Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20211112_184416_435.jpg

Squashplättar med bovetemjöl, valnötscreme med St Agur och grekisk yoghurt samt en sallad med tomater, sugar snaps, rödlök och ärtskott.

Rörstrand Delhi är porslinet. Just nu är jag proppmätt, det var jättegott!
 
Airfryad bakpotatis, varmrökt lax, salviasmör och en kall löjromsås och massa skivade rädisr.

Efterrätt, jag köpte hem en kolsknäck-kladdkaka på mörk choklad med jordgubbsganash och smörkräm på min favoritkrog, den är to die for så nu sitter jag och äter den med den yttepytta minsta tesked jag kunde uppbringa för att den ska räcka så länge som möjligt den här kvällen...😅
 
Haha, inget foto här heller men stekt torsk här också! Kan vara något med att man vill glufsa i sig allt genast....

Även hos mig avnjöts torsken i sällskap av kantareller samt smörstekt svartkål och äppeltärningar. Plus kraschade jordärtskockor och brynt smör. Vinförrådet här erbjöd en sangiovese, Ponte d'Elsa.

Tankarna har nu fastnat tungt på en dessert i form av tarte tatin med vaniljglass men frågan är a) orkar den tillagas och b) orkar den ätas. (det är egentligen a som orsakar tvekan)
 
Till frukost åt jag älgstek, potatismos, pressgurka, persilje/vitlökssmör och rårörda lingon. 😅

Vi körde knyten med torskrygg, smör, kryddor, rödlök, kapris, minitomater och oliver i ugnen.
Gjorde också knyten med potatis,sötpotatis, smör och kryddor.
Det blev gott och gick fort. Har iaf stått i köket nog för att förbereda inför fars dag imorgon.
 
Jag har spenderat 7+ timmar ute i dag. Inte sa himla kallt (13 - 17*C) men pa eftermiddagen blev det bott. Det regnade inte men en fin "mist" gjorde att allt blev hur blott som helst precis innan vi packade ihop. Det var TUR att jag gjorde glogg i gar sa det fanns att varma upp i dag nar vi kom hem ... sedan en gluten free :cautious: pizza och jag kanner mig matt och belaten. Det har varit en lang dag med mycket jobb. :p Pa Monday kor vi dock det har lasset till var lokala "food bank".

IMG_2293.jpeg


IMG_2295.jpeg


IMG_2300.jpeg


IMG_2299.jpeg
 
Har varit oinspirerad i månadsvis pga sjukdomar (rundgång på förskole baciller) som tar knäcken på oss 🙈 men idag, fortfarande trött å grinig blev det mysmiddag. När jag är i ett tyck synd om mig humör finner jag mig ofta i farmors kök,,.. Så på menyn, köttfärslimpa med bacon, kokt potatis, ärtor, brunsås och lingon. Efterrätt = en extra kladdig kladdkaka 😁 Ligger å klappar oss gott på magen, men snart slinker det nog ner en liten glögg med👌
 
Halloumiburgare(stekost, naja mejerier), med potato buns, tuppmayo, bostongurka, picklad & rå gul lök, cornichons, cheddarost i drivor, honungsbacon, krispsallad och grillad majs med massa hp och worchestersiresås på. Mjölk i glasen, sån är jag :d

Hur blir det att lägga drivor av cheddarost på halloumi? Jag som älskar cheddar, har alltid valt bort det för att det blir ost på ost, men inte för att jag provat och inte gillat det... :o Har jag missat något under alla dessa år, för det har blivit en ansenlig mängd stekostburgare utan minsta spår av cheddar.
 
Hur blir det att lägga drivor av cheddarost på halloumi? Jag som älskar cheddar, har alltid valt bort det för att det blir ost på ost, men inte för att jag provat och inte gillat det... :o Har jag missat något under alla dessa år, för det har blivit en ansenlig mängd stekostburgare utan minsta spår av cheddar.
Stekosten är ju fast i sin form, men cheddarosten smälter. Man kan aldrig få för mycket ost på sin burgare! Två egna smaker, stekosten är ju ganska salt så jag tycker att cheddarosten har sin plats i sällskapet! :d
 
Fars dags-middag på formatet kött, sås och krånglig potatis. Har varit sugen på att prova internettrendande 15-timmarspotatis, och idag (eller egentligen igår) gjorde jag slag i saken. Misstänkte dock att det är svårt att få tag på etiskt producerat ankfett, så substituerade med vitlökssmör vilket blev alldeles ljuvligt. :love:
Till det en lammstek från grannen späckad med rosmarin och vitlök, rödvinssås, samt skärbönor frästa med mejram och timjan. Bättre rödvin även i glasen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp