Tittig häst som flyr

Iddefixen

Trådstartare
Har problem med min 7-åriga vallack. Han har ett starkt flyktbeteende och är således mycket tittig.

Är det något som är otäckt så är han blixtsnabb att slänga sig iväg och sedan är det svårt att få hejd. Det är alltså inte så att han skyggar två meter utan han kastar sig tvärt iväg en 15-20 m (i ridhus). Oftast är det läktarsidan som är värst. Jag kämpar med att bara ignorera och fortsätta men jag känner att jag ändå inte blir bättre.

Händer samma sak ute och man försöker vända tillbaka och gå förbi det "läskiga" så blir han istadig, reser sig, och flyr mot stallet, ibland i sken.

Detta gör ju att ridningen blir klart mindre kul :cry:

Har hjälp av duktiga tränare, men ingen kan riktigt lösa problemet.

Sv: Tittig häst som flyr

Lite frågor innan jag säger ngt.
Hur länge har du haft honom,är det en import,har han gjort så med tid. ryttare,gör han likadant om du "bara" leder honom?

-Det är en import. Han har iofsg varit i sverige i 1,5 år.
-Jag har haft honom cirka 8 v.
-Han har gjort likadant med tidigare ägare (fick tyvärr inte veta det innan igår).
-Han gör inte riktigt så när jag leder honom, men jag kan se tendensen, även om det blir mycket bättre hela tiden.

Oki,är väl risk att jag får påhopp nu men det får jag väl ta.Har haft en liknande häst själv(min hade dock varit misshandlad).När hon blev rädd så gjorde hon precis som din,helomvändning och bara "drog".I de situationerna slog det bara " tilt" i huvudet på henne.Fick ett tips om örter som hette Placid,de fungerade som så att de blir lugnare i huvudet fast ingen inverkan på framåtbjudningen.Kan vara värt att testa,i mitt fall gjorde de underverk,använde dem ganska länge men numera behövs de inte .Lycka till,hoppas att du fortsätter att berätta hur det går.

Är inte alls någon motståndare till att testa örter. Jag vet att förra ägaren gav det, men jag minns inte vilken blandning. Tycker att jag känner igen Placid på något vänster. Ska kolla om det var det han fick.

Det kan ju vara värt att testa.

om du bara har haft honom i 8 veckor är det inte konstigt att han beter sig så! ge honom tid och trygghet så kommer det gå över. försök leda honom på promenader, släppa honom lös i ridhuset så han kan utforska det. bli inte arg, det kommer bara bli värre.

min ena häst har också mkt starka instinkter men det har blivit bättre med tiden, när han blivit äldre och mer självsäker.

du kan ju testa örter (valeriana, kamomill och järnört) och magnesium för att ta udden av hans utbrott, men det kommer inte göra honom tryggare. men det kommer med tiden. som sagt, 8 veckor är inget, min stod på bakbenen i ett halvår innan han började lugna ner sig.... :angel:

Hästen har ju inte varit så länge i sverige och bytt boende och ägare några gånger, detta kan ju påverka deras magar väldigt och en magkattar kanske sitter och ställer till det. Ett symtom när de har det är just denna överdrivna rädsla och stressighet.

Så att se över magen och foderstaten är nummer ett.

Sen så tycker jag att han måste få så mycket mer tid att landa och få förtroende. Mycket promenader som senare går över i tömkörning så att han lär sig att våga tänka och vara trygg ensam utan ditt stöd.
Att rida en sån här häst gör dem ju ofta bara än mer rädda och nervösa och så är man inne i moment 22, bättre att låta det ta tid i början istället.

Har haft min sen august, han har/hade också ett överdrivet flyktbeteénde, rädd för allt inkl. mig och alla andra folk och fä, magen brakade på honom och han var helgalen om han fick "fel" mat. Försökte jag lugna hans nerver med Mg så blev han som drogad och okontaktbar, av annan mat fick han så lustigt beteénde att vi var inne och röntgade hela hals/nacke för vi trodde han var allvarligt skadad.

Men det var bara hans huvud han inte kunde kontrollera efter att ha bytt hem och vi hamnade en stund i moment 22. Viss foderrelation finns kvar än.
Idag 6 månader senare så kan vi gå en hel promenad utan explosioner, han får inte längre de här vansinniga utbrotten och han vänder idag istället upp mot det som är otäckt hellre än att fly. Vi har lång väg kvar men tiden har gjort underverk. Han är idag så pass trygg att han har börjat filosofera under våra promenader, titta orädd på sin omgivning, lukta på märken i marken buskar och annat man möter.
Jag räknar med att det kommer ta iaf. 6 månader till innan jag kan ropa hej.

Senast ändrad:

Jag har en likadan, haft honom i ett halvår.
Håller verkligen med om att det är tradigt, jag är för
tillfället totalt urless på det. Kul att rida, not:angel:
Jag är verkligen inte rädd att rida utan ganska så oberörd av hans
helomvändningar på en microsekund. Men kan ju inte påstå att det är
roligt, direkt. Häromdagen så höll vi på att meja ner en brevlåda 5 meter
bort samt harva upp grannens gräsmatta innan jag fick stopp på hästen.
Och kunde lugna honom. Det livsfarliga bestod i att det gled ner lite
blötsnö från ett bilfönster. Hördes ingenting utan det var rörelsen som
som fick pållen att fly för sitt liv:crazy:. Jippi, liksom.....
Jag har verkligen haft tålamod och tålamod med den här mesproppen.
Låter honom gå på långa tyglar för att visa att
jag litar på honom, fast han spänner upp sig. Lite pepping att du grejar
det här, pållen;). Tömkört massor, gått på promenader mm.
Verkligen hållit mig oberörd inför våra flyktförsök.
Men nu känner jag mig som sagt såååå trött på det.

Snälla kan man bara få skritta på långa tyglar 100 meter utan problem?

Sista gångerna har jag varit så frustrerad, ja tom grinat:o
Så nu ska jag inte rida på några dagar till jag har fått tillbaka lite sug.
Arbeta lite från marken och promenera, mysa lite.

Han går också på havrefri musli numera.
Har bra hull och muskelstatus.
Jag vet inte vad jag ska göra......
Kommer man någonsin att kunna åka på träningar och tävlingar
med en sådan här häst, som har vänster hjärnhalva igång konstant?
Känns så avlägset......

Om jag byter häst så ska jag skaffa en lobotomerad krake som
man kan smälla en bomb i arslet på utan att få en reaktion:p

/J.

Jag försöker att bara ignorera hans påhitt och bara fortsätta. Men det är inte lätt när man känner att man är som en smörklick på en het potatis.... :crazy:

Han går på enbart hösilage (13-15 kg) och mineraler. Han behöver inte mer känns det som......

Kan det ha med understimulans att göra? Att hans huvud behöver arbeta än mer? Övningar?

Kan man träna bort tittigheten med övningar från marken? (tänkte främst på vifta med skynken mm mm - lite á la polishästövningar)

Om höt har hög näringstäthet så ska det ju räcka med bara hö. Min gick mestadels på hö tidigare för det skulle kunna fungere enl. siffrorna men verkligheten är helt annan, han kräver så mycket högre proteinkvot så jag fått lägga till och då började han att lugna sig lite mer.

Jag har tränat mycket "polisövningar" i små korta doser på min under hela tiden för att få honom att tänka, när det var som värst så fungerade det inte för då var han borta helt i kontoret och visste många gånger inte vad han gjorde. Men med ändringar av det mesta så har även huvudet börjat fungera och jag märker att han tycker om att jobba och han tycker om att få tänka.

Jag tycker alla hästar skall få sån träning i sin vardag eftersom det lär dem att lika på både människor och omgivning. Ofta så får man även ta in få nya saker i taget och upprepa många gånger fler än på en cool häst. Varje ny grej medans de är uppe i det blå får dem ju än mer att trigga igång sig.

Hösilaget har riktigt riktigt bra värden, det är bara proteinmängden som är lite lite för hög. Så inte ens de hästar som tävlar mycket får något direkt krafftfoder.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja för jag känner igen en del av det ang "faror i ridhuset" men har kommit förbi att hon försöker kasta sej iväg osv, men däremot är hon ju helspänn vissa dagar när det är hårt i hagen, ingen motion där, och det är kallt, hon kanske har vilat extra osv.

Det som händer nu är att hon trots allt är alldeles för uppmärksam på omgivnignarna och inte koncentrerar sej och även använder det här till att smita undan arbetet, utan tvekan. HOn är inte rädd, det handlar mer om att reagera snabbt på impulser och vara mycket vaken för allt, en häst som verkligen blir rädd är lite annorlunda, men egentligen är det samma arbetssätt ändå, tycker jag. Bla sysselsättning hela tiden.

Jag har skrivit lite om det i tråden på klassisk dressyr om ram, där jag rätt långt in i tråden la ut enormt suddiga och dessutom hoptryckta filmer som vissa inte kan se alls:cool:, men om du har en ok uppkoppling så kan man kanske se övningarna, det var något vi la in en träning just då hon var totalt okoncentrerad och fladdrig. Kanske kan du läsa/kika där om du vill.

Genom att bli lite tuffare med att hon ska gå, oavsett, och genom att bli mer aktiv med innerskänkeln där men INTE innertygeln som jag gärna blev (hästen kör ut bogen för att komma iväg från det "läskiga, det blir lätt att man har för mycket innertygel där) Utan det är yttertygeln, ställ med inner, men håll inte!

Och sen att ligga före, när hästen (i vårt fall) spetsar öronen minsta så påminn med en skänkel lätt, eller studsa till lite i sadeln, för att återfå fokus.

Och prata gärna men inte lugnande utan kanske mer typ lite lätt "påhejande" glatt, om du förstår, lugn röst men inte tröstande:D

Det är enormt tålamodsprövande men genom att bli mer disicplinerad själv med att ligga före och att kräva fokus så har hon slutat med hörnen tex om jag inte slarvar för då är hon ju där igen. Fortfarande är det dock tittigt åt dörren tex, vilket syns på filmerna (om man kan se ngt öht, )

Det är en lydnasfråga och det visar egentligen hur disciplinerad man själv är, men å andra sidan är det ju enormt mycket större krav på koll hos ryttaren på en sån häst!! Det går inte att jämföra med en mindre vaken och mera stillsam häst på samma dag ens.

I vårt fall hänger det ihop med extra spring i benen, är hon lugn och när hon väl fokuserar så är det inte såna problem, men tidigare då hon var ung, då kunde det vara igenom hela pass vissa dagar:crazy:

Ute har jag varit mycket mer krävande i det här fallet så där slutade hon försöka komma runt tex väldigt snabbt, hon hoppar inte ens åt sidan eftersom det är färbjudet, men det händer att hon istället hoppar rätt upp i luften (eftersom det är svårare att hindra:cool:) Men hon går fram precis överallt trots det och är sällan eller aldrig riktigt rädd, det handlar inte om det, hon klarar mycket mer än många hästar som kanske utåt verkar betydligt lugnare, hon är bara så oerhört snabb att reagera och så oerhört vaken för allt som händer. Men väldigt pålitlig samtidigt:bow:

Vet inte om det är en hjälp för dej, men kanske delvis?

Jag har med denna kille fått ta en dag i taget och inte kunnat planera nåt alls iförväg utan verkligen fått bestämma mig efter att jag kommit till stallet och sett hur han varit i huvudet. Han var ju livrädd även för mig i början, alla rörelser en människa kunde göra som han inte förstod.

Vissa dagar så var det tillräcklig hjärngympa att inte bli rädd nån gång under borstning. En annan gång kanske att lägga på täcket var träning nog, eller att det var fler folk i stallet.

Det har varit megamycket promenader, stanna och lukta och kika på ALLT som varit farligt, stå still tills en avslappning kommer innan jag går vidare efter en explosion, lära att inte fly utan stanna när rädslan tagit över.

Lekt med fladdrande presenning i box och hage, lägga godis på den så att han fått gå upp på den för att få belöningen, lägga presenningen över ryggen och våga stå still och andas, röra på sig så att den åker av och omgående då stanna istället för att fly.

Mycket lösövningar med följa John, backa, flytta undan, stå kvar m.m. Han var ju helt nojjig över ex. bommar, konor m.m. så det har vi också fått träna en helt del, jag får gå först och visa och han får följa efter när han vågar utan att spänna sig så får han gå före och visa mig vägen. Han är även rädd för andra hästar när de kommer mot han eller bakifrån så där har vi också fått träna genom att bara gå in i ridhuset och gå runt medans okända rider omkring honom.

Ute så kan en bil va livsfarlig ena dagen och nästa ingen reaktion, barn och annat folk likaså. Från början när han tog till flykten och jag försökte stoppa honom så blev han ju rädd även för mig så det var några gånger jag tappade honom för jag orkar inte hålla 400kg krut.

Men när han väl förstod att det var lika otäckt att slita sig och vara helt ensam i världen ihop med att jag ju inte gjorde nåt mer än höll mot och inte skulle gå till anfall för att jag rörde mina fötter och armar så slutade han med sånt, men det tog iaf. fyra månader innan han började lugna sig där, vid tömkörning så kan han vilja ta till flykten än idag ibland om en töm rör han eller om jag råkar skrpa foten i marken eller liknande. Jag kan iaf. idag ta tag i honom och han stannar istället för att fly.

Men som en fast regel så har jag från dag ett försökt få han att STANNA när han blir rädd istället för att fly och idag så stannar han mer ofta än han flyr och jag vill att han står still och glor tills han slappnar av och inser att det var ju inget att hetsa för.
Detta gör att det ibland tar tid att gå en liten runda och det är mycket tittande och luktande å min gubbe tycker jag låter honom var för mycket filosof där, för det ser verkligen ut som hela han bara går och flummar. Men oj vilken nytta det gör.

Dit har vi kommit idag 6 månader senare. Nu ska jag snart byta stall och släppa han på lösdrift så han får lite mer att göra med sin hjärna, jag räknar dock med att han faller tillbaks men att det går fortare denna gång att komma framåt. Idag är jag hans största trygghet i livet och jag försker få han att klippa navelsträngen lite, han litar även på mig så pass att jag har kunnat skritta han uppsuttet några gånger. Han var/är rädd ibland men istället för att fly så stannar han även uppsuttet när han inte förstår så här långt.

Jag tuffade till mig och red ute vår gårunda för två veckor sedan, första gången uppsuttet ute och vi har helt själva. Det gick kanonbra, han blev dock skrämd en gång och for iväg så jag tappade balnsen och trodde att nu åker jag....men jag sa mitt prrooo tog i tyglarna och till min förvåning så stannade han, drog en ljudlig suck sänkte huvudet avslappnande och så gick vi vidare på halft lösa tyglar.
DÅ var jag stolt över honom kan jag lova..Å mig själv med, för så många gånger den första månaderna jag var på väg att ge upp. Jag orkade inte med en sån häst helt enkelt så jag satte upp ett mål att såg jag ingen förändring till jul/nyår så skulle jag sälja honom och skaffa mig ett gammalt tryggt ök istället.

Som det ser ut nu så kommer han få stanna för han är helt underbar i grunden och ingen galen ponny utan allt handlar om förståelse och extra utanpåliggande flyktbeténde som måste dämpas på nåt vis. När han har sina bästa dagar så är han stencool på allt.

Senast ändrad:

Min häst är lite på det viset, ett riktigt spöke :crazy:
och jag har bara ett tråkigt tips.....rid hästen mellan hjälperna. Hela tiden.
Hos min yttrar det sig mest genom att han är "rädd" för att möta andra hästar på ridbana/i ridhus.
När han börjar vända och spöka är det som allra oftast ett kvitto på att man sitter med för långa tyglar och för lite kontakt...

Min unghäst som är bakskygg och drar hjälper det att aktivera mer. Jag skrittar knappt fram uppsuttet längre, utan jag går med hästen, sitter upp och börjar trava. Sedan tar jag lite skrittövningar på slutet. Genom att hästen hela tiden måste hålla igång och trava på blir det en uppskattad paus att gå ner i skritt och pausa, istället för att hästen går och såsar och kollar efter saker att bli rädd för. Sedan blir det galopparbete varvat med kortare skrittpauser, halter osv.

När hästen är framme för min skänkel istället för egen springvilja är det tusen gånger lättare att kontrollera små fnattattacker. Blir knappt några om hästen känner sig avsprungen och mer därtill. Skönt att vila då istället. :laugh: Och skulle det bli nån liten skyggning blir det långt ifrän samma sträckor, utan man saktar av av egen vilja efter bara några språng.

Jag har en likadan, haft honom i ett halvår.
Håller verkligen med om att det är tradigt, jag är för
tillfället totalt urless på det. Kul att rida, not:angel:
Jag är verkligen inte rädd att rida utan ganska så oberörd av hans
helomvändningar på en microsekund. Men kan ju inte påstå att det är
roligt, direkt. Häromdagen så höll vi på att meja ner en brevlåda 5 meter
bort samt harva upp grannens gräsmatta innan jag fick stopp på hästen.
Och kunde lugna honom. Det livsfarliga bestod i att det gled ner lite
blötsnö från ett bilfönster. Hördes ingenting utan det var rörelsen som
som fick pållen att fly för sitt liv:crazy:. Jippi, liksom.....
Jag har verkligen haft tålamod och tålamod med den här mesproppen.
Låter honom gå på långa tyglar för att visa att
jag litar på honom, fast han spänner upp sig. Lite pepping att du grejar
det här, pållen;). Tömkört massor, gått på promenader mm.
Verkligen hållit mig oberörd inför våra flyktförsök.
Men nu känner jag mig som sagt såååå trött på det.

Snälla kan man bara få skritta på långa tyglar 100 meter utan problem?

Sista gångerna har jag varit så frustrerad, ja tom grinat:o
Så nu ska jag inte rida på några dagar till jag har fått tillbaka lite sug.
Arbeta lite från marken och promenera, mysa lite.

Han går också på havrefri musli numera.
Har bra hull och muskelstatus.
Jag vet inte vad jag ska göra......
Kommer man någonsin att kunna åka på träningar och tävlingar
med en sådan här häst, som har vänster hjärnhalva igång konstant?
Känns så avlägset......

Om jag byter häst så ska jag skaffa en lobotomerad krake som
man kan smälla en bomb i arslet på utan att få en reaktion:p

/J.

Jag hade en likadan häst, och med tiden kände jag som du. Jag hade henne i 8 år, och gjorde allt i min makt för att hon skulle "vänja sig" vid ALLT. Det finns inte ett ridhus där jag inte varit och släpat fram alla hinder, dressyrstaket och blommor. Inte en kurs där jag inte deltagit, förutom körning. Man satte helt enkelt inte en vagn bakom den hästen. (Anders Eriksson höll med efter att ha tömkört henne....)

Jag har försökt tävla osv osv osv. Försökt vara mjuk, försökt sätta henne på plats, och allt därimellan.

Efter 8 år gav jag upp och bytte till "en lobotomerad krake som
man kan smälla en bomb i arslet på utan att få en reaktion:p"

Har inte ångrat mig en sikund!!!!! Livet är för kort för att trilskas med hästar man inte passar ihop med. Pengar tar slut för fort för att man ska betala för hästars uppehälle, när man inte njuter av dem varje dag.....

Idag tog jag med honom till ett nytt ridhus så att han skulle få lite miljöträning. Det gick OK i början innan det blev en massa folk på läktaren, barn som klättrade och sprang osv. Sedan blev allt bara värre och värre.....

Till slut fick han ett frispel och blev rädd för sin egen skugga och reste sig och sedan stack han och bockade som en tok i nästan ett helt varv. Jag satt kvar men var rejält skakig. Efteråt var han knappt kontaktbar.... :crazy:

Det fungerar inte att han håller på så här.... usch :cry:

Idag tog jag med honom till ett nytt ridhus så att han skulle få lite miljöträning. Det gick OK i början innan det blev en massa folk på läktaren, barn som klättrade och sprang osv. Sedan blev allt bara värre och värre.....

Till slut fick han ett frispel och blev rädd för sin egen skugga och reste sig och sedan stack han och bockade som en tok i nästan ett helt varv. Jag satt kvar men var rejält skakig. Efteråt var han knappt kontaktbar.... :crazy:

Det fungerar inte att han håller på så här.... usch :cry:

Tycker synd om dig. Tror inte du tycker du får tillbaka det du ger i kärlek tid och pengar. Om ett tag kanske du till och med känner obehag och rädsla.

Låter krasst, men förösk byta häst. Det finns så många där ute som kommer att ge dig allt dom kan tillbaka, om du bara älskar dom lite lite grann:love:

Hej! Går han "på tygeln" under dessa frispel? Alltså kan du ställa honom när du vill?
Gör han inte det utanbörjar titta då måste du ta tag i han odentligt och se til att han tittar dit du vill. Så fort han tittar, då kommer han komma på eller helt enkelt reagera så som du beskriver det. Så du måste vara lite hårdhänt, tills han slutar upp! Innan du kan bli mjuk. Så sitt inte och var snäll och mesrid! Utan ta tag i honom om han börjar strunta i dig! Det där är inte acceptabelt. Ibland får man vara brutal för att kunna vara mjuk! Speciellt med hästar som fått ovanor!

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
M
Träning Rider en valack ett par dagar i veckan. Han är i 20årsåldern och är pigg. Det har gått bra att rida i flera månader, men på senare tid...
Svar
4
· Visningar
1 830
Senast: fancyfree
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 346
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar