Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Forst oppnade jag vinflaskan. Horse Heaven Hills ... vem kan motsta det? Sedan bestamde jag mig for att halla mer i glaset an i sasen :p HIMLA gott blev det i alla fall. Resten av Cubanos kottet ligger nu i frysen ... sa i morgon gar vi antingen ut och ater eller sa blir det Soho, Alaskan vildfangad lax.


Ggf0507xQbaNi2n9HD7u9A.webp
 
I måndags testade jag att göra yakiniku på lövbiff för första gången, efter att ha läst en sydkoreansk roman och varit hungrig genom större delen av läsningen ;) Det blev gott!

Igår hade vi tänkt köpa med sallad och åka och bada, men det började regna lagom till att jag kom från jobbet så det blev hämtsallad hemma istället. Räkor och grejer. Mycket gott!
 
Efter att ha dödat tre kastruller på gasspisen vid riskokning har jag nu skaffat en riskokare.
Det blir basmatiris med gröna linser, stekt palmkål i sjuka mängder, nån vit fisk med curry. Egentligen för varmt, men jag åt en miserabel lunch på picadeli-sallad.
 
Smörgåsfika på bokcirkel igår. Jag assisterade med inköp och köpte bl.a en vitmögelost som var gjord med yoghurtkultur som en kul grej, den var så himla god! Ett ovalt paket på Lidl för den sugne.
Intressant!

Jag lagade pumpasoppa igår. Till soppan, alltså i skålar bredvid, testade jag dels kokosgrädde som jag smsksatte med harissa, dels kokosyoghurt som jag rev ner lite ingefära i. Kokosyoghurten blev riktigt god, men den var egentligen alldeles för dyr.
 
35809

Jag är hos föräldrarna och lagar mat åt dem från deras trädgårdsland. Idag restlunch åt mig bestående av grillad citron- och sojamarinerad spetskål (MODERNs spetskålshuvud vägde nästan 2 kg och blev alltså ett antal måltider..), grillad majs, grillad tonfisk, samt en sallad på blandade småtomater, äppelgurka, päron, chili, lime och koriander. Alla vegetabilier utom citrusen hemodlade.

Igår mumsade vi kronärtskocka samt hjortron- och mjölkchokladpaj. :love:
 
En snabb wok på recept från Jamie Oliver som vi snubblade över på tv igår när vi diskuterade det orimliga i att som vuxen behöva planera mat vareviga dag. Äggnudlar, broccoli, paprika, kyckling med hoisinsås. Och massor av jordnötter.
 
Smörgåsfika på bokcirkel igår. Jag assisterade med inköp och köpte bl.a en vitmögelost som var gjord med yoghurtkultur som en kul grej, den var så himla god! Ett ovalt paket på Lidl för den sugne.
I Frankrike finns det vitmögelost som är som en dessertyoghurt och det är även så den används (något fastare än vanlig yoghurt). Sjukt god.
Hur åts din?
 
Igår hade jag någon form av inspiration när det gäller middag så då blev det ugnsrostad potatis och gulbetor, smörstekt röding och purjolöksaioli till middag. Massa gröna blad till också. Väldigt gott!

Idag var det sämre med inspiration så sambon åt svampsoppa på nyfångade karl-johan, vilket jag inte är tillräckligt vuxen för att äta så jag tvingade honom att steka pannkakor till mig :D Helt rimligt tycker jag!
 
Ikväll var jag slapp och rotade fram rester av kyckling och stekte upp den, blandade i rester av libanesiskt ris(tillagat med buljong/olja/etc) och kryddor. Sist hällde jag i en bruk majs så de var krispiga. Helt ok!
 
I gar ar jag fish and chips ... och i dag blev det "chili burgare". Det vill saga en hamburgare med lok, tomat, och vad man vill (det fanns att valja pa ost, attiks gurka, dill gurka, sallad, majs, oliver, bacon, ost, jalapenos, och jag minns inget mer) pa tallriken och en orimlig mangd chili over hela anrattningen. SA gott!
 
Igår serverades inte mindre än tre fikor på jobbet. En allmän och två avtackningar. Dags att öva lite på Karaktären alltså, så man verkligen orkar äta lite på varje ;) och jag åt faktiskt ordentlig lunch, chili con carne med svarta bönor och kikärter. Till kvällen, efter biobesök, nöjde jag mig dock med FinnCrisp med dels borgmästarost och dels kallrökt skinka, ty mättnaden var påtaglig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
28 29 30
Svar
585
· Visningar
26 568
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
729
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 159
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp