Tittig i hård blåst och snöstorm

NightShade

Trådstartare
Hej!
Jag undrar hur ni brukar göra när era hästar blir tittiga under ridning. Min nordis blir som sagt lite tittig när det blåser. Han ökar gärna på takten i skritten och ska se sig omkring hela tiden vilket kan leda till att han nu under vintertid småsnubblar lite då han inte har full koll på "vägen". Brukar ni göra halt, vända tillbaka huvudet från det han tittar på, klia. Hur gör ni från hästryggen?

Mvh Carro

Sv: Tittig i hård blåst och snöstorm

Jag lossas som ingenting, är helt som vanligt. Saktar hästen in lite och blir osäker driver jag den bara framåt.
Av mina erfarenheter så blir det bara värre om man gör en "grej" utav det..

Du menar att alltså att jag ska låta han gå fortare och titta om han "känner för det" i dessa situationer. Kommer detta att göra honom tryggare? Förlorar jag inte lite av min dominans då? Ska jag skita i att försöka klia honom och så. Lite korkade frågor kanske men jag har aldrig haft en tittig häst förut... :o

Hej!

I blåst blir många hästar lite stirriga, det är ganska normalt.

Jag har hanterat det så att jag struntar i det. Om jag inte gör en stor grej av det har mina hästar till slut insett att det inte är så läskigt. Börjar jag tramsa, ställa bort/mot whatever eller klappa/prata lugnande har har jag ju bekräftat att det ÄR otäckt.. Nope, det har inte funkat på mina.

/Lavinia, vars arab just nu skrittas igång barbacka på ridkapson efter ca 2 månaders vila pga skada, visst är hon tittig, men det ignoreras konstant

Varför skulle det handla om din dominans? :confused:

att hästar blir tittiga och spända i svår blåst har att göra med att de är utpräglade flyktdjur som till mkt stor del förlitar sig på sin hörsel. I blåst förvrängs och döljs många ljud, varpå hästen blir orolig då den får mindre koll.
att då anse att man ska dominera och styra och ställa tycker jag blir synnerligen fel, istället handlar det ju om att vara en trygg vän och klippa, som visar hästen att inget finns att vara så spänd och rädd för.samtidigt måste man förstå varför den blir såhär, och att man inte kan trycka bort alla dess naturliga instinkter.
därför rider jag lugnt på, kan prata lite eller klappa lite på hästen. Jag börjar inte styra och ställa med den om den kvickar på steget eller skvätter runt lite här och där, utan försöker snarare dämpa den genom att själv vara så obrydd som möjligt. att blanda in ett styra och ställa och korrigera hästen för skarpt i såna lägen leder bara till än en mer spänd och orolig häst.

Varför skulle det handla om din dominans? :confused:

att hästar blir tittiga och spända i svår blåst har att göra med att de är utpräglade flyktdjur som till mkt stor del förlitar sig på sin hörsel. I blåst förvrängs och döljs många ljud, varpå hästen blir orolig då den får mindre koll.
att då anse att man ska dominera och styra och ställa tycker jag blir synnerligen fel, istället handlar det ju om att vara en trygg vän och klippa, som visar hästen att inget finns att vara så spänd och rädd för.samtidigt måste man förstå varför den blir såhär, och att man inte kan trycka bort alla dess naturliga instinkter.
därför rider jag lugnt på, kan prata lite eller klappa lite på hästen. Jag börjar inte styra och ställa med den om den kvickar på steget eller skvätter runt lite här och där, utan försöker snarare dämpa den genom att själv vara så obrydd som möjligt. att blanda in ett styra och ställa och korrigera hästen för skarpt i såna lägen leder bara till än en mer spänd och orolig häst.

Jag tänkte kring dominansen som att om han får styra farten själv så borde väl han ha övertaget? Eller? Jag har hittills försökt med att vara så lugn som möjligt i dessa situationer. Jag är absolut inte rädd för att han ska göra något dumt. Det värsta han har gjort och då kan jag tillägga att han var riktigt rädd var att börja småtrava lite... Kunde fortfarande styra han och så... Hittills i tittsituationerna så har jag bara pratat lugnt med han och kliat på mankammen... Jag kanske ska skita i allt det där och bara rida på som vanligt eftersom om jag börjar med att klia och så då kanske medger att det finns faror. Eller har jag fel?

Senast ändrad:

Gör det någonting ens att hästen är mera vaken sånna dagar? Sålänge hästen inte sticker och stannar hela tiden så spelar det väl ingen roll?

Det blir ju oftast omvänt, när man börjar klia och prata så vet hästen att man är osäker och det är uppenbart någonting som är farligt någonstans, annars skulle du ju inte börja prata och klia och lugna. Bästar är att ignorera och rid på som en vanligt dag annars nästan ber du om en tittig häst.

Enda kravet jag har sånna dagar är att min häst ska skritta dit jag vill, men han får inte takta och ha sig, han ska hålla sig på vägen men titta sig runt omkring och skritta på i friskare tempo om han vill får han gärna göra.

Senast ändrad av en moderator:

Ett bra knep på min pålle brukar vara att bryta fokus - kräv arbete, i lågt tempo, med fördel i skritt. Jobba på formen, sidvärtes eller serpentiner över vägen halter.... osv osv. mycket aktivitet från dig som ryttare så att han/hon blir uppmärksam på dig och får något annat att koncentrera sig på än att bara titta.

men en snabb låååång galopp kan också hjälpa, släpper spänningarna ;)

alltså det är klart att han inte får bete sig hur som helst, men om det värsta den gör när den blir stressad av blåsten är att ta några travsteg, gör ingen som helst grej av det, var bara lugn själv och prata lite med hästen och tar den några travsteg är ju inte det hela världen för den lyssnar ju när du sen tar tillbaks den i skritt och rättar sig. Om den sen tar ngra travsteg igen så ser jag ingen orsak att börja härja om det, som sagt måste man ta hänsyn till att den är ett flyktdjur och det är dess instinkt som visar sig, blåsten är en svår situation för den som jag försökte förklara i tidigare inlägget.

hästen kommer inte gå och fundera på att aha, jag fick tekniskt sett göra som jag ville några steg, därmed bestämmer jag. ;) så rid du lugnt på och gör ingen affär av det hela vare sig åt ena eller andra hållet. :)

prova stoppa bomull i öronen och sätt en huva på? En del hästar lugnar ner sig då

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 707
Senast: traceys
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025