Titta, studdsa, tvärnit. Hur ska jag lösa problemet?

P

Polkagristroll

Min häst är otrligt jobbig just nu. Att rida ut funkar knappt längre, och då jag inte har någon ridbana så är det nästan bara att rida ut som gäller. Aja, till problemet. Han hoppar till för nästan allt och tycker att allt som befinner sig på och vid sidan om vägen är livsfarligt. Att skritta går hyffsat bra, men så fort tempot ökas så skiter det sig. Då ska det studdsas fram och tillbaka på vägen, det ska tvärnitas och man ska skita i vad jag (ryttaren) säger. I början hade jag på något sett överseende med detta men då det hållit på i 4 månader så börjar jag att tappa tålamodet och mitt psyke sviker mig. Jag har testat olika metoder, så som att ignorera det han blir rädd för och bara rida vidare, "tryckt" honom mot det han tycker är farligt, blivit arg på honom och "sagt nej" men inget tycks funka. Och problemet är att han bara håller på så här när jag sitter på hans rygg, befinner jag mig nere på fast mark bredvid honom är han kollugn och lunkar på bakom mig med halvsänkt huvud.
När det är en till häst med så är detnågt bättre, men även där ska det studdsas och bockas.
Så nu har jag börjat fundera på hur jag ska lösa problemet, men vet inte hur. Och lyckas jag inte lbli av med det snart så är jag rädd att jag inte kan ha honom kvar :cry:
Varför håller han på så här?
Något tips för att lösa problemet?
Skulle skygglappar vara värt att testa?

Sv: Titta, studdsa, tvärnit. Hur ska jag lösa problemet?

Har hästen fungerat bra innan skulle jag först och främst kolla upp att den är frisk, hel och att utrustningen, ffa sadeln, sitter som den ska.
Att han funkar så bra från marken men blir stollig vid ridning känns som ett tecken på att ngt är fel i kroppen.

Är hästen ok (rejält kollad på klinik) så skulle jag satsa på att tömköra ute så att hästen lär sig att "gå först" sen rida korta bitar med sällskap, sen själv och sen längre rundor.

Lyssna på din häst, och hoppas det ordnar sig!

håller med "pansi", kolla hästen hos vetrinär så den mår bra osv. Kolla också sadel och utrusning är okej.
Visar det sig att allt är bra och det troligvisa problemet är att han larvar sig testa att typ om du är ute o rider, skrittar o han håller på o blir rädd för nått, låt han itne vända, gå framåt, elrl gå åt sidan. Gör halt precis när han blir rädd, försök antingen stå stilla ellr om han backar låt han göra det. MEN han får itne vända hem det är Förbjudet.. Stå kvar på samma plats så länge som det behövs, tills han i princip skiter i det, och vill gå framåt. Och det kommer ju ta sin tid detta, ge inte upp - även fast det tar en halvtimme varje gång. Men han kommer tillslut fatta att det inte blir bättre av att inte gå förbi, för då måste han stå brevid det "farliga" och vända får han inte. . Då väljer han att gå framåt.
Körde detta med en häst (som inte blivit riden på typ 8 år) och han betedde sig så här. Och nu stannar han bara upp och tittar och fortsätter skritta.
Eftersom hästen ser dig som ledare, så förstår jag att han endast reagerar när du sitter på han. Han ser inte din reaktion på de farliga sakerna och tror att det endast är han som ser det och vill varna, och sticka. Står du brevid är du en trygghet, han ser dig och ser dina reaktioner på saker och ting.
Travar/galopperar du och han blir rädd, skulle jag sakta av till skritt- halt. Gör samma saker som i skritt. När han bestämmer sig för att forstätta framåt, skritta då, börja ej galopera eler trava, då kan han tro att ni ska fly. Utan bara lugn skritt framåt. Efter en lång bit öka tempot.
Kan även rekomendera att du tränar han tex i stallet - prassla med påsar och sånt som han blir rädd för- gå ut ur stallet så han itne ser dig, och prassla. Kom tillbaka som inget hänt, ge morot ellr något så han kan koppla - otäcka saker med gott- UTAN att du förstärker genom att beröma med rösten. Utan gå in i stallet , gör någon vanlig stallsyssla nån sekund och sedan ge morot.

Jag tänker att han kanske är understimulerad? Behöver kanske gå hårdare pass regelbundet? Jag troro många missar att många pållar behöver mycket motion och stimulering. Man kan även se över fodret?Går han på en foderstat för full träning? Varierande träning och varierande slingor att rida på kan också hjälpa:)
Lycka till!

är den frisk ? hur ligger sadel? är munnen kollad ? Är allt det gjort skulle jag göra ledarskapsövningar med hästen.

Det låter som om han lärt sig att komma undan lite under de här fyra månaderna. Känner du ingen duktig, modig ryttare som kan testa att rida honom samma runda och se om han har lite mer respekt för den ryttaren?

Jag tror nämligen att han kör med dig. Jag hade också sett över foderstaten, vissa hästar sägs ju inte tåla havre- går han på det?

Jag hade nog inte vågat tömköra på den biten som du fick tips om, risken är att han börjar tjafsa och vänder tvärt mot dig nu när han är van att få som han vill. Då hade jag hellre lett honom i träns samma runda som du rider.

En gissning är att hästen har överskottsenergi och inte har respekt för dig? Du kan ju prova att ta bort kraftfodret helt någon vecka, beroende på vad den får, och se om fodret påverkar.

Hur lydig är hästen på marken? Du kan gå ut och gå med hästen samma sträcka, och se till att hästen håller lagom avstånd, inte går förbi, anpassar takten till dig, stannar när du stannar. Om det inte funkar så kan du ju börja där, kanske någon i stallet kan hjälpa dig med NH övningar, eller ta dit någon tränare?

Sedan finns också alternativet att flytta till ett ställe med ridbana, alla hästar kan man ju rida ut på, men en del blir väldigt lätt okoncentrerade ute, och då kan det vaar bra att rida på ridbana/manege ibland och försöka befästa lydnaden.

Vad händer om du rider ut med sällskap, går det bättre då?

Sedan kan man se till att aktivera hästen hela tiden, flytta den i skänkelvikning fram och tillbaks över vägen, ställa hästen, göra halt, rygga, tempoväxlingar. Om du börjar i skritt och ser till att det funkar där, så kan du fortsätta i trav sen.

Har du plats att longera hästen lite innan ridning? Kan funka på en del.

Utrustningen är så gott som ny och ligger näst intill perfekt. Munnen är redan kollad hos tandspeciallist.
Ledarskapet från marken är det inga som helst problem med, han är otroligt uppmärksam på vad jag gör och rättar sig efter det.
Jag håller honom hela tiden aktiverad under ridturerna, såsom skänkelvikning, öppna, slutna osv. I skritten fungerar det hyffsat men så fort tempot ökas så är det kört.
i nuläget får han 5 dl lucern utblandat med mineraler och 2 kg hö morgon och kväll. Han går ute dygnet runt med tillgång till lösdrift.
Med sällskap är han betydligt bättre så länge han ligger sist men ligger han först är det ungefär som när vi rider själva.
Jag tvivlar över att han har ont någonstans, men man ska ju aldrig säga aldrig.. En vetrinär har kännt igen honom för ett tag sedan och hon kände inget.
Han älskar att rida ut och han älskar även fart och blir alltid lika glad när han hämtas från hagen. I hagen rör han sig utan anmärkning och traven är fortfarande lika kraftfull i rörelserna.
Att flytta honom till ett annat stall är ingen idé. Just nu står han hos grannen och närmsta stall med ridbana ligger 1 mil härifrån. Och bussar går inte alls på helger, det är knappt så att det går några på vardagarna...
Är det torrt ute brukar jag rida i hagen, vilket går super.
Jag ska höra med en kvinna i stallet om hon skulle kunna att tänka sig att rida ut honom en sväng nu i veckan för att se hur han är och reagerar på en annan ryttare.

Jag hade nog inte vågat tömköra på den biten som du fick tips om, risken är att han börjar tjafsa och vänder tvärt mot dig nu när han är van att få som han vill. Då hade jag hellre lett honom i träns samma runda som du rider.

Aha, bra att du skrev detta, jag hade lite bråttom igår!

Till ts, om du tömkör så ha med en medhjälpare som kan ingripa om det behövs. Tömköra är nog bättre än att leda i detta fallet, eftersom hästen går snällt om man leder men strular när den ska gå "själv" där framme.

Är han kollad av veterinär då? Ben och rygg?

Gör det först, det är svårt att förlåta sig själv om man pressar hästen och det sen visar sig att den hade en skada som orsakade beteendet...

Fodret verkar det inte gå att dra ner på, det håller jag med om. Du kan prova fodertillskott, tryptovit, magnesium, örtblandningar? Finns en del trådar om det. Jag provar just nu Good as Gold som innehåller Tryptophan på min hetsiga häst, och jag tycker det hjälper.
Om du inte vill flytta så kanske du kan transportera hästen till ridbana/manege någon gång emellanåt?
Det blir väl också ett mönster efter ett tag, och därför svårare att bryta. Det låter som en bra ide att låta någon annan rida ut, och se om det gör någon skillnad.
När du skriver "i skritten funkar det hyfsat", så funderar jag på om det funkar att sysselsätta honom i skritten tills han är koncenterarad och lydig, prova att trava några steg, ner i skritt och fortsätta dressyren, osv, för att så småningom kunna öka travpassen? Eller ballar han ur så fort han har börjat trava?
Men jag inser att det inte är lätt...

Eller ballar han ur så fort han har börjat trava?
Men jag inser att det inte är lätt...

Han ballar oftast ur så fort man böjar trava..
Ska ta och läsa mer om "Good as Gold". Tack för tipset ;)

ett tips är att få hästen att se dig o lyssna på dig.
Jag va på en kurs häromdagen . Natural Horsemanchip där man får hästen att se dig o inte andra saker...alltså markarbete, det var väldigt bra o min häst lyssnar mycket bättre på mig. ett tips är att gå på en sån kurs med din häst lr at läsa om det.
Om han blir stissig när du går med honom, lägg handen på baken o dra i grimskaftet så att han har huvudet mot dig och putt sedan runt honom för då kommer han att undra vad du gör och kanske bli intresserad av vad du gör. dvsa at du får hans uppmärksamhet, Du måste visa att du är ledaren.
Se hur hans öron beter sig oxå det gör mycket att läsa av hästens öron frör då kan du vara steget före.

Liten uppdate:
Först och främst så vill jag tacka för alla tips osv.
Jag har jobbat med honom mycket från marken och tömmkört 3-4 gånger i veckan. Det går verkligen jätte bra och jag känner mig så glad och lättad :) Problemet med tittigheten osv är helt borta i skritten och tölten, både när jag sitter på hans rygg och när jag tömmkör. I traven och galoppen är problemet fortfarande kvar, och jag tror det dels beror på att han tycker att det är så fruktansvärt roligt. Vi har även fått ,ytterligare, bättre kontakt och mitt ledarskap har stärkts mer, så nu kan jag ställa honom lös t.ex utanför stallet, lämna honom och han rör sig inte en milimeter :D
"Hoppet om en ljus framtid" finns helt klart och jag tror att problemet kommer att vara borta innan sommarens början :) :banana: :bump:
Återigen: Tack :)

Hur reagerar du själv när häsetn gör så?
Många är ju inkoncekventa och tycker det är -jättekul- vissa dagar, medan de andra dagar skriker på hästarna.

Hur reagerade du första tiden hästen betedde sig sådär?

Min häst var "helknäpp" första vintern jag hade henne, men det gick över eftersom jag är en så pass lugn människa när jag rider så hon slutade ju bråka med mig helt enkelt. Jag bara satt och struntade i hennes konster kan man säga.
Förutom de gånger då hon började bråka om det kom bilar. Då fick hon sig en smäll av spöet eller en spark i magen (Eftersom hon backade UT mot bilarna)

Bra att det är på rätt väg från marken iaf, får hoppas den örjar lyssna på dig även i ridningen. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 849
Senast: Bonica
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar