Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mycket kämpigt att bryta upp från det franska temat, om ni frågar mig. Hemkommen har jag idag inte fått en enda brioche, inte en enda croissant och inget vin.

Kålen är uppskjuten tills jag är lite mer utsövd. Kåltemat kommer dock att vara till viss hjälp nu när jag har så många croissanter att banta bort.

Senast ändrad:
Har pizzadeg på jäsning och tomatsås på spisen. Tänkte finstrimlad rödlök och broccoli som topping. Ingen morot tyvärr. Inte peppad på morotspizza. (Och det blir definitivt ingen paj efteråt.)

Mycket kämpigt att bryta upp från det franska temat, om ni frågar mig. Hemkommen har jag idag inte fått en enda brioche, inte en enda croissant och inget vin.

Kålen är uppskjuten tills jag är lite mer utsövd. Kåltemat kommer dock att vara till viss hjälp nu när jag har så många croissanter att banta bort.

:( Jag lider med dig!

Andra kvällen i Norge. Jag har helt undvikit brunost, pinnefisk och annat konstigt. På frukostbuffén imorse fanns det DIY-våfflor - med gjutjärnsform och allt! Mycket exotiskt. Samt ägghalvor med majonnäs och räkor - också lite ovanligt på en ordinär hotellfrukost. Lunch blev pasta i studentcafeterian. Inget att skriva hem om, men inte fruktansvärt dåligt heller. Det är fascinerande att en ordinär kexchoklad kostar 30 spänn!

Andra kvällen i Norge. Jag har helt undvikit brunost, pinnefisk och annat konstigt. På frukostbuffén imorse fanns det DIY-våfflor - med gjutjärnsform och allt! Mycket exotiskt. Samt ägghalvor med majonnäs och räkor - också lite ovanligt på en ordinär hotellfrukost. Lunch blev pasta i studentcafeterian. Inget att skriva hem om, men inte fruktansvärt dåligt heller. Det är fascinerande att en ordinär kexchoklad kostar 30 spänn!
Det är mycket viktigt att våfflorna är söta, kalla och sladdriga. Så gör dem en stund innan du ska äta dem om du vill uppleva norsk matkultur.

Det är mycket viktigt att våfflorna är söta, kalla och sladdriga. Så gör dem en stund innan du ska äta dem om du vill uppleva norsk matkultur.

Ah! Det hade jag nog inte kunnat lista ut på egen hand. Jag märkte imorse att norrmännen gillar sina sötsaker - det fanns ingen naturell yoghurt, bara ettersöt fruktyoghurt sötare än den sötaste efterrätt. Och så tänkte de att man skulle ha torkad kokos, corn flakes och/eller blandade nötter på yoghurten. Nej, det var inte gott. Imorgon blir det kalla, sladdriga våfflor - kanske är det en kulinarisk höjdare!

@Killaloe Jahaja, så du var tvungen att dra upp det där igen ja... Nu när det till och med är ÄNNU längre än sist tills jag näst återvänder till päronbågarnas gyllene rike... Schysst, mycket schysst! :mad:

@VLMF 100 meter verkar lite jobbigt långt att gå tycker jag. Man riskerar ju att bränna massor av päronbågskalorier på vägen ju! Usch, hemska tanke. :crazy:

Maten blev super! Jag är ett GENI! En nykter FLOYD! (Jag älskar Floyd. Innerligt.)

Pitabröd av trist standardtyp ordentligt värmda i ugnen fylldes med kikärtsbiff (kikärtor-morot-persilja som bas, sen massa kryddor), hummus, fräst svartkål som fick en rejäl dusch citron och salt på slutet) pinjenötter och lite gräddfil smaksatt med yoghurt. Toppade med picklad rödlök som jag är lätt besatt av.

Hann med franskt i söndags, det blev en lite improviserad kycklinggryta med vitt vin och timjan. Lite för lite grädde, men man kan (tydligen) inte få allt.
Igår rester, idag en kulinarisk höjdare i form av köpeköttbullar och pasta :D skyller på att maken har influensa och jag har börjat jobba igen efter ett halvårs föräldraledighet.

God fisksoppa till lunch. Salladen före innehöll lite cole slaw (god sådan, inte vanlig), men för övrigt går det lite halvdåligt med temat för mig. Onsdag-fredag är jag på konferens och saknar inflytande över min egen kosthållning, men till helgen tänkte jag festa till det med kål på längden och tvären.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka