Titta på saluhäst-förväntningar.

Sv: Titta på saluhäst-förväntningar.

Jag förväntar mig att alla hästar är exteriört o interiört felfria som kostar 50 000 kr. Egentligen om de kostar 10 000 kr också.
Samtidigt är det ju även köparens marknad och jag kan tro att det är svårare idag att sälja häst då många fått upp ögonen för hästar i Tyskland, Holland, Polen osv där de oftast är mycket billigare.
Många köpare sätter ut drömpriser på sina hästar och man ser annonserna länge länge....
Bekanta och vänner till mig har de senaste åren och i år köpt hästar klara msv för 35 000 kr, UA på besiktning osv.

Herre je, det finns väl ingen häst som är helt exteriört felfri. Om du dock med det menar inte halt och lytt, så håller jag med dig.

Vad jag förväntar mig av en försäljare är alla korten på bordet redan i annonsen. Så jag VET vad det är jag åker och tittar på. Inte minst har jag tittat på många hästar som varit både 5 och nästan 10 cm lägre än vad som sagts. Och hästar som ägaren inte hade en aning om att de var halta.

Hälsning Maja

Det där är ju väldigt vanligt.. Har haft med hästförsäljning att göra vääldigt mycket, och en klassisk replik av de som driver försäljningsstall är "Den där är 162, det är bra, då kan man skriva att den är 166 i annonsen".

Hon haft dem på foder innan sa du? Låter mest för mig som att hon själv utbildat hästen upp till msv, men fick köpa den till "origilanpris", det verkar rimligt för mig.

japp i 2 månader. Hästen är tävlad LA med över 72% och är klar för msv, dock inte tävlad msv.

men då kommer vi ju in på det där med importer. Varför betala 75 000 kr för ett föl i Sverige när man kan få liknande i Tyskland för 30 000?

Fast nu var det ju inte föl vi pratade om. Utbildade hästar kostar även mkt pengar i tyskland. Däremot är just föl och unghästar väldigt prisvärda.

Visst är det så att många säljare grovt felbedömer :grin: sina hästar. Men ibland är ju också beskrivningen relativ. Om jag beskriver att en 50 000 kronors häst hoppar bra så är ju det i förhållande till prisklassen, dvs den hoppar snällt och okmplicerat utan ngn vidare teknik eller kapacitet, men jämför du den med en svårklasshäst så hoppar den ju så klart som en potta skit.

Med gången är det ju nästan ännu svårare, att den rör sig bra i den prisklassen betyder kanske att den är taktmässig och regelbunden men det är ju ingen Salinero :grin:.

Tror att folk ibland har lite för höga förväntningar. Det är klart tror man som vissa trådskrivare att du köper en Msv häst för 30 000 så är det ju nästan garanterat att du kommer att bli besviken.

Tror att mycket också är en "smakfråga", det här med bra gångarter, teknik o.s.v.

jag tycker att min pålla (7000kr inkl utrustning..:angel:) hade kunnat säljas för de 18.000kr jag såg en annan häst (samma ras, gjort ungefär lika mycket, två år äldre, inga små olater att arbeta bort dock) på annons för. Hon är inget ämne för OS, men det är inte jag heller och det är absolut inte mitt mål. Jag älskar henne, vi trivs ihop, vi har roligt, och vi håller oss på den nivå som känns bra (inte höööögt..). Jag tycker att hon har bra gångarter, är underbar att rida, skulle kunna vara mer utbildad i hopp & dressyr men det är inget vi inte kan ägna oss åt om/när vi får lust till det, hon hoppar inte felfritt alla gånger men hon är ej inhoppad - men hon gör det med enorm glädje! en ryttare mer inriktad på att tävla "på allvar", skulle antagligen fnysa högljutt och vända bort blicken från henne.

som du och många andra sagt; vill man ha en tävlingshäst, för högre nivåer, då får man betala för det. ordentligt. och ja, många verkar tro att det finns hööög-utbildade hästar för "småpengar" till salu.. och tror att de ganska snart får gnugga sig i ögonen.

däremot tror jag att det finns billiga hästar, med kapacitet men ej så utbildade ännu.

men då kommer vi ju in på det där med importer. Varför betala 75 000 kr för ett föl i Sverige när man kan få liknande i Tyskland för 30 000?

Varför tror du man betalar mindre pengar för samma kvaliteé i Tyskland? Går inte ihop för mig. Dessutom så måste du frakta hem hästen + det blir dyrare med "hästsökandet" när man går så långt som Tyskland istället för att stanna i Sverige.

Menar inte att det är fel att söka utomlands, tvärtom är det bra så att blod och kvaliteer byts.

Hör kanske inte riktigt hit, men på stuteriet jag jobbade förut hade vi en åring på lösdrift som ägaren köpt och importerat för 50 000,-. För det fick hon ett sto med stammen Cassini-Caretino... Men det var ett verkligt ovanligt fynd!

Jag tycker aldrig att folk läser annonser särskilt noga. Varken när jag haft köpes eller säljes annonser. Det var folk som ringde på mitt nordsvenska brukssto, som endast var till skogsridning enligt annonsen och ej inkörd, som frågade om hon kunde gå 1 m tävlingshoppning... Jag vet inte hur många som kom och provred och bara satt där som vantar medan hon halvt skenade runt med dem. Trots utförliga beskrivningar i annons och över telefon.

Själv är jag alltid jättekritisk mot tillsalu-hästar. Jag tittar heller inte i prisklasser där tävlingshästarna finns. Snarare står jag och kikar över vad som kan förändras på hästen med lite mer träning. Jag vet vilken nivå jag ligger på rid och prismässigt och det kanske är en insikt fler borde ha med sig när de letar häst...

Jag vet vilken nivå jag ligger på rid och prismässigt och det kanske är en insikt fler borde ha med sig när de letar häst...

Döm då om min förvåning när folk i en annan tråd rekommenderade mig att köpa unghäst eftersom många av dom ligger i min prisklass. Då hade jag talat om att jag är ridskole- och medryttare och att jag sökte en läromästare:eek::eek::eek:

Inte f-n har jag kunskap att rida in och utbilda en unghäst. Har aldrig ens har suttit på en häst som är yngre än 5 år. Nej, det är tur att man har lite självinsikt för annars kan det bli hur knasigt som helst.

Härligt att läsa om någon med självinsikt, det saknar många. Jag hade för ca 7 år sedan ute en annons på en hingst som då var 4år.

Föräldrar till småtjejer hörde av sig och var intresserade av att köpa honom som första häst till sina barn, de var jätteduktiga nu när de hade ridit ett år och hästen såg så snäll ut. Jag hade i annonsen poängterat att det inte var en nybörjarhäst och att man borde ha unghästvana och gärna hingstvana.

Idag säljer jag mina nordsvenska brukshästar för ordentliga summor efter beställning. Prislappen ligger på 25.000kr för ett föl och uppåt beroende på hur gamla de är när de levereras. Att ta fram ett föl från betäckning till leveransklar vid 6månader kostar det mig 23.000kr. Allt arbete jag lägger ner på hästen är inte inräknat i de 23.000kr, så 2000kr är ingen stor summa med tanke på vad man får för det.

Det här med priset för en häst varierar i all oändlighet. Säg att jag har två hästar som båda är åtta år. Dom kan exakt lika mycket lika bra, dom liknar varandra och är exakt likadana i lynnet. Den ena är en finfin holsteiner med känd superstam. Den andra är en import från Lettland utan stam och ingen vet riktigt vilken ras det är. Båda är besiktigade och röntgade utan anmärkning, båda går LA dressyr och hoppar 100 cm. Vad händer när jag säljer dom? Holsteinern får jag naturligtvis väldigt mycket pengar för, medans jag får bara en tiondel för importen. Så visst fan kan man hitta en riktigt bra häst för ett riktigt bra pris, min första travare köpte jag tex för 6000:- och min kompis tävlade honom 120 cm hoppning med massa vinster och placeringar. Ett halvblod med samma kapacitet hade gått loss på minst 60 000:-. Så att säga att man inte kan hitta en LA/msv-häst för 35000 är fel. Fast det är kanske inte det lättaste... :P
Ett tips ändå när man ska sälja någonting, vare sig det gäller en häst eller en bil, lägg till typ 20 procent på priset, det är prutmånen... Då får du iaf så mycket som du ville ha för hästen/produkten från början!

Fast det är ändå bara skit samma hur mycket en häst har kostat eller vad det är för ras, trivs man inte ihop så kommer det skita sig iallafall.

däremot tror jag att det finns billiga hästar, med kapacitet men ej så utbildade ännu.

Precis - det är här man kan göra "fynd". Man får ju ta tiden att utbilda hästen istället, men har man inte bråttom så funkar det ju alldeles utmärkt.

/Lizzie

Så visst fan kan man hitta en riktigt bra häst för ett riktigt bra pris, min första travare köpte jag tex för 6000:- och min kompis tävlade honom 120 cm hoppning med massa vinster och placeringar.

Va kul att den kunde hoppa! Vad hette den? stam?

att sälja häst gör en gråhårig... jag håller på att sälja min fina unghäst, och jag säger som såhär... jag tror jag skiter i det, för spekulanterna kommer inte när dom ska, sms:ar en timme innan att dom inte kan, bokar om tid, en gång, två ggr osv, dyker inte upp alls, eller kan inte läsa det jag skrivit i annonsen..
När jag har varit och tittat på hästar är det väl genomränkt, kolalt noga så jag har gott om tid,åpassar tiden, ringer innan och bekräftar att jag kommer, visar respekt för säljarens tid osv.
Så hittar jag inte rätt person till min underbara grabb, så behåller jag honom!

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läste en tråd nyss om ett hundslagsmål o blev irriterad!! Min stackars Bobby blev anfallen i sommras av en stor Irlänsk setter, Bobby...
Svar
3
· Visningar
1 028
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix