Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, du har varit i skärselden hör jag. Jag skulle vara så usel. Tur jag har PIPPIN, han gillar sånt där.
Jag har deltagit i fler lägerskolor än jag vågar räkna. Fruktansvärt! Fruktansvärt!

Men jag var ju bra för de barn som inte gillar t-sprit, kyla, bad i isvak, brännboll, poängpromenader med sportfrågor o dyl. Vi hade ganska trevligt medan vi täljde trollstavar och annat viktigt. (Med Riktiga Knivar. I händerna på BARN.)

@Petruska: Det väcker minnen av min första Mora-kniv (barnmodell, tack morfar :love:) som jag raskt ordnade ett ärr på vänster tumme med :up: jag kan nog har varit i 6-års åldern :D

Min son fick typ en sådan som kanske femåring. Som en liten scoutkniv, ungefär. Det var sådana jag hade med mig några stycken av, för att tälja trollstavar, pilbågar och visselpipor och annat intressant.

Sonen lärde sig i späd ålder att vassa knivar ger sår som läker bättre än såren efter slöa knivar. :)

Dagens middag blev ugnsrostade blomkålsbuketter och morötter ihop med matvete, limeaioli och cayennekryddade kikärtsbiffar. Rätt gott med undantag för aiolin som kom från en tub :down: Men jag har iaf börjat reparera min relation till matvete efter en lång paus i vår relation. :D

Kycklinggryta (kycklingfilé, grädde, buljong, soja, dragon, honung, morötter, broccoli) med jasminris och ugnsbakad färsk vitkål med rapsolja och salt.

Mycket god konferenslunch (på Scandic i Kista) i form av nån kokt fisk med vitvinssås och omfattande salladsbord och en delikat typ cup cake med chokladmousse till fika.

Idag ska jag... *drumroll*... GRILLA! :D

Det fanns tydligen en halv marinerad fläskfilé i frysen. Till den blir det tzatziki, fyllda champinjoner och en ljummen sallad på rödbetor (köpta billigt i höstas), salladsost, tomater samt rödlök. Färgen på salladen kommer att bli hemsk men jag tror det blir gott :up:

Alltså, senaste veckornas matlagning har ju inte varit mycket att hänga i julgranen (och därmed inte mycket att skriva om). Men i dag glimmade det till! Vi gjorde de här tofubollarna http://www.recepten.nu/tofubullar med en sallad på tunt strimlad vitkål, morot, snackspaprika, purjolök och sötsyrlig kryddig dressing. Himmelskt! :love

Ska strax hämta en finpizza (eller vad nu pizzor som inte är fulpizzor ska kallas). Det är väl lite åt smörgåstårtehållet? Bröd och fyllning?

I övrigt fortsatt misär, både partner och jag är sjuka.

Igår tortellini (svängd i massa smör och balsamvinäger :love: ) med färdig tomatsås, sallad, parmesan och stekt halloumi med pressad citron.

Chokladrulltårta med smörkräm (icas) till efterrätt.

Vi har ett eget tema hemma, dvs "kage med sjokolade" (danskt uttal). Det började när vi var i skogen i söndags och hade med oss varm choklad och ballerinakex och fortsatte alltså nu med chokladrulltårta.

Barnen dör av skratt.

Sallad idag igen, denna gång med asiatiska smaker. Svarta bönor, en massa koriander, hyvlad morot, finstrimlad vitkål och salladslök med en gudomlig dressing på dijonsenap(såklart!), misopasta, sesamolja, fisksås, finhackad chili och lime. Så sjukt gott.

Lunchen intogs på ett litet kinesiskt hak, som visade sig ha väldigt lite vegetariskt. Det blev nudlar med grönsaker och jag gick därifrån både hungrig och besviken. Resten av sällskapet var köttätare och lovprisade maten, som också utifrån klientelet i övrigt tycktes vara mycket autentisk och långt från fyra små rätter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka