Tittig och nervös

scientifical

Trådstartare
Hej!

Har någon några tips på hur man vänjer eller lugnar ner sin super-tittiga häst på exempelvis dressyrtävlingar/träningar? alla säger att man bara ska hålla sig lugn, men hur gör jag?!

jag har en arabkorsning på 10 år som inte blivit riden mycket, har börjat träna mer och mer dressyr. provade en enkel hemmatävling nu i helgen, och det resulterade i katastrof. de nerver hon har totalkollapsade, så allting blev jätteläskigt, så som dressyrstaket, blommor etc.

har någon tips på hur jag ska vänja henne och få henne att lugna ner sig vid obekväma situationer? :D

Sv: Tittig och nervös

Tja, en 10-åring som inte är mycket riden har ju inte direkt oddsen på sin sida för att bli en "otittig" tävlingshäst. Men åk iväg och träna på andra ställen, var med på mindre tillställningar (klubbtävlingar, programridningar tex) till att börja med och funkar det bra så gå vidare.

Bara att träna och träna. Jag har en sådan häst och andra klassen brukar alltid gå bättre. Jag ser till att verkligen utnyttja tiden från domaren har blåst till jag vänder upp och skrittar runt så mycket jag kan innan. Bra om klubben kan sätta upp ett staket som man kan öva på.

Det man måste tänka på är ju att man kan ju inte sitta och åka häst när den är så tittig. Det behöver ju korrigeras. Ibland går det inte å korrigera lika mycket och ibland går det lite mer. T.ex när du går förbi något läskigt så låt inte hästen skrämma upp sig själv, ställ åt andra håller och håll i, jobba med den sidas innerskänkel och se till att den inte stannar upp och glor. Då vill den bara fly. Sen är det klart att i vissa fall kanske hästen måste titta ,men på t.ex dressyrtävlingar har man inte alltid så mycket tid på sig för att vänja hästen vid läskigheter, då är det bättre att bara rida förbi och ställa åt andra hållet. Det är nog det bästa tipset. Sen handlar ju resten om ridning som gör hästen trygg och säker. Att den vet vad som förväntas av den och att du inte rider annorlunda på tävling mot hemma.

Det som krävs av dig är att du andas, håller dig mjuk i kroppen och släpper spänningar. Jag tycker att det brukar vara lättare att koncentrera sig på sig själv och sin egen kropp och låta omgivningen och läskiga saker i andra hand. För att kunna hålla sig lugn är ett tips att sitta och sjunga lite för sig själv, då andas man dessutom. Om inte annat så le för dig själv vad som än händer. Detta låter säkert som jättetramsiga råd, men så här kan du "lura" din egen kropp att hålla sig avslappnad. För om du är spänd är hästen spänd, så det måste börja hos dig.

Rent ridmässigt så beror det lite på hur hästen fungerar. Den hästen jag har nu behöver ibland titta lite på det hon tycker är läskigt sen går hon. Men om jag gjorde på samma sätt (stanna låta titta) med hennes mor, var det som att övertyga hästen att det verkligen var något läskigt. Så henne var man tvungen att rida på och böja halsen så att hon tittade på annat för att få henne förbi nåt otäckt. Om hästen tycker att banan är läskig så får du absolut inte sluta rida. Håll hästen sysselsatt hela tiden, halvhalter, ställ nacken lite hit och dit (det hamnar visserligen i protokollet, men det kan väl kvitta i början). Ta väl vara på tiden du får rida runt banan. Jag brukar göra halt så nära domaren som möjligt och klappa hästen på halsen så att den förstår att domaren inte är farlig.

Hej!
Visst hjälper det om du själv är avslappnad och inte gör så stor affär av det, men det finns andra grundläggande saker du behöver åtgärda också. Du ska ju vara hästens ledare (alltså att hästen anser att du står högre i rang). Den måste därför känna att du inte tvekar. Då din häst säkert tittar på saker även när du inte tävlar så ta dessa tillfällen i akt. Skyggar din häst när du rider ute, gå på den bestämt med skänkeln och rösten (kanske använda ett kommando som "fram!") - hela du ska verkligen ha bestämt dig för att ta dig förbi. Ge dig inte, utan se till att ni har passerat. Se till att det blir en snabb procedur, inget där hästen ska stå och titta länge utan rätt och slätt - fram och förbi. Beröm sedan hästen enkelt - t ex bra och en klapp på halsen, men gör inte mer affär av det.

Du kan även göra så att du ställer din häst från det som är läskigt, då ser den det inte lika bra.

När hästen i vardagliga situationer känner stödet från dig, att du är bestämd och inte tvekar själv kommer du kunna använda detta även på tävling. Skyggar hästen, lägg till din bestämda skänkel och tänk framåt. Dock löser man ju inte ett sådant problem över en natt, så du måste träna, träna och åter träna. Passa på att i hemmamiljö ställa fram sådant din häst kan tänkas skygga för (en blomkruka eller en bit dressyrstaket om du har det att tillgå). Har du möjlighet att åka iväg - gör det. Då jagar hästen säkert upp sig när den ska åka iväg, men om du bara åker någon stans och tränar på en ridbana eller rider ut i skogen, så blir det inte så mycket som jagar upp hästen och sedemera lär den sig att bli mer avslappnad när den åker iväg.

Tänk också på din mentala inställning. När din häst "tittar" till sig så ska du inte börja gräma dig över att den gör det och tänka på hur dåligt det går. Tänk istället framåt på det som kommer i t ex dressyrprogrammet och föreställ dig det mentalt som att du klarar det. Se framför dig hur din häst löser uppgiften avslappnad och fint, då för du över din sinnesstämningen till din häst, istället för att tänka att "oj, nu kommer hon säkert skygga där borta i hörnan och så blir volten förstörd av det". Tänker du så kommer din häst garanterat att reagera så.

Hoppas att något tips kan vara användbart. Lycka till!

Det är så otroligt olika från häst till häst. En del blir bättre om man låter dem titta. Åk på mkt programridningar o träningar i lugn och ro. Ibland hjälper det att låta hästen gå in på banan på lång tygel och se sig för (därför du inte ska åka på tävling då du bara har 45 sekunder på dig efter startsignal) På programridning brukar de vara mer förstående, eller så kan du be att få rida sist och bara låta hästen känna lite på banan och atmosfären utan ngn press att du måste börja rida ditt program.

Andra hästar kan nästan bli värre om de får titta "för mkt" då är det oftast bättre att försöka hålla dem koncentrerade på uppgiften hela tiden, göra små tempoväxlingar och halvhalter så dne lyssnar på dej och "glömmer" allt annat.

Så det beror ju på hur din häst fungerar i vanliga fall?

Jätteviktigt att man inte själv blir lite nervös och spänd för att det är "tävlingsdags"... Känner hästen det så spelar det ingen roll hur mkt du försöker lugna den ;)

En sak som har fungerat med min ena häst är att jag i god tid väljer ut en programridning/tävling och vilket program jag ska rida. Sen tränar jag på det programet, MYCKET!! Så att hästen har lärt sig att känna igen sig och bli trygg, på så sätt blir det ngt välbekant även när det är dags för själva uppridningen.

Lycka till!! :D

Araber är ju ofta vakna för allt och gärna talar om att de ser något. Vi hade en arab som ärligt talat höll på att dö det första 30 gångerna vi tävlade. Men det var bara att träna och träna, ut på tävlingar och programridningar. Han blev med tiden jättefin. Så tålamod så kommer det. Han var 8 år när vi började träna honom så det har inte så stor betydelse med åldern.
Vi sålde honom några år senare till en ryttare som i princip aldrig tävlat. Det var väldigt kul att se vilken läromästare han faktiskt blivit. Nu var det ryttaren som var nervös så han höll på att dö, men det var precis som hästen sa - lugn, det här har jag gjort många gånger och det är inte farligt! Full av självförtroende lotsade han sin ryttare runt banan.

Utsätt hästen för mycket udda saker, försök att hitta på alla möjliga konstiga saker som den ska gå förbi, gå över, gå under (kanske), släpa på osv. Så småningom är saker och ting inte så konstiga längre.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 547
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 516
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar