R

Rosberg

Vad betyder det när man säger att en häst är tittig?:confused:
Tacksam för svar!:idea:

Sv: Tittig?!

Finns nog många svar på det och används till olika saker i olika sammanhang. Själv skulle jag säga det att hästen nästan "trippar lite på tårna". Är nervös/orolig och reagerar (tittar) på minsta sak, och måååste bara ta ett snedsteg och fnysa på den där jätteotäcka struntsaken. :p Har en dam i stallet som passar bra in i den bilden :angel:

en tittig häst är en häst som fullkomligt nonchalerar sin ryttare och istället för att lyssna och jobba går och tittar på annnat och "låtsas" bli rädd och är ofokuserad.

När jag tänker på ordet tittig så tänker jag mer att hästen tittar på allt som möjligen skulle kunna vara farligt. Spänner sig och hoppar till för obetydliga saker.

Känner som det jag skrev kan nu uppfattas som jag är otydlig med mina hästar och de saknar ledare, så utvecklar det hela lite nu bra för att ingen ska missförstå mig. "Damen" har endast vart här en kort tid och var väldigt stressad när hon kom. Hade inget självförtroende och var beroende av att andra alltid visade vägen. Nu har vi jobbat mycket med det och blir bättre och bättre, men hon är fortfarande väldigt osäker när hon måste göra något själv utan ledare.

Vi har jobbat med olika övningar och bl.a vid presening ser man skillnaden. Leder jag gick hon över direkt, men när hon sedan stalls inför det att hon skulle gå över själv blev det plötsligt ett stort gapande hål ner till avgrunden. Så jag säger att det handlar inte bara om hästens förtroende för ledaren, utan också om dess egna självförtroende.

En tittig häst är otrygg och saknar ledare, så hästen reagerar normalt och problemet sitter i sadeln.

Du är så bedrövligt snabb på att dra slutsatser jämt. Allt är inte svart och vitt här i livet.
Vad beror det på när hästen bara är tittig ibland med samma ryttare i sadeln?
(det kan vara en orsak, men det finna också andra tänkbara orsaker i sammanhanget tycker jag)

Du är så bedrövligt snabb på att dra slutsatser jämt. Allt är inte svart och vitt här i livet.
(det kan vara en orsak, men det finna också andra tänkbara orsaker i sammanhanget tycker jag)
Du är allt bedrövligt snabb att rätta mej jämt, :love:Biggan:love:. Jag gav ett generellt svar . Och är hästen bara tittig ibland så är den väl extra otrygg då??

jag skulle nog vilja säga att tittig är att hästen beter sig fånigt av någon anledning...kanske för att få uppmärksamhet^^

:bow::bow:

En tittig häst är otrygg och saknar ledare, så hästen reagerar normalt och problemet sitter i sadeln.

Håller med BigganL.
Inte alltid svart eller vitt. Visst kan det vara att ryttaren inte känns trygg nog, å andra sidan kan det bero på överskottsenergi - har det med "trygghet" att göra? :p Och kan man alltid säga att ryttaren är orsak och lösning?
Om vi säger såhär - är man stressad eller orolig är det inte säkert man blir lugnare av att någon säger "det är ingen fara!" eller att man har någon kolugn med sig - eftersom det sitter i ens eget huvud.

Mycket sitter i ryttaren, men varje häst är en individ med olika erfarenhet i ryggsäcken och med sin egen personlighet.

jag skulle nog vilja säga att tittig är att hästen beter sig fånigt av någon anledning...kanske för att få uppmärksamhet^^

Hehe det där vet jag en häst som gör! :p Inte ALLA gånger för att få uppmärksamhet, men ibland ser han så busig ut efteråt så det ser ut som att han försökt lätta upp stämningen lite.
Typ nosar på en hink och ser skitskraj ut men ska ändå nosa - stöter till hinken så den låter och flyger i luften och tokandas. Tror han fortsatt med det för att vi alltid skrattar åt honom :rofl:

Men om ryttaren är lugn, hästen i fråga har varit på tävling massor av gånger, är fin på träning och framridning, men VILL INTE när den kommer in på hoppbanan? (Har dessutom provat att sätta upp annan ryttare) Dressyren likadant, minsta lilla knäpp i högtalaren, en skylt man måste gå förbi blir superäckligt. Kan naturligtvis sitta i ryttaren, men två andra syskon till hästen, som har annan ryttare, gör precis likadant. Kan det vara gener också? Nån som annars har en bra lösning på problemet? Hjälper ju inte att träna när det bara uppstår på tävling.:confused:

kl

min häst är nog den oräddaste pålle ja träffat..han har under tiden ja haft honom aldrig blivit rädd för någonting faktikst..aldrig tvekat att gå fram till nåt som han tycker är lite läskigt.

däremot när han har stått eller är överpigg..då kan han fjanta till de..och "låssas" blir rädd för en stol i hörnet som han aldrig tittar på annars..så tror faktigt att han bara är fjantig..låssas man inte om de och bara rider på så är de som att han tröttnar och slutar bry sej.

en häst som är rädd för allt och knappt vågar lämna stallet tycker inte ja är tittig..då är de mer en ledarskapsgrej tror ja..när den är så extrem och tittar på allt hela tiden.

*KL*

Jag har stött på en hel del tittiga ridskolehästar där det verkar att bero mest på att dom är uttråkade.

En gång såg jag en som gick hur lugnt som helst i två lektioner den tredje så var plötsligt en pall som stått i ett hörn livsfarlig och den slängde sig i väg åt sidan så fort den kom i närheten.
Ryttaren var en tjej som ridit denna häst i flera år och även tävlat den med framgång hon sa att han gör så ibland när den gått flera lektioner och gort samma övningar hela tiden.

:bow::bow::bow: säger jag också.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill säga upp mitt tv-avtal med Allente - nästan 900:- i månaden för TV som jag aldrig tittar på. Men - man måste ringa dem. Och...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Otherside
·
Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 873
Senast: aiquen
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama