Tittig dam..

surprice1985

Trådstartare
Hur gör ni med lite tittigare hästar när ni är ute på tävling.
När ni kommer in på banan visar ni alla hinder som kan uppfattas som "läskiga"?
Några särskilda knep för att få dom o slappna av?

Har aldrig haft problem med det förr men mitt nya sto kan vara tittig av sig o har svårt att slappna av (gäller i alla miljöer)...
Har inte lyckats komma på hur jag ska få henne avslappnad o koncetrerad än...

Sv: Tittig dam..

Jag har två vägar att få min häst att lyssna.
Först så försöker jag prata lugnt med honom, klappa lite och klia honom på manken.
Fungerar inte det så försöker jag att aktivera honom så att han får annat att tänka på.
Allt som gör att han måste lyssna på mig, öka, samla, volter, fram och bakdelsvändningar, skänkelvikningar och hela registret som vi kan.
Jag försöker att visa så mycket som möjligt men oftast så är det ett eller två hinder som sticker ut som man kanske tar en extra titt på.

Jag red en ponny på början av året och tävlade han. Han var ganska tittig men han var oxå ung o det är nästan helt borta nu men jag gjorde så att jag inte gick fram till nått hinder alls utan bara när jag red mot hindret så ramade jag in VÄLDIGT mycket och lyfte upp huvet lite. Jag tycker det beror helt från häst till häst hur man gör.

Ponnyn jag tränar o tävlar kan vara väldigt tittig. Dock har inte jag själv upplevt det eftersom att jag inte gör någon stor grej av det. Med lite nervösare ryttare är hon däremot nästan omöjlig.

Jag brukar bara försöka att inte fundera så mycket över det :) Låtsas man inte själv om att hindret är "läskigt" så tycker förmodligen inte hästen det heller.

Tycker att det brukar kunna vara bra att visa "läskiga" hinder också.

Om det är ett hinder som ser extremt läskigt ut kan det hända att jag lägger en volt runt det så hästen får chansen att se det. Jag stannar aldrig framför att hinder och låter den titta, för mig känns det som att man bara "lär" hästen att läskiga hinder får man stanna och titta på.

Jag har ett sto som kan vara lite tittig på vissa hinder.. om det är någon spec.. lite anorlunda elr så.. så då innan jag får startsignalen elr om jag ska trava och ska fatta galopp så rider jag förbi de 2 ggr elr mer.. så har hon sett det.. brukar hjälpa!
men de du INTE ska göra är att låta din häst nosa på hindret.. när jag köpte min hade hon en så sålig vana.. nosa alltid på hindrerna innan man kan hoppa tyckte hon..
inte bra :P
lycka till :)

Så brukar jag också göra, volt i båda varven runt. Att stanna framför ett läskigt hinder tycker jag sällan hjälper..

Jaa. Jag tycker åxå att det är bättre att cirkla runt otäckingarna istället för att visa dom.

Jag har visserligen en unghäst men det är väl samma princip ungefär..
I början av hans tävlingskarriär var han livrädd för hindrena, inte tittig och "löjlig" utan verkligen rädd. Då tog jag det jättelugnt och lät honom gå fram till hindrena och titta ordentligt, då hoppade han oftast sen.

Nu när han är lite mer van och det är "läskiga" hinder på tävling så försöker jag cirkla runt hindrena så mycket som möjligt men oftast låter jag honom inte nosa på hindrena, det brukar räcka med att han får gå förbi och se dom ordentligt.

Tips som min tränare sa en gång var att gå förbi hindret som ser "läskigt" ut för hästen ganska nära men håll den ställd åt andra hållet, alltså så den inte tittar på hindret, och jobba den lite så den tänker på annat. Jag är också inne på att inte gå fram och visa hinder och låta dom nosa eller så pga att det kan ge en signal att det faktiskt är ngt speciellt med det hindret, vilket inte gör saken bättre. Men det är säkert olika från häst till häst.

Ett annat väldigt bra förslag är att åka iväg på mycket typ träningshoppningar osv där det är tävlingsmiljö då men endå inte tävling så du kan ta tid på dig och hästen blir mer van. Sen gäller det ju att rama in dom lite extra mycket ibland och själv som ryttare visa att "nu ska vi hoppa och det är ingen fara".

Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 110
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 169
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 024
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024