Tittar ner

Lollan

Trådstartare
Hur pass mycket påverkar det hur hästen går om man tittar
ner på halsen?? Ändras även övriga sitsen??

Ja, din sits ändras när du tittar ner.
Du faller framåt och vikten har inte sin tyngdpunkt mitt över hästen. Man får svårt att komma ner i sadeln ordentlig.
Det är också svårare att både se och få hästen rakriktad och ställd om du bara koncentrerar dig på halsen. Du förlorar ju "kontakten och kontrollen" på den övriga hästen.
Man sitter oftast inte rak i ryggen heller.

Hela din sits påverkas, hur mycket är individuellt. Men i regel följer axlarna med framåt, vilket kan låsa armar och rygg. Att ryggen blir lite låst kan i sin tur resultera i att man kompenserar tyngdförflyttningen genom att vinkla bäckenet bakåt osv.

Men framförallt så ändras ditt mentala FOKUS. Hästen får ingen som helst hjälp från ditt fokus, den kan inte läsa av det och få information om vad du vill - för hästar hämtar gärna mycket info därifrån. Titta alltid dit du ska, fokusera dit du ska mentalt och kroppen (och hästen) följer oftast med.

En gammal ridlärare sa alltid ungefär: att du hamnar där du har blicken...
ligger något i det, du får sämre balans och sits när du ser ner och skulle hästen snubbla till kan det bli fel..
Har själv prövat, plötsligt stod jag jämte hästen istället för satt på efter att hästen snubblat till :)

Hur menar du? Att bäckenet tippar framåt kan jag förstå. Är det det du fikar efter?

De hjälper man ger hästen med bäckenet uppfattas tvärtom av hästen om man tittar ner. Dålig förklaring men den riktiga är låååång.

Ärligt talat så är den för lång och jag är lite lat :o. testa på er själva så kommer ni att hitta en massa pusselbitar.

Ska absolut göra det! Blir det spegelvänt på alla ledder? Fasen också att man inte hinner rida idag!

Jag läste någonstans i någon bok: Att om man tittar ner på hästens hals så belastar man hästens framdel med 4 extra- kilo. Ryttarens tyngdpunkt skjuts fram..

:bow: :bow: Håller fullständigt med + att det är ju ganska svårt att planera sin ridväg när man tittar ner.
Det är kanonviktigt, och inte bara sitta och rida för ridandets skull.
Då blir det ju lite lätt "fis-ridning".. :angel: :)
En volt där, en galopp där, en förhållning där..*skakar på huvudet*
Inte sååå bra.
Planering är bra!! ;)

Jag anser också att hästen och ridningen påverkas av att man tittar ner. Det bästa sättet att förstå detta är nog att själv pröva.
1. Be en vän titta på dig ett ridpass och säga till dig så fort du tittar ner (räcker att säga blicken t ex). Denna vän behöver inte ens kunna se skillnad på bak och fram på hästen, det gäller att hålla koll på dig. Du själv ska bara känna och, förhoppningsvis, njuta.
2. Hjälp en vän som har lätt för att titta ner genom att säga till så fort ögonen är på halsen igen. Iaktta och upplev skillnaden.
Konstigt nog är halsen/huvudet som en ögonmagnet och av alla mina sitsfel tycker jag att det är den som är svårast att rätta till men å andra sidan om det felet "fixar sig" brukar andra falla på plats automatiskt.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Trädgård & Växter Mina jätteprästkragar har helt tagit över rabatten och kväver allt annat som vill leva där (självsådd sommarrudbeckia, röllika och...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: Bapelsin
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 848
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar