Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Maken fyndade två skotska ryggbiffar för 50 kr på väg hem från jobbet och stekte upp dem med vitlök och olja. Dessa skivades sedan tunt och åts i tortillabröd med guacamole, pico de gallo (utan koriander :yuck:), fetaost och lätt uppmjukad paprika. Otroligt gott och betydligt lyxigare än den gröna ärtsoppa vi planerat att äta till middag idag :laugh:
 
hittade min lergryta längst in i skafferiet. Hoppas det blir gott. Var några år sen sist 😬
 

Bifogade filer

  • IMG_9105.jpeg
    IMG_9105.jpeg
    249,6 KB · Visningar: 25
Jag hojtar på det sistnämnda!
För 4 personer:
  • 800g tunt skivat kalvinnanlår
  • 1 citron
  • 1 dl olivolja
  • 2 msk smör
  • 1 msk mjöl
  • 1 dl vitt vin
Tvätta och riv skalet av citronen. Pressa ur saften. Vispa samman det mesta av citronsaften med det rivna skalet och olivoljan. Lägg köttet i marinaden och låt stå ca en timme.

Ta upp köttbitarna ur marinaden och låt rinna av. Hetta upp en stekpanna och lägg i smöret. Stek köttet 2 minuter på varje sida. Ta upp och håll varmt. Häll marinaden i stekpannan. Rör ner mjölet i vinet och vispa ner i marinaden. Låt koka upp, smaka av med salt och peppar + ev. lite mera citronsaft.
 
Kanske någon här inne sitter på något bra tips på vad göra med rostbiff (köttbit)? :d Har i frysen och fundera på vad göra med den.
 
I går åt vi rester av pumpasoppan jag gjorde här om dagen. Jag gjorde den tyvärr lite för spicy och nu hade den stått till sig och blivit ännu mer stark. Så jag tog en burrata och knäckemacka till också för att späda ut lite. 😅

Idag gjorde sambo köttfärssås med pasta. Gött!
 
Förra veckan levde jag i stort på två soppor; en ärtsoppa och en lammfärssoppa med vitlök, vin, örter och diverse grönsaker.

Igår fick lyxnivån öka något då det skulle firas födelsedag. Inledde med dessa små rågsurdegssnäckor med tångkaviar, crème fraîche, finhackad schalottenlök, dill och citron. Gott, men behövde lite extra salt då tångkaviaren är lite tam jämfört med sina animaliska förebilder. Dock oerhört snabbt, enkelt och med hög festkänsla, så det kommer göras igen. Champange till.
20231128_191618.JPG

Huvudrätten var små smördegsbakelser fyllda med spenat och halstrade pilgrimsmusslor samt en alldeles ljuvlig sås baserad på tomat, vitt vin och grädde. Fortsatte på champagneflaskan. Inte jag som ansvarade för denna rätt så exakta ingredienser är okänd mark. Gott var det iaf!

Till sist tårta, där jag improviserade lite med en nötmarängbotten på rostade hasselnötter med bitar av mörk choklad, en hallon/röda vinbärssylt och en marängsmörkräm med vit choklad. Botten var INTE klar när den borde enligt receptet, så den fick stå i ugnen ett bra tag till och blev då istället för hård, men goda smaker. Marängsmörkrämen skar sig inte alls vilket verkar vara ett smärre mirakel enligt de recept jag hittade och blev sådär härligt mjuk och fluffig. Sammantaget dock lite sött i min smak. Skulle antagligen ha smaksatt smörkrämen med bärpuré eller mörk choklad vid nästa tillfälle.
 
Tacos carne asada, aka tacos med kolgrillad rumpstek, åts i traditionella små majstortillas med färsk salsa från vår lokala mexikanska deli, hemmagjord guacamole, smulad fetaost och så rostade jag majs på mexikanskt vis med chili, spiskummin och lime. Både storebror och svägerska, som båda är lite petiga av sig, utnämnde det till "den godaste tacos jag nånsin ätit" och min man kunde sträcka lite extra på sig i sin stol (det var hans idé alltihop, det enda jag fixade var majsen) :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp