Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Folkeostpaj och sallad :)
IMG_6517.jpeg
 
I går gjorde jag pinsa. Hade creme fraiche, riven mozzarella, salami milano, serranoskinka, oliver, fetaost. Och sen på med massa ruccola, färsk basilika, rostade pinjenötter och lite honung. Nam! 😍

Ikväll blir det biff och hemgjorda pommes och chili-bea.
Hade tänkt baka. Men orkar inte..
 
Hallllåååå, behöver tips på vad jag kan göra med grönkål till julbordet. Brukar göra grönkålsstuvning med västerbottenost men behöver göra den dagen innan och tycker den blir sådär när man värmer upp den.

Funderar på chips, som ett sido tillbehör, men vad mer? Jag har sett något recept på sallad med grönkål, fetaost och granatäpple, men jag är inte säker på att det passar in.

Du kanske kan göra en grönkålsgratäng istället?
 
Det var en bättre idé! Har du tips på någon kombination?

Googlade lite snabbt och såg allt från "klassiska" med starkare ost till att använda fetaost istället.

Jag brukar göra en med lite chili, vitlök, honung, och lagrad ost.

Förkokar grönkålen ngt och kramar ur den. Fräser chili, gul lök och finhackad vitlök och örtsalt. Sen ner med grönkålen, ringlar lite honung över och fräser en stund till. Fördela i en ungsform.
Gör en stanning av (matlagnings)grädde, ägg och riv ner rejält med lagrad ost. Häll över. In i ugnen!

Går att göra samma upplägg men som en paj också.
 
Jag brukar göra en med lite chili, vitlök, honung, och lagrad ost.

Förkokar grönkålen ngt och kramar ur den. Fräser chili, gul lök och finhackad vitlök och örtsalt. Sen ner med grönkålen, ringlar lite honung över och fräser en stund till. Fördela i en ungsform.
Gör en stanning av (matlagnings)grädde, ägg och riv ner rejält med lagrad ost. Häll över. In i ugnen!

Går att göra samma upplägg men som en paj också.
Tack!
Jag funderade just på om det går att göra mer åt innehållet på en paj. Jag brukar nämligen göra en god spenatpaj med smakrik ost och keso istället för att ha så mycket grädde.
 
Såhär dagen innan julafton har det lagats små rätter till imorgon, men kvällens middag blir sticky buffalo wings, pommes, lite kycklingfilé, blue cheese dip, sallad, dippgrönsaker (morot, gurka, selleri) och tzatziki.

Till julafton har det lagats grönkålspaj (buketips), svampomelett, waldorfsallad, griljerat skinkan, kokat knäck, köttbullar, rökts lax. Små lagom satser hoppas jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp