Tjänsteinkomst?

cili

Trådstartare
Citat ur en blankett jag hittade på skatteverkets hemsida:
"För att det ska vara näringsverksamhet ska det vara
fråga om yrkesmässig verksamhet, dvs. den ska bedrivas
regelbundet och varaktigt. Om du bara räknar
med att få några enstaka uppdrag anses det inte som
näringsverksamhet även om uppdragen är självständigt
utförda och vinstsyfte finns. Sådana tillfälliga inkomster
är normalt tjänsteinkomster."

Jag går just nu en yrkesutbildning, om jag klarar slutprovet så är jag klar i slutet av augusti. Utbildningen leder förmodligen inte till någon anställning, utan det är eget företag som gäller om man vill jobba med det (vilket jag ju planerar att göra, annars skulle jag ju inte gått den)
I höst ska jag läsa på högskola, 100% eller mer (om jag kommer in, vilket jag tror att jag gör). Ska även läsa 7,5hp nu över sommaren.
Redan nu i sommar tänkte jag börja lite smått med att erbjuda mina tjänster (obs, tjänster - inte varor) för att få lite extra inkomst, men eftersom jag inte är klar med utbildningen samt har ganska mycket att göra med högskolestudier framöver så räknar jag med att inte få/hinna med särskilt många uppdrag. Jag skulle gissa på att det handlar om 1000kr per månad i snitt.
Går det då som tjänsteinkomst? och hur redovisar man det?
Hur gör man med kvitto till kunden?

Planen är att jag ska starta företag "på riktigt" till våren, när jag har både yrkesutbildning och högskoleutbildning avklarade och har tid för att satsa helhjärtat
 
Sv: Tjänsteinkomst?

Inkomst av hobbyverksamhet?

Kvitto till kunden skriver du som privatperson, ingen moms. F-skatten kan ställa till det eftersom din kund kan åka på att betala sociala avgifter för dig.

Hör med SKV hur de vill att du redovisar det, kanske kan det vara värt att starkta enskilda firman redan nu?
 
Sv: Tjänsteinkomst?

Prata med Skatteverket :) De är trevliga och vill att du ska få det rätt från början!

Som sagt, har du inte f-skatt åker kunden troligtvis på att betala sociala avgifter.
Är det inte bara några enstaka uppdrag nu utan du tänkt fortsätta driva firman i vår (och då i större skala) så skulle jag anse det vara tillräckligt för att få f-skatt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
1 032
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 783
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 660
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 912
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp