Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår gjorde vi pinsa igen. Körde blanco-modell med creme fraiche, riven mozzarella, salami Milano, kallskuren chorizo, fetaost, inlagda oliver och färsk mozzarella. Och sist på med färsk basilika i mängder.
Sambo gjorde också pizzasallad. Han masserar och grejar med kålen så den är så där lagom mjuk och lagom krispig. 😍
 
Någon slags quesadillas med ost, salsa, spenat och kyckling.
1000007219.jpg
 
Ensam hemma innebar att jag passade på att äta asiatiskt eftersom det är det kök min man är minst förtjust i. Dagens lott föll på sushi, och så kompletterade jag med rester av gårdagens saffransrisotto. Chips, grönsaker och dipp till, eh, efterrätt? Ja ja, gott var det i alla fall! Gillar verkligen att äta lite av mycket, det passar mig och min magsäck väldigt bra. Därför ser jag lite extra mycket fram emot besöket på en av våra favoritrestauranger imorgon, där gällande koncept är mellanrätter :d
 
Ensam hemma innebar att jag passade på att äta asiatiskt eftersom det är det kök min man är minst förtjust i. Dagens lott föll på sushi, och så kompletterade jag med rester av gårdagens saffransrisotto. Chips, grönsaker och dipp till, eh, efterrätt? Ja ja, gott var det i alla fall! Gillar verkligen att äta lite av mycket, det passar mig och min magsäck väldigt bra. Därför ser jag lite extra mycket fram emot besöket på en av våra favoritrestauranger imorgon, där gällande koncept är mellanrätter :d
Läste jag saffransrisotto?!
Har du recept? 😀
 
Läste jag saffransrisotto?!
Har du recept? 😀
Absolut!
  • 1,4 l vatten
  • 4 msk grönsaksfond
  • 1 gul lök
  • 50 g smör
  • 4 dl arborioris
  • 0,5g saffran
  • 1 dl vitt vin
  • 1 dl riven parmesan (+ extra till servering)
  • salt & peppar
Koka upp fond och vatten, låt sjuda. Skala och finhacka löken och fräs den i hälften av smöret i en kastrull tills den blir genomskinlig, men utan att den får färg. Tillsätt ris och saffran och fräs tills det blir glansigt. Häll i vinet och låt koka in. Tillsätt den varma fonden i omgångar och låt vätskan koka in i riset under omrörning. Detta moment bör ta max 20 minuter, annars riskerar man att riset blir överkokt. När riset känns är mjukt med lite tuggmotstånd, häll på ytterligare lite av fondblandningen tills risotton har en lös men krämig konsistens. Stäng av värmen och rör ner parmesanosten samt resten av smöret. Servera med salt, peppar och mer parmesan. Passar även bra till t.ex. lax eller ossobuco.
 
Absolut!
  • 1,4 l vatten
  • 4 msk grönsaksfond
  • 1 gul lök
  • 50 g smör
  • 4 dl arborioris
  • 0,5g saffran
  • 1 dl vitt vin
  • 1 dl riven parmesan (+ extra till servering)
  • salt & peppar
Koka upp fond och vatten, låt sjuda. Skala och finhacka löken och fräs den i hälften av smöret i en kastrull tills den blir genomskinlig, men utan att den får färg. Tillsätt ris och saffran och fräs tills det blir glansigt. Häll i vinet och låt koka in. Tillsätt den varma fonden i omgångar och låt vätskan koka in i riset under omrörning. Detta moment bör ta max 20 minuter, annars riskerar man att riset blir överkokt. När riset känns är mjukt med lite tuggmotstånd, häll på ytterligare lite av fondblandningen tills risotton har en lös men krämig konsistens. Stäng av värmen och rör ner parmesanosten samt resten av smöret. Servera med salt, peppar och mer parmesan. Passar även bra till t.ex. lax.
Tack! Ska provas! 👍😀
 
Absolut!
  • 1,4 l vatten
  • 4 msk grönsaksfond
  • 1 gul lök
  • 50 g smör
  • 4 dl arborioris
  • 0,5g saffran
  • 1 dl vitt vin
  • 1 dl riven parmesan (+ extra till servering)
  • salt & peppar
Koka upp fond och vatten, låt sjuda. Skala och finhacka löken och fräs den i hälften av smöret i en kastrull tills den blir genomskinlig, men utan att den får färg. Tillsätt ris och saffran och fräs tills det blir glansigt. Häll i vinet och låt koka in. Tillsätt den varma fonden i omgångar och låt vätskan koka in i riset under omrörning. Detta moment bör ta max 20 minuter, annars riskerar man att riset blir överkokt. När riset känns är mjukt med lite tuggmotstånd, häll på ytterligare lite av fondblandningen tills risotton har en lös men krämig konsistens. Stäng av värmen och rör ner parmesanosten samt resten av smöret. Servera med salt, peppar och mer parmesan. Passar även bra till t.ex. lax eller ossobuco.
Tror du det kan passa med stekt marinerad tofu till?
 
Tror du det kan passa med stekt marinerad tofu till?
Jag har inte ätit så mycket tofu i mina dar, men det viktigaste enligt mig är nog att man har något med lite spets till eftersom det annars lätt kan bli lite "mycket" med risottons krämighet. Salt lax eller mustig gryta passar till av den anledningen, men det funkar säkert med tofu också! Kanske med lite cayennepeppar eller chili eller något i marinaden som ger den lite fart? :)
 
Gjorde en långkokt köttfärssås på älg smaksatt med bl.a. torkade trattkantareller och enbär förutom de sedvanliga tomat, lök, vitlök, morot, selleri, rödvin, lagerblad, chili, timjan, soja och fond. Spaghetti och riven Västerbotten till.
 
Hallllåååå, behöver tips på vad jag kan göra med grönkål till julbordet. Brukar göra grönkålsstuvning med västerbottenost men behöver göra den dagen innan och tycker den blir sådär när man värmer upp den.

Funderar på chips, som ett sido tillbehör, men vad mer? Jag har sett något recept på sallad med grönkål, fetaost och granatäpple, men jag är inte säker på att det passar in.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp