Titthål sterilisering- någon?

L

Lithonit

Kanske helt fel ställe att fråga ... Igår var jag på operation för att göra sån sterilisering där de går in via slidan-livmodern osv.

Tyvärr gick något snett, det skulle ta tio minuter, efter en timme avbryter man och säger att de måste söva mig för att avsluta .... det avstod jag ifrån (vid det laget var jag ganska rädd och ledsen). Där och då skyllde man på icke fungerande OP utrustning (vilket lät rimligt eftersom de hade problem med utrustningen) men efteråt sa de att det berodde på min livmoderhals ... Jag såg när jag flyttades från OP bordet att jag blött mycket, vilket jag även gjort efteråt - och har haft ont- saker som INTE ska hända ens när OP fullbordas ....

Hur som helst jävligt obehagligt och jag tänker inte testa igen.
Men jag behöver sterilisera mig.
jag på att göra det på "gammeldags viset"- med titthål...
Efter det som hänt ovan vill jag samla på mig så mycket kunskap jag bara kan ..

Är det någon här som steriliserat sig med den metoden?
Hur upplevde ni själva ingreppet och så? hur mådde ni efteråt?
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

De som har steriliserat sig brukar berätta på Senior, du kanske får fler svar där ...
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Har tagit bort ena äggledaren med titthål, lite akut.

Jag var öm i ett par dagar. Inga större bekymmer (mer än stygnen som krånglade men det var inte värre än ett skärsår på fingret).

Omtöcknad efter narkosen men inget illamående.
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Är det någon här som steriliserat sig med den metoden?
Ja.

Hur upplevde ni själva ingreppet och så?
Inte alls.
Jag var ju sövd.

hur mådde ni efteråt?
Ont i axlar och skuldror av gasen.
Det gick över till dagen därpå.
Såren hade litet svårt att läkas då jag reagerade på suturen.
Litet öm i buken någon dag, ungefär som vid ägglossning.

Jag jobbade dagen efter op, men borde ha varit hemma i stället.
2 dagar efter så var jag som vanligt.
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Åh... det ante mig. :o Kändes inte helt naturligt att ta upp det hör bland gravid och vänrabarnfunderingar, men det är ju i det skråt.

Lil-sis och inte_ung; har ni nån uppfattning om hur lång tid själva ingreppet tog? Från sövning till att ni fick vakna?

och I_U: vad menar du med att du blev öm i axlar och skuldror av gasen?
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Nu tog nog mitt längre tid men enligt journalen var operationstiden 1 timme. Jag tror de hämtade mig på avdelningen vid 10 och vid 13 var jag vaken nog att se klockan.

De blåser upp buken med gas och så ligger man inte helt plant och en del får ont av det.

Jag var spänd på uppvaket och fick något för det (i infarten i handen) och det släppte ganska fort.

Min upplevelse av själva narkosen och hur jag mådde efter har gjort att jag vågade ta steget och få remiss till GBP. Så rent "medicinskt" har jag inga som helst farhågor med att göra om det.
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

och I_U: vad menar du med att du blev öm i axlar och skuldror av gasen?

För att kunna se något under operationen blåser man upp bukhålan med gas (koldioxid). Detta ger en irritation/spänning på diafragman som visar sig genom smärta i ffa höger axel och skuldra.
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Jag steriliserade mig för två år sedan.

Jag fick också prova att sterilisera mig med "Essure" metoden först (jag tror att det var den metoden du har provat). De fick avbryta den även på mig, de kunde helt enkelt inte nå in till mina äggledare så det vara bara att avbryta.. :(

Jag fick därefter tid för "den gamla metoden" med titthål. :)

Jag sövdes, vaknade och låg på "uppvak" kanske någon timma. Åkte hem och var hemma dagen efter ingreppet. Var trött och öm i magen när jag kom hem efter operation men sedan var det mest knöligt att det var ett rejält tryckförband nedanför naveln som skulle sitta kvar några dagar ;) Kunde jobbat dagen efter ingreppet men jag valde att vara ledig.

Mycket "smidigt" ingrepp.. nu har jag ett ärr precis nedanför naveln som påminner om ingreppet. Är MYCKET nöjd att jag gjort detta! Skulle gjort det för MÅNGA år sedan men det är lätt att vara efterklok.. :D
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Ok!
Jag är skitbesviken på min läkare. Han gav sken av att den här metoden var ofarlig, super-enkel och lindrig, går snabby mm. och att det i princip inte fanns några alternativ (det finns ju flera, har jag fått höra nu). Jag blöder som en gris snart en vecka sen ingreppet fortfarande.

Vad kul att läsa iallafall att det gick bra för dig.
:)
Ruskiga saker kan hända med titthål har jag googlat också, men jag satt och plöjde en medecinsk artikel om essure sterilisering. är jättestor risk för framfall- särskilt om man är överviktig... sånt vill man ju veta. jag är tydligt överviktih så det var ju inget läkaren kan ha missat vid första träffen...
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Tack för att du delade med dig.
Spännande med GPB. Jag hoppas det går bra!!
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Jo, jag fick också höra av min läkare att "Essure" metoden var enkel, smidig, otroligt lätt att genomföra mm mm mm.....;)

Visst.. hade det funkat för mig så hade det ju varit enklare att slippa bli sövd, operationssår osv osv.. Det ÄR ju alltid en risk att bli sövd men det fanns ju inget alternativ i slutändan för mig. (Jag får inte käka några hormoner då det finns bröstcancer i min släkt och jag har inte fått barn och de rekommenderade då ej att använda spiral).

När jag låg och de provade att sätta in "Essure inplantaten" så provade läkaren en bra stund.. för att sedan "ge upp" och vara väldigt förvånad att det inte funkade.. :meh::cautious:

Nåväl.. jag tror iallafall att "Essure" metoden inte är helt klockren för alla.. tror att statistiken är högre att det INTE fungerar än vad läkarna säger. Det ÄR ju en enkel metod NÄR den väl funkar! :)

Nåväl, operationsmetoden är väl beprövad och när du väl gjort det så är du "fri".. :D

Lycka till!!:up:
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Intressant.
Min mamma hade bröstcancer men ingen hittills har haft invändningar mot p-sprutan av den anledningen. Men det beror väl på vilken sorts bröstcancer det är.
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Ok!
Jag är skitbesviken på min läkare. Han gav sken av att den här metoden var ofarlig, super-enkel och lindrig, går snabby mm. och att det i princip inte fanns några alternativ (det finns ju flera, har jag fått höra nu).

Dåligt. Jag blev väl informerad om riskerna och att man inte vet hur ev framtida komplikationer kan se ut, eftersom det är en ny metod.

Själva ingreppet tog knappt 10 min och var förvisso lite smärtsamt men inte värre än att jag kunde titta nyfiket på ultraljudsbilden hela tiden... Sen kom blodtrycksfallet, men det var tydligen helt normalt efter att ha stökat med livmodertappen.
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Intressant.
Min mamma hade bröstcancer men ingen hittills har haft invändningar mot p-sprutan av den anledningen. Men det beror väl på vilken sorts bröstcancer det är.

Jag fick iallafall inte fortsätta med P-piller efter att barnmorskan blivit informerad om att min syster har haft och nu fått "återfall" av bröstcancer. Kommer inte ihåg om de fick reda på vilken sort bröstcancer hon har.

Det finns tydligen olika teorier om just detta i läkarkåren av vad jag förstår. Jag tog iallfall beslutet att sterlisera mig.. var inget svårt beslut för mig. Skulle gjort detta tidigare om jag tagit mig i kragen. Jag visste tidigt att jag aldrig skulle skaffa barn så det vara egentligen bara att "ta tag i det" för mig.
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Fast p-spruta är ju gestagen. Och det är väl vanligen östrogen man inte får gå i närheten av om man man haft östrogenberoende bröstcancer.
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Varför jag ej fick använda P-spruta blev jag säkert informerad om men inget jag lagt på minnet. Kontentan var för mig: kondom, spiral eller sterilisering.
 
Sv: Titthål sterilisering- någon?

Från Essures egen hemsida: "The inserts are made of a polyester fiber, nickel-titanium and stainless steel alloy. They are made of some of the same materials that are used in other medical devices that remain implanted or inserted in your body."
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp