Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nu gjort en ratt som jag inte ens tankt pa i flera ar. Vi har ju som bekant inte falukorv har :cautious: (denna underbart smaklosa korv) eller ens "Dutch garlic sausage" som de har i Canada och ar som en smakrik falukorv. Men vi har en mycket god frankfurter som ar ordentligt tjock och ar gjord av flask kott.

Med ett gang goda (lockala) frankfurters som jag slet av skinnet fran delade i halv manar (det ar alltsa extra tjocka varmkorvar) och gjorde korv stroganoff.
Det kommer jag att gora igen!
 
Jag hade planerat att laga "riktig" mat men orkade ingenting när det väl var dags, så det fick bli te och mackor. Jag köpte ett riktigt trevligt, rustikt bröd med bovete och råg till lunchsoppan så jag fortsatte att mumsa på det ikväll. En skiva med bara smör, en med ost och paprika och en med en svamppaté som jag spontanköpte för att det lät så gott. Det var det! Den smakade otroligt mycket, lite som riktigt koncentrerad svampsoppa, och hade massor av timjan och rosmarin i sig. Mums! :d
 
Någon som sitter på ett idiotsäkert recept på någon form av indisk gryta med lamm eller kyckling. Jag har försökt mig på Vindaloo enligt Zeinas recept men får inte riktigt till det…älskar indiskt men vill kunna laga något gott hemma också och inte bara äta på restaurang 😊
 
Här ska det göras sriracha :d

Återkommer när den fermenterat ett par veckor.
20231022_131451.JPG
 
Jag har finbesök i några dagar och välkomnade dem med kantarellrisotto med Västerbottensost igår kväll. Tenderstem-broccoli (som vi kom fram till nog inte finns i Sverige?) med citron/vitlöksolja som tillbehör och så kanel/kardemummastekta äpplen med glass som efterrätt.

Ikväll ska vi gå ut och testa en "gastro pub" som ligger bokstavligen talat runt hörnet från där jag bor och är väldigt populär, men ändå har jag aldrig varit där. Menyn ser oerhört lovande ut så jag ser väldigt mycket fram emot detta :)
 
Jag har finbesök i några dagar och välkomnade dem med kantarellrisotto med Västerbottensost igår kväll. Tenderstem-broccoli (som vi kom fram till nog inte finns i Sverige?) med citron/vitlöksolja som tillbehör och så kanel/kardemummastekta äpplen med glass som efterrätt.

Ikväll ska vi gå ut och testa en "gastro pub" som ligger bokstavligen talat runt hörnet från där jag bor och är väldigt populär, men ändå har jag aldrig varit där. Menyn ser oerhört lovande ut så jag ser väldigt mycket fram emot detta :)
Är det inte samma som sparrisbroccoli?
Lät himla gott iaf allting!
 
Är det inte samma som sparrisbroccoli?
Lät himla gott iaf allting!
Ha, lustigt att det heter så på svenska eftersom vi kom fram till att det var just som en blandning mellan sparris och broccoli :D Det var inget som mitt sällskap hade koll på i alla fall, men nu vet vi! Enligt herr Google är den tydligen väldigt dyr att odla och därför ovanlig i svenska butiker, men här är den väldigt vanlig skulle jag säga.
 
Hemkommen från restaurangbesök vilket för min del resulterade i getost-churros (precis så galet, och galet gott, som det låter) med tryffelhonung till förrätt följt av pilgrimsmusslor med sommarsquash, kapris, russin och rökta mandlar som huvudrätt. Affogato till efterrätt. Raaap. :d
 
Ha, lustigt att det heter så på svenska eftersom vi kom fram till att det var just som en blandning mellan sparris och broccoli :D Det var inget som mitt sällskap hade koll på i alla fall, men nu vet vi! Enligt herr Google är den tydligen väldigt dyr att odla och därför ovanlig i svenska butiker, men här är den väldigt vanlig skulle jag säga.

Jag försökte privat få tag på frön till sådan broccoli, men av någon anledning är fröna omöjliga att få tag på inom EU. Det har med något japanskt patent på samtliga sådana sorter att göra tydligen. Och att importera frön från utanför EU verkar väldigt krångligt! Men skulle någon ramla över dem är jag MYCKET intresserad :angel:
 
Jag försökte privat få tag på frön till sådan broccoli, men av någon anledning är fröna omöjliga att få tag på inom EU. Det har med något japanskt patent på samtliga sådana sorter att göra tydligen.
Aha, intressant! Ja nu när jag gjorde lite vidare efterforskningar har jag lärt mig att Tenderstem är ett registrerat varumärke som ägs av det japanska företaget Sakata, som mycket riktigt har patent på grönsaken både här och där. I USA säljer de den tydligen som Broccolini.

Och att importera frön från utanför EU verkar väldigt krångligt! Men skulle någon ramla över dem är jag MYCKET intresserad :angel:
Du har PM! :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp