Tittig häst...

hjärter_dam

Trådstartare
Medryttarhästens tittighet har nu orsakat mig lite för många avramlingar, den senaste resulterade i en bruten fot, så nu måste jag verkligen ta tag i det här problemet. Hemma är hon rätt så trygg, kan fara i luften ute i skogen ibland men inga tvärvändningar eller liknande.

De största problemen har vi på träning, och hon verkar ta väldigt lång tid på sig innan hon vänjer sig vid saker. Ena träningen kan hon vara jättelugn och inte tittig eller "hoppig" alls, nästa träning är hon rädd för hörnen, för läktaren och för min tränare :crazy: Hinderna hoppar hon numera för det mesta, om de inte är alltför utsmyckade, med tex. sockerbitar eller vattenmatta. Det var just på vattenmattan hon stannade nu sist, och då hade hon vid två olika träningar tidigare i vår hoppat vattenmatta, utan att den rörde henne i ryggen, då hoppade hon så avslappnat och fint så. Hon har alltså inga dåliga erfarenheter av den.

Hon är en vaken, uppmärksam och ibland lite feg häst, men hon gillar att hoppa och hon gör det bra. Hon ahr väldigt snabba reflexer, vilket ju för det mesta är bra, och hon är rädd om sig, men när hon får syn på nånting som hon tror är farligt så kan hon väda helt om, kasta sig åt sidan eller tom. bakåt, och då sitter jag inte alltid kvar :(

Jag inser ju att vi måste träna "otäckheter" hemma, men tror ni att det gör nån nytta, eller är det lika otäckt på träningarna iaf? Hade tänkt ta ut lite plastskynken och vita dunkar etc., när jag kommer igång med ridningen igen, för jag vill ju verkligen kunna hoppa henne igen, men som det är nu så är det nästan farligt.

/S.

Sv: Tittig häst...

Hej hjärter_dam

Det gäller att få hästen att lita på dig.
Jag har själv haft samma problem.
Låt din häst ta tid på sig. Det är bättre det tar ett år än en vecka och sedan kommer det tillbaka igen.
Träna mycket!
Du kan träna hästen mentalt också.
Gå ut och led din häst nån gång i veckan.
Det gäller att ha tålamod
Lycka till! //Desiree

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 451
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 914
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII