Titta på saluhäst-förväntningar.

NilaD

Trådstartare
Har funderat lite pga av man hör så många som letar häst, men blir visade den ena "skithästen" efter den andra. Visst är det så att ibland är det verkligen inte vad man förväntat sig (har bekanta som blev visade en helt annan häst en den dom fått film och bilder på :eek:). Men jag har börjat fundera på om det inte många ggr kan vara så att folks förväntningar är lite orimmliga.

Jag har tex haft ett par hästar till salu i 50 000-60 000 kronors klassen. Flertalet utav dom som ringer på annoserna säger tex "jag söker en häst som har kapacitet för minst St.Georg alternativt den ska kunna gå 140 hoppning". Dessutom förutsätts det att hästen utöver ovanstående är såväl extriört som interiört felfri. Men snälla nån varför i hela friden skulle någon vettig människa vilja sälja den typen utav hästar för dom priserna. Mer sällan ringer det någon som säger "jag söker en snäll och trevlig häst som jag kan tävla lätta klasser på" , vilket jag anser är vad man kan förvänta sig i den prisklassen. Inte så konstigt kanske att folk tycker att dom slösar bort sin tid med att titta på skithästar om man har ovanstående förväntningar. Kanske dags att börja rätta mun efter matsäck?

Sv: Titta på saluhäst-förväntningar.

Jag förväntar mig att alla hästar är exteriört o interiört felfria som kostar 50 000 kr. Egentligen om de kostar 10 000 kr också.
Samtidigt är det ju även köparens marknad och jag kan tro att det är svårare idag att sälja häst då många fått upp ögonen för hästar i Tyskland, Holland, Polen osv där de oftast är mycket billigare.
Många köpare sätter ut drömpriser på sina hästar och man ser annonserna länge länge....
Bekanta och vänner till mig har de senaste åren och i år köpt hästar klara msv för 35 000 kr, UA på besiktning osv.

Hej!

Själv har jag inte tittat på en enda "skithäst", däremot var ju en halt vid besiktningen..

Tycker de hästar jag tittat på har stämt bra på beskrivningen (ja, utom kanske den som "aldrig varit skadad", som jag hittade tråd på tråd på buke om vilka olika outredda problem den haft- fast så åkte jag inte och tittade på den heller).

Vet inte om det är jag som är noggrann i mina efterforskningar eller om jag bara haft tur och verkligen inte tittat på hästar som inte låtit helt rätt för mej..

/ Lavinia

håller med, dom jag tittat på har svarat till förväntingarna. visserligen inte så utbildade som det utlovades men det tycker jag aldrig dom är.:p

men det är säkert så att vissa tror dom ska köpa en topphäst för 50.000.. då har man ju inte riktigt kontakt med världen...^^

Vill bara förtydliga det är inte så att jag har haft svårt att få sålt mina hästar, tvärtom dom har gått som smör i solsken :D
Men jag har haft folk som ringt och sagt att "dom letat häst i över ett år, tittat på ett 50-tal och det har bara varit skit". När jag då vet att pesonen letar en St. georg häst för ca 50 000 så börjar man fundera lite.

Det mest underbara i den här vägen var när en person ringde då jag skulle sälja min dressyr häst som tröttnat på tävlingar, till det facila priset av 40 000, (det var några år sedan) och frågade om jag trodde att hästen hade kapacitet för Grand Prix :eek::eek:.

Denna typ av kommentarer är faktiskt inte så ovanliga.

Jag förväntar mig också att hästar generellt ska vara någotsånär "felfria". Men om man mot förmodan skulle hitta en 140 häst för 50 000-60 000 så får man nog räkna med en och annan skavank. :grin:

Bekanta och vänner till mig har de senaste åren och i år köpt hästar klara msv för 35 000 kr, UA på besiktning osv.

gamla hästar då i så fall. Knappast unga förmågor. Och det finns hästar som går igenom vet besiktning om dom fått otillåtna medel i kroppen som reducerar smärtor till tex böjprov. (Nej det är inte normalt och få en ung häst med sådan kapacitet för det priset)

det har varit hästar runt 10 år.

KL

Det gäller att hålla sig uppdatera i verkligheten :angel:
Man kan göra klipp på alla håll och man kan även bli lurad på alla håll. Som tur är har ingen av mina bekanta blivit lurade.

Jag hade dotterns c-ponny till salu, annonserades som "skogsmulle-ponny". Fullt frisk och mycket trevlig att rida ut på.
Jag begärde 15 000 kr.

Döm om min förvåning när en köpare erbjöd mig 8000 kr eftersom ponnyn "saknade kapacitet"... (har skrivit om det här innan)

Familjen som sedan köpte ponnyn hade en vettigare syn på saken. De förstod att det inte var en hopp-ponny, "för då hade priset nog varit högre"!

och vad innebär färdig för msv eg? att hästen har gjort ett byte? är ganska olika hur man definerar saker. färdig för msv betyder i mina öron att hästen kan ridas en msvb i morn med 60%+.

jag tycker det låter som en urban legend. jag har en faster som har en kompis som köpte en häst för 30.000 och den gick 140..

någon som säljer en 10 år gammal häst, utbildad msv dressyr/hopp, och inga fel eller skavanker för det priset måste ju helt enkelt vara korkad.....:rofl:

någon som säljer en 10 år gammal häst, utbildad msv dressyr/hopp, och inga fel eller skavanker för det priset måste ju helt enkelt vara korkad.....:rofl:

Varför kan inte jag hitta en lika korkad säljare?

Jag ska göra en annons med rubrik:

"Har du ett IQ under 50 och en häst att sälja? Ring mig."

jag har minst två vänner som lyckats med det iaf. Den ena köptes efter hon haft den på foder. Hon ska starta msv till våren tror jag det var. Hon köpte hästen nu i augusti.

jag har minst två vänner som lyckats med det iaf. Den ena köptes efter hon haft den på foder. Hon ska starta msv till våren tror jag det var. Hon köpte hästen nu i augusti.

Till våren... vad har hästen startat hittills då? Om hon köpte den nu i augusti och har förväntningar av en 35000kr häst att gå msv om ett halvår, då får man verkligen ligga i...

Nu hade jag långt ifrån hög budget när jag gav mig ut för att leta häst i början, trodde aldrig att jag skulle hitta nån i början (pga budgeten) men kikade iaf runt OM det nu skulle dyka upp nån som jag redan hade råd att köpa som passade.. Jag letade inte heller efter en välutbildad häst att tävla med, utan max tävlingar på klubb/lokal och kanske upp till CR i distans..men jag skriver ändå :D

En sak jag snabbt konstaterade, när jag ringde runt på annonser, var att när jag på frågan "Vad letar du efter för häst?" svarade "En kompis att ha roligt med, i första hand. En vän.", verkade säljaren bli lite :cool: .
Har fortfarande inte förstått riktigt varför, det borde väl vara positivt att man sätter först att häst & ryttare ska ha kul ihop..? :p

Jag ringde på ett toital annonser, varav de flesta motsvarade mina förväntningar men vissa som i annons beskrevs som "pigg, eldig, framåt" efter samtal med säljaren var "lugn, ibland nästan slö, framåt i galopp men annars får man driva" :cool: . Bl.a. den ena jag provred (av 2 hästar, inkl. Honey som jag köpte) var enligt annonsen "regelbundet tränad för dressyrtränare, mjuk och följsam", i verkligheten var han stenhård i munnen och det kändes som att han släpade runt mig utan glädje i rörelserna (utom i slutet, när jag släppte och drev som en galning - fuull galopp, halleluja!).
Men Honey, som jag ringde på ett par dagar senare och snabbt åkte och provred, motsvarade förväntningarna och mycket till :love:
Så kan det gå..

Tror dock att man ofta får betala rejält om man vill ha en "färdig" tävlingshäst för högre nivåer, om man verkligen ska satsa på tävla.

Det mest underbara i den här vägen var när en person ringde då jag skulle sälja min dressyr häst som tröttnat på tävlingar, till det facila priset av 40 000, (det var några år sedan) och frågade om jag trodde att hästen hade kapacitet för Grand Prix :eek::eek:.

:rofl:
det finns människor för allt..

Visst är det så att många säljare grovt felbedömer :grin: sina hästar. Men ibland är ju också beskrivningen relativ. Om jag beskriver att en 50 000 kronors häst hoppar bra så är ju det i förhållande till prisklassen, dvs den hoppar snällt och okmplicerat utan ngn vidare teknik eller kapacitet, men jämför du den med en svårklasshäst så hoppar den ju så klart som en potta skit.

Med gången är det ju nästan ännu svårare, att den rör sig bra i den prisklassen betyder kanske att den är taktmässig och regelbunden men det är ju ingen Salinero :grin:.

Tror att folk ibland har lite för höga förväntningar. Det är klart tror man som vissa trådskrivare att du köper en Msv häst för 30 000 så är det ju nästan garanterat att du kommer att bli besviken.

Jag förväntar mig att alla hästar är exteriört o interiört felfria som kostar 50 000 kr. Egentligen om de kostar 10 000 kr också.
Samtidigt är det ju även köparens marknad och jag kan tro att det är svårare idag att sälja häst då många fått upp ögonen för hästar i Tyskland, Holland, Polen osv där de oftast är mycket billigare.
Många köpare sätter ut drömpriser på sina hästar och man ser annonserna länge länge....

Köper jag en ponny för de priserna så undrar jag fortfarande vad det är för fel på den eftersom priset är så lågt. Ser jag en annons på en häst i den prisklassen så letar jag helt enkelt vidare. Du får inte en MSV häst för 35 000. Speciellt inte en runt 10 år.
Tyskland o Holland är inte billigare. Du får betala mkt för deras hästar, om du vill ha en vettig häst. Jag har diskuterat med tyska bekanta (som har mkt kontakter och själva föder upp och lever på tävlingshästar) om att jag söker en läromästare för ca 250 000 i dressyr som ska kunna helst upp till St Georg. Får du inte för dom pengarna sa dom. Sikta på en bra unghäst istället. Ska du ha en bra tävlingshäst så börjar vi prata 500 000-1000 000 kr.
Polen tror jag nog är billigt. (Ej sett Polskt halvblod IRL) men där betalar man på samma sätt för vad man får.
Har du en bra häst så ska du ha betalt för den också. Samtidigt som när kvaliteén är dålig - så ska priset ner.
En häst framavlad för sport och tävling kostar redan innan den har blivit född. En 10årig häst tävlad MSV har kostat mkt pengar under åren att utbilda, träna och tävla. Man ska få credit för detta!
Bara att avla fram hästen ligger väl på ca 20 000? (Priser i avlessyfte är inte min starka sida)
Att man då skulle ta 35 000 för en MSV häst finns inte. Det är helt enkelt nåt som inte stämmer.

Hon haft dem på foder innan sa du? Låter mest för mig som att hon själv utbildat hästen upp till msv, men fick köpa den till "origilanpris", det verkar rimligt för mig.

Ska bara tillägga också kanske.. Jag tror absolut att man kan hitta klipp för en billig peng. Min häst har enligt min tränare kap för msv om inte mer, att "det är en så jävla bra häst" osv. Han har en liten skavank, han biljarderar lätt med ena frambenet när han inte arbetar korrekt, annars inga fel. Halvblod, full stam (gröna papper) besiktning UA, riktigt bra gångarter, SUPER hoppteknik, snygg osv osv.. Köpte honom som 7-åring, nu 8, jag har ridit 110 med placering (han var startad 120). Jag tänker inte ens gå in på vad han kostade ;). På den här beskrivningen låter det som en häst för 100 000 +, förutom det faktum att han gått på bete några månader när jag köpte honom. Folk som ser honom och som får veta vad han kostade tror att jag ljuger. Köpte honom dock inte på annons.

Men att man får en FÄRDIG häst för de pengarna tror jag däremot inte..

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läste en tråd nyss om ett hundslagsmål o blev irriterad!! Min stackars Bobby blev anfallen i sommras av en stor Irlänsk setter, Bobby...
Svar
3
· Visningar
1 028
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix