Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lagade smörstekt torsk, spetskål i grädde + citron och kokt potatis till lunch idag. :)

AAE3C63B-FF80-40FE-9964-7703678F0071.jpeg
 
Vad är det för glaze?
Finhackar chili, någon vitlöksklyfta, blandar ner (rå)socker, fräser på och drar sen ner värmen, slår på vatten, saltar lite (klickar ibland ner lite tomatpuré och en skvätt vinäger beroende på vad jag känner för) och låter det puttra en stund. Reder av vid behov.

Denna chilisås kokar jag sedan ihop med sirap och soja, ska reduceras tills den tjocknat en del och blivit klibbig.

Man kan också köpa färdig sweet chilisås av valfritt mårke, blanda med sirap, soja och låta puttra ihop. Funkar utmärkt.
 
Ska prova på att rulla egna köttbullar för första gången idag! Har bara rullat färs som andra kryddat, så jag undrar om det är någon som har tips på vad ni brukar blanda i?
Funderar på att mjuksteka lök, och sen salt, peppar och typ cayennepeppar. Kanske lite kanel?
 
Ska prova på att rulla egna köttbullar för första gången idag! Har bara rullat färs som andra kryddat, så jag undrar om det är någon som har tips på vad ni brukar blanda i?
Funderar på att mjuksteka lök, och sen salt, peppar och typ cayennepeppar. Kanske lite kanel?
Jag brukar grovriva lök, ha i en hälsosam mängd vitlök och dijonsenap. Ordentligt med svartpeppar.
 
Ska prova på att rulla egna köttbullar för första gången idag! Har bara rullat färs som andra kryddat, så jag undrar om det är någon som har tips på vad ni brukar blanda i?
Funderar på att mjuksteka lök, och sen salt, peppar och typ cayennepeppar. Kanske lite kanel?
Jag skulle avstå kanel om man inte absolut vill ha en sådan säregen smak på dem. Mjukstekt lök, salt och peppar är utmärkt - sen kan man ta lite fond om man vill ha dem lite mustigare. Har ofta i vitlök och dijonsenap som @Pilot , men det är inte alltid man vill ha smaken åt det hållet.
 
Jag skulle avstå kanel om man inte absolut vill ha en sådan säregen smak på dem. Mjukstekt lök, salt och peppar är utmärkt - sen kan man ta lite fond om man vill ha dem lite mustigare. Har ofta i vitlök och dijonsenap som @Pilot , men det är inte alltid man vill ha smaken åt det hållet.
Tror jag alltid lite fastnar i kanel när det är nötkött inblandat. Har ex alltid det i min köttfärssås!
 
Stuvade makaroner, vegofärsbullar, ketchup och morotsbitar.
Nostalgimat, jag hade nog inte ätit stuvade makaroner sedan 90-talet. Morfar och mormor gillade att äta med stekt fläsk och fettet från stekpannan på makaronerna. Jag och bror åt med köttbullar och ketchup.
 
Imorgon är det hemfärd (mot nyårsfirande) för en av sönerna så vi firar med 3 rätter idag: lite italiensk antipasto från delikatessbutiken i stan, fläskfilé, potatisgratäng o bea med grillad majskolv och tomat och senså snickersdessert på det.
 
Igår gjorde jag en bowl med glasnudlar, tofu (friterad), savoykål (stekt), champinjoner (airfryade), spenat, rödkål, morot, gurka, edamame och salladslök, kanske något mer jag glömt. Dressing av jordnötssmör, soja, ingefära, vitlök och chili, sen svarta sesamfrön ovanpå alltihopa. Var skåprensning men blev väldigt gott! Hade tyvärr ingen koriander :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp