Tittig häst som flyr

Sv: Tittig häst som flyr

Vilken tur att ingen blev skadad, häst och eller människor.

Samtidigt så har jag svårt att förstå hur ma nutsätter en sån känslig individ för miljöträning INNAN den litar till sin ledare till fullo. Så länge du inte är hans trygghet så kommer du aldrig få ordning på han.

Å som nån sa, ibland är det bättre att byta häst än att kämpa på nåt som ändå inte bli bra. Känner man att man verkligen inte vill lägga ner kanske 3 månader att bara gå promenader och sen 1 månad med bara tömkörning så ska man lägga ner.

Att rida på en sån här häst hårdare för att få den att bryta rädslan kommer bara att ge mer och mer rädsla i slutänden. Det kan ma ngöra på hästar som redan är trygga i sig själv och andra som man vet fjollar, men din häst verkar enl. din beskrivning göra allt annat än fjolla eller för att va dum.
Den verkar uppriktigt otrygg med alla nerver utanpå annars skulle den lugna sig och inte bli värre när skräcken sätter in. Om den då även blockerar sig så kan det bli rent livsfarligt för alla.

Att rida på en sån här häst hårdare för att få den att bryta rädslan kommer bara att ge mer och mer rädsla i slutänden.
QUOTE]

Jag testade även den hård metoden under mina 8 år, och det hjälpte inte. Man kan inte trolla bort en instinkt genom att ta i hårdare.

Rida den hårt tror jag inte på. Men aktivera hjärnan borde väl ändå vara bra?
Han rids mest fram fram, vill han titta så ok. Jag gör ingen stor grej av att han flyger iväg. Men idag fick han panik, kanske för att jag tog för mycket i honom...? Jag ville att han skulle se denna manege lite i lugn och ro då han ska flytta dit, till stallet som har manegen, om ett kort tag. Nu blev det nog lite väl mycket, folk, hästar och en massa bommar. Och jag borde slutat innan han blev stressad.

Problemet är att tidigare ägare har haft samma problem, men ändå har han tävlat och tränats på hög nivå (utifrån att han bara var 6 år då) - jag fattar inte hur det gick till.....

Jasg får ändra lite taktik känns det som. Ni har rätt.

Att rida på en sån här häst hårdare för att få den att bryta rädslan kommer bara att ge mer och mer rädsla i slutänden.
QUOTE]

Jag testade även den hård metoden under mina 8 år, och det hjälpte inte. Man kan inte trolla bort en instinkt genom att ta i hårdare.

Nej men ibland:p Svårt som läsare att veta att TS verkligen vet vad hästen säger. Antingen har den lärt sig att den kan smita eller så är den verkligen rädd. Och eftersom så många redan svarat den mjuka metoden tänkte jag även lägga fram den "tuffare" metoden ;) Instinkter är jobiga och en del hästar kan verkligen aldrig släppa taget. Kanske är det så med denna häst.

Nej men ibland:p Svårt som läsare att veta att TS verkligen vet vad hästen säger. Antingen har den lärt sig att den kan smita eller så är den verkligen rädd. Och eftersom så många redan svarat den mjuka metoden tänkte jag även lägga fram den "tuffare" metoden ;) Instinkter är jobiga och en del hästar kan verkligen aldrig släppa taget. Kanske är det så med denna häst.

Undrar hur man tar reda på vilket det är :confused: Ska prata med tränarna imorgon och rådgöra. Kanske är det så att jag inte kan lösa det på egen hand....utan måste lämna bort hästen för att få löst det.

En häst som försöker "smita" brukar sällan eller aldrig eskalera så som du beskriver i sina påbörjade utbrott. En rädsla därmot brukar ofta sluta med flykt och mer eller mindre blockering beroende på styrkan i rädslan och obehaget.

En istadighet brukar istället sluta i att hästen faktiskt ger med sig om man testar den "hårda" vägen och börja jobba som om inget innan hänt alt.. att den ibland blir aggressiv och går till motattack. Sen så testar den i bland kortare perioder och ibland längre perioder beroende på psyket.

Är hästen utredd för sitt beteénde, bara en tanke att det kan vara något fysiskt som ger upphov till beteéndet.

Att rida på en sån här häst hårdare för att få den att bryta rädslan kommer bara att ge mer och mer rädsla i slutänden. Det kan ma ngöra på hästar som redan är trygga i sig själv och andra som man vet fjollar, men din häst verkar enl. din beskrivning göra allt annat än fjolla eller för att va dum.
Den verkar uppriktigt otrygg med alla nerver utanpå annars skulle den lugna sig och inte bli värre när skräcken sätter in. Om den då även blockerar sig så kan det bli rent livsfarligt för alla.

Nja, det där stämmer inte riktigt heller, så osäkra hästar brukar behöva att ryttaren är just mer bestämd, inte hård och härja, men väldigt bestämd och markerande. Det är min erfarenhet att de mår bättre av det och tenderar att inte behöva blockera sig på samma sätt, eftersom de blir lite tryggare av att tydligt känna att ryttaren har kommandot.

Det beror alltså på vad man menar med "hård". Jag skulle säga krävande, det är det man ofta inte blir i de där lägena utan man blir för mesig. Både med dem som smiter och dem som verkligen är rädda.

Det är jättesvårt när det är en fråga om att hästen kan flippa ur totalt och det är obehagligt att riskera att hamna där, och rent farligt. Men de två hästar jag har haft som var mer osäkra individer som faktiskt blev uppjagade och rädda ända till blockering, de mådde mycket bättre och blev tryggare hästar när jag (trots att jag tvekade för det) blev mycket mer krävande och tydlig och markerade vad jag ville.

Stoet i förra inlägget är inte rädd, hon har ju med tuffare gränser slutat se saker i hörnor på samma sätt (ja hon provar vissa dagar men det går inte att jämföra) Hon är bara extremt "kontrollfreak" och dominant.

Egentligen tycker jag nog "metoden" är densamma oavsett varför hästen gör det, den behöver ramarna och gränserna men det är klart jobbigare att sätta dem när hästen är verkligt rädd.

Nja, det där stämmer inte riktigt heller, så osäkra hästar brukar behöva att ryttaren är just mer bestämd, inte hård och härja, men väldigt bestämd och markerande. Det är min erfarenhet att de mår bättre av det och tenderar att inte behöva blockera sig på samma sätt, eftersom de blir lite tryggare av att tydligt känna att ryttaren har kommandot
.

Tycker du berör en annan del än det jag tar upp. Jag skrev mer om skillnaderna på hur man kan tyda om en häst är rädd eller ostadig, inte vägen dit eller sättet att vara.

När det gäller vägen dit så håller jag med dig mycket, osäkra rädda hästar behöver en stadig orädd ledare som är konsekvent och tydlig. En ostadig häst behöver dito men där kan man gå steget längre och verkligen kräva för att komma över just istadigheten, här och nu var gång det kommer.

Man kan därmot inte kräva av en rädd häst att sluta vara rädd bara sådär här och nu för varje nytt tillfälle den blir så här rädd för då blir det oftast denna eskalering som kan gå till blockering. Nästa steg där är när hästen väl blivit trygg med sin ledare och börjar lite på den, då kan de ibland börja visa en tendens av fjolleri bara för att och då kan man säga - lägg ner och de gör de.

Jag anser dock att det går inte att kräva av en rädd häst att nu ska du in i detta nya ridhus eller gå genom det här buskaget eller mellan de parkerade bilar utan att vara rädd. Här får man ju nöja sig med att första gångerna att hästen kan stå still inne i eller i närheten av det otäcka avslappnat och fundera över skräcken så att den inte flippar ur. Pressar man den i det läget för mycket så får man ta koncekvensen eftersom man inte lät hästen tänka.

En rädd häst behöver få utrymme att tänka, en ostadig häst ges mindre utrymme att tänka själv när "problemet" uppstår.

Så i min värld och erfarenhet så kräver dessa tillstånd olika "bestämdheter" eller va man ska kalla det.

Så vi tänker nog ganska lika men har lite olika väg till lösningen.

Nja igen:D Håller i stort sett med dej, men jag tänker att en person KAN bli trygg för en häst väldigt fort, och få den att klara det som den inte vågar, eftersom den upplever den personen som så pass stark att den helt enkelt följer den! (OCH det är just vad den rädda vill ha. Någon som talar om hur den ska se på saken, den är för osäker att fatta beslut själv.)

Den förmågan har dock inte de flesta av oss, i olika grad men inte alls som många gamla duktiga hästmännsikor som varenda häst litar på bara de hanterar den:bow:

Det är ju det den rädda behöver, någon som tar över kommandot, då blir den i regel lugnare. :idea: Men jag håller med om det mesta i alla fall, ville egentligen bara lägga till detta:idea:

Har problem med min 7-åriga vallack. Han har ett starkt flyktbeteende och är således mycket tittig.

Är det något som är otäckt så är han blixtsnabb att slänga sig iväg och sedan är det svårt att få hejd. Det är alltså inte så att han skyggar två meter utan han kastar sig tvärt iväg en 15-20 m (i ridhus). Oftast är det läktarsidan som är värst. Jag kämpar med att bara ignorera och fortsätta men jag känner att jag ändå inte blir bättre.

Händer samma sak ute och man försöker vända tillbaka och gå förbi det "läskiga" så blir han istadig, reser sig, och flyr mot stallet, ibland i sken.

Detta gör ju att ridningen blir klart mindre kul :cry:

Har hjälp av duktiga tränare, men ingen kan riktigt lösa problemet.

Du har precis beskrivit min kille=)

Skillnaden är att han är född hos mig och ALLTID blir så på vintern( 10 år till våren) Att rida ut ensam är ingen lek, tro mig. Dock kan samma sten vara farligt varje gång. Tröttnat på det? Jo de kan man lugnt säga. Han ridas minst 1 h/dagen minst 6 dgr/veckan.

Ang mat så blir det ingen skillnad om jag tar bort kraften eller byter ut den.Men funderar på örter??!! Något som lugnar hjärnspökerna men inte tar bort energin?

Leder jag honom så blåser han bara upp sig. Och försöker alltså ej sticka, förutom att börja takta och titta spänt.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
M
Träning Rider en valack ett par dagar i veckan. Han är i 20årsåldern och är pigg. Det har gått bra att rida i flera månader, men på senare tid...
Svar
4
· Visningar
1 830
Senast: fancyfree
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 346
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar