Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja. Ratatouille här idag.
Kan inte bestämma mig för om jag ska göra specialaren med basen i ugnen eller om jag ska göra allt i grytan direkt. Fördelen med ugnen är att man kan slänga i en hel del goda kryddor som mixas sönder och inte fastnar i tänderna.

F.ö. tror jag att mitt ICA har läst testerna på tomatkross. :cautious:
De har slutat sälja mutti och säljer numer på Zetas eller sin egna.

Aptiten åt helvete igen och det är som om det tar tvärstopp när jag äter. Väldigt skumt för jag har inte någon aktiv magkatarr nu men tänker testa att ta tablett och se om det gör någon skillnad (det kan ju vara på g). Magen i övrigt är ua så det är inte något sådant heller.

Det får bli snällt ris ikväll med svamp och fläskfilé (jag har en superfin bit ryggbiff i kylen men den får vänta tills jag inte känner så här för den vill jag verkligen njuta av).

Jag drog igång en gryta på lamm på ben i förmiddags och den puttrar än på spisen. Utöver lök, vitlök, lite rotselleri, linser och sånt har jag i en hel torkad citron och halva kryddskåpet: svartpeppar, chilismul, koriander, gurkmeja, spiskummin, kanel, ingefära och kardemumma. Dessutom en slurk balsamvinäger(följer trenden i tråden...) och tahini och så småningom tänker jag äta grytan med matvete med russin i.

Eh... Har hittills bara ätit frukost en gång idag. Så det får bli en gång till innan jag går och lägger mig. Tyvärr finns det varken chips eller öl att liva upp tillställningen med :D

Mmmmm, den där salladen @Hyacinth :love: :D

(Eller så såg den mest vidrig ut och borde icke visas i en mattråd!!!!)

Alltså @Koltrast vilkenmmat du lagar! Du är så inspirerande och häftig!

Själv fick jag en förvånansvärt trevlig lunch på flygplatsen, god couscous och en helt okej ratatouille samt någon vrålstark sås (harissa-aktigt kanske). Nu är jag dock såååå nöjd med att vara hemma och slippa allt vad friterat heter ett tag :)

Vad använder du för recept? Om något?
Stek 800 gram kycklinglårfilé i bitar och lagom mängd strimlad vitkål var för sig. Gör iordning 2 pkt santa Maria risnudlar och blanda med kålen och kycklingen och häll över 1 flaska santa Maria pad thai-sås. Blanda ihop och servera med lime och hackade jordnötter.

Lammgrytan blev god, även om det ju inte var nog mycket lamm för att kallas annat än linsgryta med lammsmak, egentligen.

Piffade med mer citron, både saft och zest, och vände i en driva grovskuren ramslök på slute. Istället för som planerat matvete hade jag snabbstekt grönkål till.

Resten av grytan, sisådär fem portioner, står på balkongen. Hoppas det ruggiga vädret håller i sig, för den får inte plats i kylen. Eller, nej, skoja bara, jag kan offra min gryta för lite sol och värme.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka