P
Polkagristroll
Min häst är otrligt jobbig just nu. Att rida ut funkar knappt längre, och då jag inte har någon ridbana så är det nästan bara att rida ut som gäller. Aja, till problemet. Han hoppar till för nästan allt och tycker att allt som befinner sig på och vid sidan om vägen är livsfarligt. Att skritta går hyffsat bra, men så fort tempot ökas så skiter det sig. Då ska det studdsas fram och tillbaka på vägen, det ska tvärnitas och man ska skita i vad jag (ryttaren) säger. I början hade jag på något sett överseende med detta men då det hållit på i 4 månader så börjar jag att tappa tålamodet och mitt psyke sviker mig. Jag har testat olika metoder, så som att ignorera det han blir rädd för och bara rida vidare, "tryckt" honom mot det han tycker är farligt, blivit arg på honom och "sagt nej" men inget tycks funka. Och problemet är att han bara håller på så här när jag sitter på hans rygg, befinner jag mig nere på fast mark bredvid honom är han kollugn och lunkar på bakom mig med halvsänkt huvud.
När det är en till häst med så är detnågt bättre, men även där ska det studdsas och bockas.
Så nu har jag börjat fundera på hur jag ska lösa problemet, men vet inte hur. Och lyckas jag inte lbli av med det snart så är jag rädd att jag inte kan ha honom kvar
Varför håller han på så här?
Något tips för att lösa problemet?
Skulle skygglappar vara värt att testa?
När det är en till häst med så är detnågt bättre, men även där ska det studdsas och bockas.
Så nu har jag börjat fundera på hur jag ska lösa problemet, men vet inte hur. Och lyckas jag inte lbli av med det snart så är jag rädd att jag inte kan ha honom kvar
Varför håller han på så här?
Något tips för att lösa problemet?
Skulle skygglappar vara värt att testa?