Tjafs om dubbla spår!

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 68338

Red lite idag och herren bestämde sig för att trampa bakdelen till höger i skritten. Jag korrigerade honom då men han svarade med att trampa ännu mer till höger. Och så inleddes tjafset.

La märke till att om jag bara gav honom en klapp på halsen och red rakt fram i ett lite friskare tempo så kom han på andra tankar. I trav och galopp spårade han jättefint tex.
Frågan är då om jag skulle ha satt honom i samlad skritt och korrigerat och tagit en "strid" (vilket jag gjorde en bra stund) eller om det vore mer smart att avleda honom och bara rida på framåt?

Vad tycker ni dressyrfolk?

Naturligtvis vore det bästa att ta diskussionen med tränare och det ska jag också göra senare i veckan.

Sv: Tjafs om dubbla spår!

ditt problemet var spårningen. du fan lösningen. om lösningen var att rida i en annan gångart så tycker jag att det är ok.
ridning ska inte ge spänningar, att ta strid är att leda in hästen på spänning.

troliegen kan det igentliga problemet varit bjudningen och du löste det genom att rida på framåt, i en annan gångart.

Okej lite så resonerade jag också.

Kanske skulle jag ha tagit "striden" men samtidigt så fick jag honom att spåra i trav och galopp. I den samlade skritten blev han tillslut mest stressad och blockerad.
Jag tycker att det är en svår avvägning mellan att ta en "strid" och gå vinnande ur den, eller att ge lite men också få lite. Kompromissa.

Men jag funderar lite kring vilken inställning man bör ha.. tack för din synpunkt!

Provade du att gå tillbaka till skritt efter att du hade fått ordning på spårningen i trav o galopp? Hur gick det isf?
Om det känns som om det börjar bli mer strid än arbete brukar jag försöka släppa den saken och göra något annat eller på ngt annat sätt en stund. Det finns alltid flera vägar till målet :)
Sen provar jag att gå tillbaka till den första övningen - ibland blir det ju nemas problemas när man har fått styr på allt annat sas.
Sen har man ju alltid perioder då vissa saker fungerar perfekt och andra inte alls. Ibland känner jag iaf att vissa saker ska jag bara släppa nån vecka eller så, och sen hux flux så fungerar det en dag, utan att man har tränat på den specifika saken. En bra grundidé eller röd tråd eller vad man nu vill kalla det är viktigast :)

Ja jag gick tillbaka till skritt men med lite mindre krav. Då spårade han fint och kändes jättebra. Problemet kom när jag samlade ihop skritten lite. När jag rättade honom svarade han med att kasta ut bakdelen ännu mer och blev spänd och jazzade runt. Det kändes liksom inte konstruktivt att rätta honom- och han gick emot och jag rättade osv osv.

Hade inga problem med detta igår när jag tränade men då spände jag aldrig bågen heller direkt.

Det du känner där finns nog hela tiden men mindre märkbart i högre tempo, mindre krav och mera framåt.

Att den gör som du beskriver innebär ju att den står emot ganska ordentligt. Den är inte igenom och framme för hjälperna. Antingen backar den av just i skritten men jag tror inte det, utan att det finns där hela tiden.

Jag skulle gå tillbaka till grunderna, mycket grundläggande för att rakrikta, lösgöra, få hästen i en ärlig framåtbjudning. I grunderna ingår ju många övergångar, där du växlar mellan bla skritt, trav , halt så då får du skritten som en naturlig del också.

Jag skulle aldrig ta strid om just skritten, det är dödsdömt eftersom du inte har en chans att genom strid få hästen att arbeta avspänt och rakt igenom kroppen i skritten särskilt. Den kommer när resten fungerar:idea:

Fundera också över hur du själv inverkar:idea:

Saken är den att jag verkligen kände att han var rakriktad i trav och galopp. Red lite med tagen bakdel åt vänster och det var inga problem. Problemet kom i skritten som sagt. Det mest logiska hade varit att samma problem funnits även i trav och galopp.

Vi rider mest bara grundläggande grejer så det blir mycket övergångar och fokus på bjudning och rakriktning!
Ang. hur jag själv inverkar så finns det säkert en del att önska :angel: därför tänkte jag att jag kanske på nåt sätt provocerade fram en reaktion i skritten? Eller så att han kanske testade min förmåga att lösa ettproblem? Skyller inte på hästen, men de är ju smarta djur som känner när det brister så att säga ;) Detta är inget som varit ett problem tidigare ridpass.

Ska bli kul att rida idag igen! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Håller med Flash i det att skritten är svår att korrigera i enbart, tycker det är en bra ide att rida ur så som du gjorde, och checka av, och sen gå tillbaks igen.
Upplever ofta att välutbildade hästar som din, som trampats mycket osv, gärna gör som du beskriver just i skritten. dvs de börjar trampa och använder trampet att försvara sig med. I det läget är det bra att rida ur och sen gå tillbaks som du gjorde.

Jag hade övat framdelsvändning under vänster skänkel eftersom han uppenbarligen går emot den, fortsatt rakt fram i valfri gångart och sedan framdelsvändning igen. När han går undan som han skall hade jag fortsatt i skritt med vad du höll på med och kolla av om det är bättre.

Tack för tipsen!

Jag har inte upplevt problemet tidigare och nu kändes det lite som att det blev nån typ av "kortslutning i maskineriet". Därför valde jag att rida ur och rida framåt.
Traven och galoppen kändes jättefin med bra "sug". Han stod inte emot där alls.

Ska nog rida rakt ut i skogen idag och bara tänka på rakriktning och bjudning och "rensa" ur lite.

Min ponny går nästan alltid med baken ut åt höger. Det där högerbakbenet som inte vill vara rätt. Men tänker nästan alltid lite svag öppna så går hon super. Fast ibland kan hon vara redigt "stoig"

Om hon alltid går med baken ut åt höger tycker jag verkligen att du ska kolla upp henne. Hon kan vara sne!

Å hästar är så kloka djur!! Men det är inte alltid så lätt att förstå dem. De tampas med oss och försöker ivrigt visa oss vägen och vi väljer ibland att lyssna till dem och ibland är det inte riktigt lätt att förstå.

Din häst har något viktigt att berätta för dig! Den trampar bakdelen åt höger.
Du korrigerade honom och då ville han berätta något igen, och de gjorde han... genom att ännu tydligare ta bakdelen åt höger när du inte förstod vad han menade. Det var som att han ville poängtera att JO jag tänker visst göra så, för att visa dig vägen. Och då blev det tjaffs:(. Varför? Din häst skulle bara förtydliga att han just då inte var förmögen att göra det du bad om.
Nu är det din uppgift att fundera ut varför han gjorde det och vad det kan bero på.
Oftast är det ju så att hästar är snea. Han är förmodligen inte lika stark i sitt högra bakben och han ville bara berätta de för dig. Vi ska vara väldigt tacksamma för den informationen och nu kanske fundera ut övningar som kan stärka det högra bakbenet. Där tar du hjälp av en duktig instruktör.

Det är tråkigt att du tog en strid med honom för ridning handlar aldrig om att vinna eller ej. Det handlar om kommunikation på en djup nivå. Nästa gång din häst skjuter ut bakdelen korrigera honom inte, ta ingen strid. Det är som att du ber honom att " hålla tyst". Gör övningar som stärker bakbenet utan konflikt, utan att visa vem som bestämmer eller vem som ska vinna. Allt du gör ska främja hästens tillit till dig för att ni ska kunna ha roligt på vägen mot målet. Där det inte längre handlar om hieraki utan om att ni två tillsammans kommunicerar! Lycka till :)

Men hästar är ju smarta djur. Och de väljer gärna den väg som känns enklast för dom! Hur tänkte du att man ska korrigera? Kom med konkreta tips! :)
Detta är en väldigt snäll häst, men det är också en stor, kraftfull hingst som självklart testar lite om han ges möjlighet. Hur skulle du tackla problemet? Att rycka på axlarna åt det känns inte som ett alternativ!

Allt du gör ska främja hästens tillit till dig för att ni ska kunna ha roligt på vägen mot målet. Där det inte längre handlar om hieraki utan om att ni två tillsammans kommunicerar!

Det låter ju fint det du skriver, och visst tycker jag om min häst, väldigt mkt till och med. Men det måste ändå finnas en hierarki. Utan den kan det bli farligt. Jag måste vara ledaren, hästen måste respektera den. Sen betyder det inte att jag behöver vara onödigt hård bara för det. Respekt men ledarskap!

När en ny ryttare rider honom, kan han testa lite av varje, tramp, spansk skritt, går i sidled osv. Testar att rycka tygeln ur handen :angel: osv men det brukar lösa sig genom att säga "hallå lägg av" och rida framåt!
Tycker du att man ska ignorera även dessa tjuvknep? Han är inte elak, men han kollar läget, kan jag göra så, måste jag göra det? Det är inte okej och det ska korrigeras, vänligt men bestämt.

Nu existerar inte detta problem med dubbla spår längre, det var nog en kombination att jag var ringrostig, att hästen testade lite och att han, som de flesta hästar inte är 110% lika stark i sina bakben. Kanske satt jag lite snett, sände lite fel signaler och då passade han på att välja den bekvämaste vägen för honom.
När jag korrigerad honom så testade han mig genom att sätta mig på prov.
Det är iaf min tolkning :)

Senast ändrad av en moderator:

Men hästar är ju smarta djur. Och de väljer gärna den väg som känns enklast för dom!

Nej ärligt så smarta är dom faktiskt inte : ) Deras hjärna är mycket mycket mycket liten i förhållande till många andra djur : )
att de självklart väljer det som känns enklast har inte med intelligens att göra, det är instinkt. har varken med intelligens, dumhet eller lathet eller ngt annat att göra, det är som sagt bara just det - naturligt. men det tror jag du har full koll på, ville bara förtydliga : )

Kristalia: rider du dressyr själv eller?

Sorry det var fel ordval! ;) Jag är kanske inte så smart själv! ;)
Menar iaf att hästarna är, om inte smarta, så så pass "bekväma" att de gärna väljer den lättaste vägen om tillfälle erbjuds!
Och att de är så pass "smarta" att de kan testa och prova vart gränserna går, ungefär som ett barn testar föräldrarna, kletar och petar på saker som inte är okej, fast de egentligen mycket väl vet att de inte får :angel::D

Ähmm jag är extremt luddig när jag försöker förklara hur jag tänker märker jag :o :p

Ordet korrigera är ett lite svårt ord för mig. Hmm jag tänker då att när ett fel har begåtts så är det för sent att korrigera. Det hör till det förflutna. Man måste planera ridningen så väl och förbereda hästen på uppgiften och måste man korrigera så har man nog inte förberett hästen tillräckligt noga. Man kan inte korrigera ett begånget fel. Det konkreta tipset blir då att göra övningar för att stärka det svaga. Nu har du inte problem det det högra bakbent men om nu så va fallet så skule jag tex lägga fokus på öppnan. Göra övningar där hästens kropp håller i hop från bakben fram till nos. Jag skulle också fokusera på att hästen ska få bära sin kropp själv, alltså att man inte försöker hålla i hop hästens kropp åt den. All den röresle som sker ska komma från hästen själv för det är endast då det blir ett uppbyggande arbete. Min häst har problem med v. bak och jag har många ggr försökt hålla de vänstra benet på plats vilket jag med tiden förstått bara är att dölja ett problem. Det ledde mest till att hon började protestera på andra sätt t.ex genom att lägga huvudet på sne eller genom att röra huvudet upp och ned i frustration. Jag måste acceptera att min häst nu för tillfället inte klarar av att vara så stark och jag måste inse att det måste komma från hästen själv, komma från hjärtat, för att arbetet ska vara uppbyggande. Det är skillnad på om hästen gör det man ber den om eller om hästen gör det själv i samspel med muskulaturen och mental närvaro.

Det jag menar med att det inte ska finnas någon hierarki är att hästen också ska få möjlighet att få bestämma vad som ska hända härnäst. Hästen är ju den bästa läraren och jag jobbar varje dag med att försöka förstå vad hästen har att lära/visa mig. Varje gång jag blir frustrerad över att det inte går som jag har tänkt så har jag börjat att inse att hästen bara vill visa mig en annan väg. Hästen har kanske inte ett självbestämmande men en integritet. Det är ett nytt sätt för mig att tänka och jag försöker klura på hur det är möjligt att utföra. Alla bitar är inte på plats men det är en spännande tanke och känslan känns rätt, så det ska bli kul att se hur det kan utvecklas.Hihi

Mackan: hmm ne jag rider inte tävlingsdressyr. Men jag har svårt att sätta min ridning i ett fack. Jag har blivit mer och mer intresserad av hur man kan rida på ett sätt utan hierarki. För mig är ridning personlig utvecklig. Att hästen har en själ som jag också arbetar med. Jag lär mig så mycket om mig själv, självrannsakan och om mina svagheter och rädslor och hur jag ska tackla dom. Ridning och kommunikation mellan hästar och människor hör i hop för mig. Min häst lär mig om livet! Tror min häst försöker lära mig om hur jag blir en bättre människa, medvetet eller omedvetet... haha:)

Liknande trådar

Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·
Dressyr hej! är ny här på dressyr vet inte om detta skivits om förut men jag tänkte fråga lite endå. det är så att vi ska tävla dressyr för...
Svar
10
· Visningar
2 003
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 313
Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?