Jag tror att det är samma insekt, olika namn på olika dialekter. Ett straff från vår skapare är de, oavsett vad de heter.Blinningar och Bromsar är väl samma? Grå, äckliga och bits som F-n...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att det är samma insekt, olika namn på olika dialekter. Ett straff från vår skapare är de, oavsett vad de heter.Blinningar och Bromsar är väl samma? Grå, äckliga och bits som F-n...
Blinningar och Bromsar är väl samma? Grå, äckliga och bits som F-n...
Frågan är nu vad de jag kallar bromsar heter på andra ställen i landet.
Jag kallar också de där stora för bromsar och undrar vad de heter på andra håll.Frågan är nu vad de jag kallar bromsar heter på andra ställen i landet.
Hos särbon finns det sviarn och knort, oklart vilken skillnad det är på dem och vad de heter på svenska (). Jag kallar allt slikt "förbannade flygfän" och slår på Thermacellen om det blir för jävligt.
Vidrigt! Inomhus!!Lite som stickborrar
Jag har sommarkor alldeles inpå huset och med dem kommer också odjuren. Som dessutom trivs väldigt bra i min rönnspirea som står alldeles utanför altandörren. Så jag har haft en hel del av det jag kallar bromsar inomhus i år. De är sjukt obehagliga!!
Vidrigt! Inomhus!!
Blinningar och Bromsar är väl samma? Grå, äckliga och bits som F-n...
I min värld så är bromsar de där stora, lite mer avlånga asen som bits medan blinningar är de lite mindre, trekantiga asen som bits. Googlade och tydligen så är broms en hel familj med as som bits och ibland kallas hela familjen blinningar, men de som jag kallar blinningar heter tydligen egentligen blindbroms.
Inte alls upplagt för förvirring.
Det är precis samma sätt som jag har resonerat på - men i slutänden spelar det ju inte så stor roll vilket as som biter en eftersom det gör ont oavsettI min värld så är bromsar de där stora, lite mer avlånga asen som bits medan blinningar är de lite mindre, trekantiga asen som bits. Googlade och tydligen så är broms en hel familj med as som bits och ibland kallas hela familjen blinningar, men de som jag kallar blinningar heter tydligen egentligen blindbroms.
Inte alls upplagt för förvirring.
Alltså jag fattar inte hur ni kan prata om bromsars/blinningars utseende? Menar ni seriöst att ni ser skiten?
Jag brukar genomgå någon av två faser i kontakten med flygfän:
a) se något röra sig i ögonvrån och vifta hysteriskt
b) känna en helvetisk smärta och slå blint efter denna
Ingen av dem låter mig titta på odjuren.
Också västkustare och instämmer helt i den terminologin.Nja, inte här. Jag har förstått att det vi på västkusten kallar blinningar kallas bromsar på andra håll i landet. Men det vi kallar bromsar är sådana där gigantiska getingliknande varelser som jagar hästar (bland annat). Men på sätt och vis har du ju rätt, för jag menar de där grå, äckliga som bits som fan
Men det är lätt. Blinningar slår sig så långsamt till ro på huden så att man hinner upptäcka dem i princip när de gör ett litet förbett. De är rätt långsamma så i det läget slår man ihjäl dem.Alltså jag fattar inte hur ni kan prata om bromsars/blinningars utseende? Menar ni seriöst att ni ser skiten?
Jag brukar genomgå någon av två faser i kontakten med flygfän:
a) se något röra sig i ögonvrån och vifta hysteriskt
b) känna en helvetisk smärta och slå blint efter denna
Ingen av dem låter mig titta på odjuren.
Är det ingen som vill komma på middag? Jag brukar rycka upp mig om jag har gäster