Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser jättefint ut! Själv har jag precis satt en deg på grovt rågmjöl så ser fram emot nybakat bröd till lunch! Skulle gjort det tidigare imorse men var skönt att sova ut idag.Helt nybakt med smör som smälter av värmen är såååå gott.
Visa bifogad fil 92388
Blev bra med alla dessa mjölslattar. Det bästa med grytbröd är att man helt slipper alla moment av bearbetning, utan blandar degen på under fem minuter. Krispig kant runtom och fint luftigt inre.
Och sen hemsnickrad rabarberglass till efterrätt. Jag tyckte den var utsökt men andra yngre tyckte vaniljvarianten utan mina varsamt skördade och kompotterade rabarber var bättre.Grillat i sommarsolen! (Även om skurarna varit frekventa)
Långkokt grillklubba, kycklingfilé båda med bbqsås och majskolvar. Pommes, potatissallad, bea, rökt sik och romsås, grekisk sallad och tzatziki.
En riktig sommarfestmåltid.
Jag gjorde glassmaskinsfri rabarberglass och den blev riktigt bra tyckte jag. Glassmaskinen gick nog sönder runt 2010 efter att ha varit aktiv och bidragit med sin kapacitet sen runt 1985.Jag har efter mycket funderande gjort slag i saken och investerat i en uppgraderad glassmaskin, en sån där som rör och fryser samtidigt. Rabarberglass lär bli bland det första som kommer ut av denna investering, tätt följt av rabarber- och jordgubbsglass.
Jag stoppade precis in frysaggregatet till vår glassmaskin i frysen efter att ha läst detta.Jag nästan hoppas att glassmaskinen visar sig svår att använda och mycket jobbig att diska, annars väntar en ödesdiger sommar. Björnbärsglass. Smultron. Havtorn. Hallon. Blåbär. Persika. Och smaksättningar med mynta och lakrits och kanel och vit choklad och hjääälp! hur ska detta sluta.
Jag stoppade precis in frysaggregatet till vår glassmaskin i frysen efter att ha läst detta.
Kan tipsa om att smörsteka äpplen med socker och kanel till en gucka, ha det som rippel i glassen och servera med lite crunch a la knäckig bärpaj. Jag gjorde faktiskt crunchet i airfryern på inte särskilt många minuter.
När jag gjorde det rörde jag runt några ggr lite i knäckiga paj-guckan för att få det i mindre bitar. På undersidan blev det som lite kolaktiga droppar. De var också skitgoda att ha i glass. Ibland har man tur när man experimenterar.
Också gott att smasha Lindts Creme Brulée och ha i antingen vaniljglass eller glass med lite hemgjort mandelsmör tex i.
Jag är så taggad på att testa sorbet-recept nu också!
Ikväll hade jag lite skåptömning. Gjorde jordärtskocksoppa med lite potatis i, vitlök, lite grädde, creme fraiche, cayennepeppar, en skvätt rosé, charlottenlöksfond, kycklingbuljong och min underbara örtkrydda. Gjorde också jordärtskockschips att toppa med.
Behövde bli av med tomater och bladpersilja. Så gjorde något bruschetta-liknande med persiljan ist för basilika. Hade i lite vitlök, rödlök och kryddor och gjorde på ett gott surdegsbröd. Så gott allting!