Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inspirerades av Ica-kuriren och tillagade lammfärs tillsammans med lök, körsbärstomater och massor av vitlök i en sås av vitt vin, kalvfond och citronsaft. Rörde ihop med pasta och smulad fetaost och åt tillsammans med sugar snaps samt resten av vitvinet. Jobbigt gott, och tre matlådor av härligheten har jag över också!

@Hyacinth

Allt lät strålande men lingonen drog ner hela upplevelsen för mig. Jag säger med en parafras på Kiss me Kate "jag haaaaaaaaaaaaatar lingon".:down:

Jag har mest levt på rester idag men avslutade med en sallad på räkor, varmrökt lax, sparris, små franska gröna ärtor, hjärtsallad och en citronvinägrette och surdegsbröd och drack ur resten av Petit Chablis från igår.:d:up:

Senast ändrad:
I wish. Men grekiska bakverk är oftast snygga att se på, men bara socker inuti. Typ som Kostas :angel:
Dessa semesteräventyr.

Ah, tack! Det där bör man ju kunna få till någonting av. Smeten verkar mer hanterlig än falafeldito (som antingen blir till friterad kikärtsmüsli eller stenhårda så att de flyger när man sticker gaffeln i dem).

Bra! I den här tråden är allt kalorifritt. :up:
Kalorier är Onämnbara i den här tråden. En ickefråga.

Har ägnat delar av helgen åt matlådeproduktion en masse efter senaste leveransen av kött, denna gång excellent fin ryggbiff (den sparas till grillandet), högrev och fransyska, förutom några kilo färs som nu omvandlats till diverse godsaker.

Men just idag har jag kalasat (igen) på ugnstekt lax med bulgursallad inkl apelsin, fänkål, oliver, broccoli och morötter. Och lite blandad sallad. Med en gnutta kall sås, producerad på mango chutney och matlagningsyoghurt.

Och för kännedom kommer måndagens lunchlåda att bestå av nötfärsbiff med chili och ingefära samt cole slaw på spetskål, morot och ett uns tärnad kokt potatis.

Har idag äntligen haft tid att lattja i köket så jag har bakat piroger med tre olika fyllningar; den ena en stark röra på gröna linser, den andra riven morot med ingefära, spiskummin och sesamolja (godast!) och den tredje kirskål, vitlök och balsamvinäger.

Jag och BARNET har varit hos min mamma i helgen och blivit utfodrade. Ankomstdagen fick vi pannkakor - mamma försöker möjligtvis lägga grunden för det mormoderska pannkaksgräddandet (finns en söt historia om min mormor och hennes matatongräddning av pannkakor).

Lördagens lunch blev fika med f.d. kursare på Sturekatten på Riddargatan i Stockholm. Vi delade på en napoleonbakelse och en Sarah Bernard, islatte till. Middag blev mammas specialitet smörstekt torskrygg. Potatismos och gröna ärter till det.

Söndagens lunch blev potatisbullar gjorda av överblivet mos plus råraka på sista potatisen - bacon och lingonsylt till. BARNET och jag hade gjort en rabarberpaj som vi åt med lyxmarsàn. Ena syskonet kom förbi och innan hen hade anlänt var BARNET mycket angeläget om att hen skulle komma och äta paj. Till middag lagade mamma en fantastiskt god lasagne, kryddstark och mustig och med ost i varje lager. Jag brukar snåla med osten av kalori... av vissa anledningar men det kanske jag måste sluta med. Jag har ju oförklarligt lyckats tappa sisådär 3 kg i vikt senaste tiden så det är nog dags att laga en ostig lasagne hemmavid snart. På kvällen te och en chokladpralin hos en gammal kompis.

Lasagnen fick även bli dagens frunch innan hemfärd. BARNET smakade faktiskt en tugga men som väntat tyckte hon att det var starkt. Resten av pajen och vaniljsåsen till efterrätt. Kvällsmat i dag blev pannkaka. Det fanns ingenting hemma förutom mjölk, typ, och det går snabbt och lätt att laga.

Slut på romanen.

Senast ändrad:
Heldag med plastbarnBARNET. Är fullständigt utmattad. Lagade pasta med köttfärssås, MINSTINGEN åt enbart riven parmesan.
Vi brukar försöka smussla på parmesan på vår mat, annars vill BARNET enbart äta det.
Tårtan hade jag bakat och den var helt klart över förväntan; nötmaräng med smörkräm, grädde och jordgubbar.
Det låter helt fantastiskt gott! Har du något recept att bjuda på?

Jag åt ugnsbakat lamm igår kväll. Kom att prata med tavernaägare Nikos (inte samma Nikos som häromdagen, den här gick jag till igår främst för att få årets lösenord till hans wifi, det räcker nämligen ända till min balkong, vilket är mer än vad husets wifi gör) om lamm vs get. Åh, sa jag, jag åt så jättegod get här förra året, med selleri och andra grönsaker. Ja, sa han, jag kommer ihåg hur du berömde det, du satt vid bordet där borta!

Ingen av oss berörde med ett ord var jag satt när han serverade mig bläckfisk med brunsås, eller ens att han någonsin gjort det. :angel:

Jag åt ugnsbakat lamm igår kväll. Kom att prata med tavernaägare Nikos (inte samma Nikos som häromdagen, den här gick jag till igår främst för att få årets lösenord till hans wifi, det räcker nämligen ända till min balkong, vilket är mer än vad husets wifi gör) om lamm vs get. Åh, sa jag, jag åt så jättegod get här förra året, med selleri och andra grönsaker. Ja, sa han, jag kommer ihåg hur du berömde det, du satt vid bordet där borta!

Ingen av oss berörde med ett ord var jag satt när han serverade mig bläckfisk med brunsås, eller ens att han någonsin gjort det. :angel:
Jag tycker att du å bukes vägnar ska ställa honom till svars för den där bläckfisken. Vi är alla traumatiserade av att ha hört talas om den och nu förnekar han genom sin tystnad vårt trauma och gör det därmed djupare!

Jag tycker att du å bukes vägnar ska ställa honom till svars för den där bläckfisken. Vi är alla traumatiserade av att ha hört talas om den och nu förnekar han genom sin tystnad vårt trauma och gör det därmed djupare!
Ja, jag ägnade det en tanke igår. Tänk om han visste hur dissekerad den där måltiden är på ett ställe han aldrig hört talas om. Men han är en sådan rar kille, och han kindpussade glädjestrålande när han välkomnade mig igår. (Det har varit en del kindpussande sedan jag kom och det är inget konstigt som ett välkomnande. Märkligare är det dock att tandläkaren som jag tvingades akutbesöka på Rhodos i fredags kindpussade när jag skulle gå.)

Ja, jag ägnade det en tanke igår. Tänk om han visste hur dissekerad den där måltiden är på ett ställe han aldrig hört talas om. Men han är en sådan rar kille, och han kindpussade glädjestrålande när han välkomnade mig igår. (Det har varit en del kindpussande sedan jag kom och det är inget konstigt som ett välkomnande. Märkligare är det dock att tandläkaren som jag tvingades akutbesöka på Rhodos i fredags kindpussade när jag skulle gå.)
Jag rotfyllde häromdagen. Hade tandläkaren avslutat det hela med en kindpuss hade jag inte kunnat svara för mina handlingar. Till och med att hälsa välkommen med en kindpuss hos just tandläkaren känns - svårt. (Jag är annars van vid kindpussandet, både min familj och mina kollegor är ju geografiskt och kulturellt spridda. Men hos tandläkaren? Gynekologen? Terapeuten? Skattmasen? Frågorna hopar sig.)

Jag rotfyllde häromdagen. Hade tandläkaren avslutat det hela med en kindpuss hade jag inte kunnat svara för mina handlingar. Till och med att hälsa välkommen med en kindpuss hos just tandläkaren känns - svårt. (Jag är annars van vid kindpussandet, både min familj och mina kollegor är ju geografiskt och kulturellt spridda. Men hos tandläkaren? Gynekologen? Terapeuten? Skattmasen? Frågorna hopar sig.)

Jag har svårt för kindpussarna generellt.
Men huruvida man hälsar gynekologen med kindpuss är intressant.
I tonåren fann jag mig äta frukost hemma hos min gynekolog. Det var på gränsen. (Nej, jag hade inte en affär med gynekologen, däremot visade sig min flirt hos vilken jag sov över vara hans son).

Jag har svårt för kindpussarna generellt.
Men huruvida man hälsar gynekologen med kindpuss är intressant.
I tonåren fann jag mig äta frukost hemma hos min gynekolog. Det var på gränsen. (Nej, jag hade inte en affär med gynekologen, däremot visade sig min flirt hos vilken jag sov över vara hans son).
Det har jag också, men jag har ännu svårare för att vara så socialt avvikande att jag inte kindpussar då detta påbjuds. Så jag har lärt mig. Men jag funderar ibland på varför det alltid blir hälsning medelst kindpuss när det är jag och en person till och handslag är det vanliga för mig och kindpuss för den andra. Kindpusskulturen tycks starkare och sprider sig effektivare.

Tycker inte du bör diskriminera gynekologer. De måste ju också få både affärer och pussar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka