hur vi än gör med slamfärg, så blir det inte riktigt bra. Speciellt på baksidan av huset lyckas vi ALDRIG måla utan att färgen krackelerar inom en snar framtid. Nu har jag sett att det finns tjärfärg, och att den går att måla på slamfärg. Någon som har erfarenhet av tjärfärg? Lättarbetad? Hur blir resultatet? Jag känner att vi nog snart måste testa något annat.... O_o
 
Kanske är det hyvlade bräder? Slamfärg funkar bäst till ohyvlat.

Men trätjära fungerar bra att använda i blandning med linoljefärg fast det påverkar kulören en del samt att tjärdoften kan vara ganska påträngande, åtminstone i början. Enbart trätjära och rå linolja i blandning funkar också väldigt bra som träolja, roslagsmahogny kallas den ibland eftersom den har en gyllebrun laserande effekt.
 
Se till så att brädorna är renborstade. Måla tunt (!) lager. Späd vid behov enligt instruktion.

Använd en ordentlig slamfärg. Alltså inte byggmax billigaste.
 
Kanske är det hyvlade bräder? Slamfärg funkar bäst till ohyvlat.

Men trätjära fungerar bra att använda i blandning med linoljefärg fast det påverkar kulören en del samt att tjärdoften kan vara ganska påträngande, åtminstone i början. Enbart trätjära och rå linolja i blandning funkar också väldigt bra som träolja, roslagsmahogny kallas den ibland eftersom den har en gyllebrun laserande effekt.
Bräderna är ohyvlade. Det är en röd tjärfärg som vi i så fall ska måla med.
 
Se till så att brädorna är renborstade. Måla tunt (!) lager. Späd vid behov enligt instruktion.

Använd en ordentlig slamfärg. Alltså inte byggmax billigaste.
Vi har provat många olika märken. Har spätt med vatten enligt instruktion. Borstar och målar tunt. Men det funkar ändå inte optimalt.
 
Bräderna är ohyvlade. Det är en röd tjärfärg som vi i så fall ska måla med.
Jag antar att det är typ Faluröd, djup mörkröd nyans, ni vill ha? Den färgen tror jag funkar bra som "tjärfärg", jag har målat med tjära i med andra järnoxidpigment och tyckt det blivit bra. Att gå från slamfärg till att måla med linoljefärg utomhus bör inte vara något problem men det går antagligen inte att gå tillbaka till slamfärg igen utan man får fortsätta med linoljefärg. Linoljefärgen blir också lite blankare än slamfärgen men skyddar å andra sidan träet bättre.
 
Vi har provat många olika märken. Har spätt med vatten enligt instruktion. Borstar och målar tunt. Men det funkar ändå inte optimalt.
konstigt?

Jag har aldrig sett faluröd krackelera. Den pulvriserar sig när den är riktigt gammal men det tar ett antal år, när linoljan krupit in.

varför har ni spätt med vatten? Den falufärg jag köpt har varit målningsklar. Har aldrig genom åren spätt den.
 
konstigt?

Jag har aldrig sett faluröd krackelera. Den pulvriserar sig när den är riktigt gammal men det tar ett antal år, när linoljan krupit in.

varför har ni spätt med vatten? Den falufärg jag köpt har varit målningsklar. Har aldrig genom åren spätt den.
En del färg skulle man måla med direkt, och en del skulle man späda med vatten. Vi har bara följt anvisningarna på burken helt enkelt. Samma trista resultat dock.
 
konstigt?

Jag har aldrig sett faluröd krackelera. Den pulvriserar sig när den är riktigt gammal men det tar ett antal år, när linoljan krupit in.

varför har ni spätt med vatten? Den falufärg jag köpt har varit målningsklar. Har aldrig genom åren spätt den.
Det brukar rekommenderas för att få riktigt tunt. Men ja, det låter konstigt. De allra billigaste sorterna brukar kunna r flags lätt. Speciellt just byggmax billiga.
 
Jag antar att det är typ Faluröd, djup mörkröd nyans, ni vill ha? Den färgen tror jag funkar bra som "tjärfärg", jag har målat med tjära i med andra järnoxidpigment och tyckt det blivit bra. Att gå från slamfärg till att måla med linoljefärg utomhus bör inte vara något problem men det går antagligen inte att gå tillbaka till slamfärg igen utan man får fortsätta med linoljefärg. Linoljefärgen blir också lite blankare än slamfärgen men skyddar å andra sidan träet bättre.
Det är slamfärg MED linolja som vi har använt.
 
Det är slamfärg MED linolja som vi har använt.
Nästan all slamfärg innehåller en mindre mängd emulgerad linolja nuförtiden, det förstod jag att ni använt :)

"Tjärfärg" är en blandning av trätjära, linolja och pigment, jag kallade den för linoljefärg av vana eftersom jag haft en mindre andel tjära än linolja men har man mera tjära är nog tjärfärg den riktiga benämningen .
 
konstigt?

Jag har aldrig sett faluröd krackelera. Den pulvriserar sig när den är riktigt gammal men det tar ett antal år, när linoljan krupit in.

varför har ni spätt med vatten? Den falufärg jag köpt har varit målningsklar. Har aldrig genom åren spätt den.
Jag har alltid behövt späda ganska mycket oavsett vad det stått på burken :)
 
Nästan all slamfärg innehåller en mindre mängd emulgerad linolja nuförtiden, det förstod jag att ni använt :)

"Tjärfärg" är en blandning av trätjära, linolja och pigment, jag kallade den för linoljefärg av vana eftersom jag haft en mindre andel tjära än linolja men har man mera tjära är nog tjärfärg den riktiga benämningen .
Den jag menar verkar vara den typ av färg som heter "rödtjära".
 
Vi har övergått till falu fasad. Ser precis ut som falu rödfärg men vi har sluppit de problem de beskriver (som även vi hade). Går att måla ovanpå virke som tidigare är målat med falu rödfärg. Supernöjda!!:up:

Provmålade med tjärfärgen också, men de hade lite mer svarta pigment i än jag önskar och fick inte alls samma färg som falu rödfärg.
 
Hur vi än gör med slamfärg, så blir det inte riktigt bra. Speciellt på baksidan av huset lyckas vi ALDRIG måla utan att färgen krackelerar inom en snar framtid. Nu har jag sett att det finns tjärfärg, och att den går att måla på slamfärg. Någon som har erfarenhet av tjärfärg? Lättarbetad? Hur blir resultatet? Jag känner att vi nog snart måste testa något annat.... O_o
Det låter som om ni målar när det är är för varmt. Vänta med att måla baksidan till hösten eller tidigare på våren så att målarfärgen hinner sugas upp av träet innan den torkar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 930
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 385
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp